Creative transgression in the process of personal development
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.12Keywords:
creative transgression, personal development, transgressions in educationAbstract
The article and the research presented in it are inspired by concepts that deal with the subject of the transgressive nature of human existence. The author attempted to present the multidimensionality and meaning of creative transgressions in the context of the development of an adult person. The article is a review of the author’s own studies that lead her towards constructing the model of transgression as a life-long process of (self)learning.
References
Baranowicz K. (2000) Pedagogika alternatywna. Dylematy praktyki, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Chmielińska A. (2017) Dynamika transgresji twórczych. Studia przypadków pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar
Dauber H. (1997) Obszary uczenia się w przyszłości. Perspektywy pedagogiki humanistycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Elsbree L. (1982) The Rituals of Life. Patterns in Narrativies, Port Washington, New York, Kennikat Press.
Google Scholar
Figiel M. (2001) Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Galewska-Kustra M. (2009) Studium przypadku w pedagogicznych badaniach nad twórczością. W poszukiwaniu praktycznych zastosowań metody w: Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, K. J. Szmidt (red.), Łódź, Wydawnictwo AHE.
Google Scholar
Kamiński A. (1970) Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej w: Metodologia pedagogiki społecznej, R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar
Kaufmann J. C. (2010) Wywiad rozumiejący, Warszawa, Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Konarzewski K. (2000) Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kozielecki J. (1987) Koncepcja transgresyjna człowieka. Analiza psychologiczna, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Kozielecki J. (1992) Myślenie i rozwiązywanie problemów w: Psychologia ogólna, T. Tomaszewski (red.), Warszawa, PWN.
Google Scholar
Kozielecki J. (1996) Człowiek wielowymiarowy, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Kozielecki J. (1997) Transgresja i kultura, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Kozielecki J. (2001) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Kozielecki J. (2004) Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Kozielecki J. (2007) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Kozielecki J. (2008) Psychologia w wielkim świecie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Kozielecki J. (2009) Psychotransgresjonizm – zarys nowego paradygmatu w: Nowe idee w psychologii, J. Kozielecki (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Łobocki M. (2006) Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Merriam S. B. (1998) Qualitative Research and Case Study Applications in England, San Francisco, Jossey-Bass Publishers.
Google Scholar
Miles M. B., Huberman A. M. (2000) Analiza danych jakościowych, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar
Millar G. W. (2004) The Making of a Beyonder. Ways to Nurture Your Creative Achievement and Spirit. A Detailed Discussion of the Characteristics That Make an Individual a Beyonder, Bensenville, Scholastic Testing Service.
Google Scholar
Pearson C. S. (1995) Nasz wewnętrzny bohater, czyli sześć archetypów według których żyjemy, Poznań, Dom Wydawniczy Rebis.
Google Scholar
Peterson C., Seligman M. (2004) Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification, Washington, American Psychological Association.
Google Scholar
Petty G. (2010) Nowoczesne nauczanie, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Pilch T., Bauman T. (2001) Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Przyborowska B. (2003) Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria – praktyka – rozwój, Toruń, Wydawnictwo UMK.
Google Scholar
Schulz R. (1989) Nauczyciel jako innowator, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Schulz R. (1990) Twórczość. Społeczne aspekty zjawiska, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Schulz R. (1994) Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar
Simmel G. (1975) Socjologia, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Simmel G. (1997) Filozofia pieniądza, Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Google Scholar
Simmel G. (2006) Most i drzwi. Wybór esejów, Warszawa, Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Simmel G. (2007) Filozofia życia. Cztery rozdziały metafizyczne, Warszawa, Wydawnictwo IFiS.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2013) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Stake R. (2009) Jakościowe studium przypadku w: Metody badan jakościowych, t. 1, D. Norman, Y. Lincoln (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Studenski R. (2004) Ryzyko i ryzykowanie, Katowice, Wydawnictwo UŚ.
Google Scholar
Studenski R. (2006) Skłonność do ryzyka a zachowania transgresyjne w: Psychologia zachowań ryzykownych. Koncepcja badania praktyka, M. Goszczyńska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Torrance E. P., Safter H. T. (1999) Making the Creative Leap Beyond…, Buffalo, New York, Creative Education Foundation Press.
Google Scholar
Turlejska B. (1998) Monografia pedagogiczna i studium przypadku w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, S. Palka (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Yin R. K. (2003) Case Study Research. Design and Methods, California, SAGE Publications, Thousand Oaks.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.