Transgresja twórcza w procesie rozwoju osobistego
DOI :
https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.12Mots-clés :
transgresja twórcza, rozwój osobisty, transgresje w edukacjiRésumé
Artykuł i zaprezentowane w nim badania inspirowane są koncepcjami podejmującymi temat transgresyjnego charakteru ludzkiej egzystencji. Autorka podjęła w nim próbę ukazania wielowymiarowości i znaczenia transgresji twórczych w kontekście rozwoju człowieka dorosłego. Artykuł stanowi relację z badań własnych, które prowadzą autorkę do skonstruowania modelu transgresji jako całożyciowego procesu (samo)uczenia się.
Références
Baranowicz K. (2000) Pedagogika alternatywna. Dylematy praktyki, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Chmielińska A. (2017) Dynamika transgresji twórczych. Studia przypadków pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
View in Google Scholar
Dauber H. (1997) Obszary uczenia się w przyszłości. Perspektywy pedagogiki humanistycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Elsbree L. (1982) The Rituals of Life. Patterns in Narrativies, Port Washington, New York, Kennikat Press.
View in Google Scholar
Figiel M. (2001) Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Galewska-Kustra M. (2009) Studium przypadku w pedagogicznych badaniach nad twórczością. W poszukiwaniu praktycznych zastosowań metody w: Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, K. J. Szmidt (red.), Łódź, Wydawnictwo AHE.
View in Google Scholar
Kamiński A. (1970) Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej w: Metodologia pedagogiki społecznej, R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Wrocław, Ossolineum.
View in Google Scholar
Kaufmann J. C. (2010) Wywiad rozumiejący, Warszawa, Oficyna Naukowa.
View in Google Scholar
Konarzewski K. (2000) Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Kozielecki J. (1987) Koncepcja transgresyjna człowieka. Analiza psychologiczna, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar
Kozielecki J. (1992) Myślenie i rozwiązywanie problemów w: Psychologia ogólna, T. Tomaszewski (red.), Warszawa, PWN.
View in Google Scholar
Kozielecki J. (1996) Człowiek wielowymiarowy, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar
Kozielecki J. (1997) Transgresja i kultura, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar
Kozielecki J. (2001) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar
Kozielecki J. (2004) Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar
Kozielecki J. (2007) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar
Kozielecki J. (2008) Psychologia w wielkim świecie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar
Kozielecki J. (2009) Psychotransgresjonizm – zarys nowego paradygmatu w: Nowe idee w psychologii, J. Kozielecki (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar
Łobocki M. (2006) Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar
Merriam S. B. (1998) Qualitative Research and Case Study Applications in England, San Francisco, Jossey-Bass Publishers.
View in Google Scholar
Miles M. B., Huberman A. M. (2000) Analiza danych jakościowych, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
View in Google Scholar
Millar G. W. (2004) The Making of a Beyonder. Ways to Nurture Your Creative Achievement and Spirit. A Detailed Discussion of the Characteristics That Make an Individual a Beyonder, Bensenville, Scholastic Testing Service.
View in Google Scholar
Pearson C. S. (1995) Nasz wewnętrzny bohater, czyli sześć archetypów według których żyjemy, Poznań, Dom Wydawniczy Rebis.
View in Google Scholar
Peterson C., Seligman M. (2004) Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification, Washington, American Psychological Association.
View in Google Scholar
Petty G. (2010) Nowoczesne nauczanie, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar
Pilch T., Bauman T. (2001) Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar
Przyborowska B. (2003) Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria – praktyka – rozwój, Toruń, Wydawnictwo UMK.
View in Google Scholar
Schulz R. (1989) Nauczyciel jako innowator, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
View in Google Scholar
Schulz R. (1990) Twórczość. Społeczne aspekty zjawiska, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar
Schulz R. (1994) Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
View in Google Scholar
Simmel G. (1975) Socjologia, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar
Simmel G. (1997) Filozofia pieniądza, Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
View in Google Scholar
Simmel G. (2006) Most i drzwi. Wybór esejów, Warszawa, Oficyna Naukowa.
View in Google Scholar
Simmel G. (2007) Filozofia życia. Cztery rozdziały metafizyczne, Warszawa, Wydawnictwo IFiS.
View in Google Scholar
Szmidt K. J. (2013) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
View in Google Scholar
Stake R. (2009) Jakościowe studium przypadku w: Metody badan jakościowych, t. 1, D. Norman, Y. Lincoln (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Studenski R. (2004) Ryzyko i ryzykowanie, Katowice, Wydawnictwo UŚ.
View in Google Scholar
Studenski R. (2006) Skłonność do ryzyka a zachowania transgresyjne w: Psychologia zachowań ryzykownych. Koncepcja badania praktyka, M. Goszczyńska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
View in Google Scholar
Torrance E. P., Safter H. T. (1999) Making the Creative Leap Beyond…, Buffalo, New York, Creative Education Foundation Press.
View in Google Scholar
Turlejska B. (1998) Monografia pedagogiczna i studium przypadku w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, S. Palka (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ.
View in Google Scholar
Yin R. K. (2003) Case Study Research. Design and Methods, California, SAGE Publications, Thousand Oaks.
View in Google Scholar
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.