Parametric assessment of research units in Poland in 2017, in the field of humanities and social sciences, conducting research and academic education in pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.04Keywords:
parametric assessment, research units, scientific policy, scientific communication, indicators and indexes in scienceAbstract
The article presents the results of the parametric assessment of research units in the field of pedagogical research carried out in 2017. It outlines the principles and parameters of the assessment and its conditions. This area is covered by science metrics – a new field of comparative research in scientific communication. The article further presents new indicators for the analysis of source documents and proposes a conclusion that is relevant for the modernization of the state scientific policy and the policy of particular organizational units of universities and research institutes.
References
Arnold A. (2011) Słownik języka polskiego, Warszawa, Wydawnictwo Szkolne PWN.
Google Scholar
Bourdieu P. (2009) Sondaże – „nauka” bez naukowców, tłum. K. Sztander-Sztanderska, „Kultura Popularna”, nr 3.
Google Scholar
Brzeziński J. (2016) Przeciwko depersonalizacji i nadmiernej standaryzacji procesu ewaluacji w nauce, „Zagadnienia Naukoznawstwa”, nr 1.
Google Scholar
Gil J. (2014) Dwa rankingi naukowe: kategoryzacja wydziałów uczelni a Indeks Hirscha, „Forum Akademickie”, nr 2.
Google Scholar
Górniewicz J. (2014a) Kryzys, czy kres idei uniwersytetu w: Pobrzeża badań pedagogicznych, J. Górniewicz, M. Warmiński (red.), Olsztyn, Centrum Badań Społecznych UWM.
Google Scholar
Górniewicz J., Piotrowski P. (2014b) Uniwersytet jako źródło wartości kultury, Warszawa–Olsztyn, Pracownia Wydawnicza Elset.
Google Scholar
Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 grudnia 2015 roku w sprawie wykazu czasopism naukowych.
Google Scholar
Krzemieniowa K. (1986) Wstęp, do T. W. Adorno, Dialektyka negatywna, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Nowak P. (2008) Bibliometria i webometria – podstawy, wybrane zastosowania, Poznań, Wydawnictwo UAM.
Google Scholar
Piotrowski P. (2017) Pół wieku rankingów Instytutu Informacji Naukowej – bibliometria jako mechanizm dystrybucji społecznego kapitału nauki w: Temporalne aspekty problematyki szkolnictwa wyższego, P. Piotrowski (red.), Olsztyn, Centrum Badań Społecznych UWM.
Google Scholar
Racki G. (2001) Ocena parametryczna – prognozy i postulaty, „Sprawy Nauki”, nr 10.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 grudnia 2016 roku w sprawie przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i uczelniom, w których zgodnie z ich statutami nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych (Dz.U. 2016, poz. 2154).
Google Scholar
Sadowski I., Mach B. W. (2014) Parametryzacja i kategoryzacja jednostek naukowych w roku 2013 jako praktyka ewaluacyjna i proces instytucjonalny: przypadek nauk humanistycznych i społecznych, „Nauka”, nr 2.
Google Scholar
Skalska-Zlat M. (2015) Komunikacja piśmiennicza w badaniach bibliometrycznych w: Teoretyczne zagadnienia bibliologii i informatologii. Studia i szkice, E. Gondek (red.), Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Sordylowa B. (1998) Bibliologia a naukoznawstwo, „Przegląd Bibliotekarski”, nr 2–3.
Google Scholar
Śliwerski B. (2017) Habilitacja: diagnoza, procedury, etyka, postulaty, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 roku o zasadach finansowania nauki (Dz.U. 2016, poz. 2045 z późn. zm.).
Google Scholar
Wilkin J. (2013) Ocena parametryczna czasopism naukowych w Polsce: podstawy metodologiczne, znaczenie praktyczne, trudności realizacji i perspektywy, „Nauka”, nr 1.
Google Scholar
Zielińska-Kostyło H. (2011) Przesłanie pedagogiki uciśnionych Paula Freire, „Forum Oświatowe”, nr 2.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.