Rehabilitation pedagogy – towards creative resocialization
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.07Keywords:
Pedagogy of Social Rehabilitation, Social Rehabilitation, Classical Pedagogy, Creative Social Rehabilitation, destigmatization, creativity, potentials, identity, methods of Creative Social Rehabilitation, behavioral theories, psychodynamic theoriesAbstract
The article discusses the basic issues of Creative Social Rehabilitation against Classical Pedagogy of Social Rehabilitation. The author presents the theoretical concepts that are the roots of both Classical Pedagogy of Social Rehabilitation and Creative Social Rehabilitation. He also describes the destigmatizing essence of the effects of Creative Social Rehabilitation in the context of the stigmatizing methodology preferred by traditional Pedagogy of Social Rehabilitation.
References
Ambrozik W. (2016) Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Czapów C. (1978) Wychowanie resocjalizujące, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Czapów C., Jedlewski S. (1971) Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Goffman E. (2005) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, tłum. J. Tokarska-Bakir, A. Dzierżyńska, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Konopczyński M. (1996) Twórcza resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Editions Spotkania, MEN.
Google Scholar
Konopczyński M. (2006) Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Konopczyński M. (2013) Kryzys resocjalizacji, (czy)li sukces działań pozornych, Warszawa, Wydawnictwo Pedagogium.
Google Scholar
Konopczyński M. (2014) Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Konopnicki J. (1972) Niedostosowanie społeczne, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Malewski A. (1964) O zastosowaniach teorii zachowania, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Nęcka E. (2005) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Pospiszyl K. (1998) Resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Pytka L. (2005) Pedagogika Resocjalizacyjna, Warszawa, Wydawnictwo WSPS.
Google Scholar
Sobczak S. (2000) Celowość wychowania, Warszawa, Wydawnictwo Navo.
Google Scholar
Śliwerski B. (1998) Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Urban B. (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.