Ocena parametryczna jednostek naukowych w Polsce w roku 2017 w obszarze nauk humanistycznych i społecznych prowadzących badania naukowe i kształcenie akademickie w zakresie pedagogiki

Auteurs

  • Józef Górniewicz Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.04

Mots-clés :

ocena parametryczna, jednostki naukowe, polityka naukowa, komunikacja naukowa, wskaźniki i indeksy w naukoznawstwie

Résumé

W artykule przedstawiono wyniki oceny parametrycznej jednostek naukowych z obszaru badań pedagogicznych z roku 2017. Przybliżono zasady i parametry oceny i jej uwarunkowania. Tą problematyką zajmuje się naukometria – nowa dziedzina badań porównawczych w obszarze komunikacji naukowej. Ukazano nowe wskaźniki analizy dokumentów źródłowych. Zwieńczeniem analizy są wnioski istotne do modernizacji praktyki z zakresu polityki naukowej państwa oraz polityki poszczególnych jednostek organizacyjnych uczelni jak też instytutów badawczych.

Biographie de l'auteur

Józef Górniewicz, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Pedagog, prof. zw., dr hab., kierownik Katedry Teorii Wychowania na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, były rektor tego Uniwersytetu. Zainteresowania naukowe obejmują pedagogikę ogólną, studia nad szkolnictwem wyższym oraz współczesne teorie wychowania.

Références

Arnold A. (2011) Słownik języka polskiego, Warszawa, Wydawnictwo Szkolne PWN.
View in Google Scholar

Bourdieu P. (2009) Sondaże – „nauka” bez naukowców, tłum. K. Sztander-Sztanderska, „Kultura Popularna”, nr 3.
View in Google Scholar

Brzeziński J. (2016) Przeciwko depersonalizacji i nadmiernej standaryzacji procesu ewaluacji w nauce, „Zagadnienia Naukoznawstwa”, nr 1.
View in Google Scholar

Gil J. (2014) Dwa rankingi naukowe: kategoryzacja wydziałów uczelni a Indeks Hirscha, „Forum Akademickie”, nr 2.
View in Google Scholar

Górniewicz J. (2014a) Kryzys, czy kres idei uniwersytetu w: Pobrzeża badań pedagogicznych, J. Górniewicz, M. Warmiński (red.), Olsztyn, Centrum Badań Społecznych UWM.
View in Google Scholar

Górniewicz J., Piotrowski P. (2014b) Uniwersytet jako źródło wartości kultury, Warszawa–Olsztyn, Pracownia Wydawnicza Elset.
View in Google Scholar

Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 grudnia 2015 roku w sprawie wykazu czasopism naukowych.
View in Google Scholar

Krzemieniowa K. (1986) Wstęp, do T. W. Adorno, Dialektyka negatywna, Warszawa, PWN.
View in Google Scholar

Nowak P. (2008) Bibliometria i webometria – podstawy, wybrane zastosowania, Poznań, Wydawnictwo UAM.
View in Google Scholar

Piotrowski P. (2017) Pół wieku rankingów Instytutu Informacji Naukowej – bibliometria jako mechanizm dystrybucji społecznego kapitału nauki w: Temporalne aspekty problematyki szkolnictwa wyższego, P. Piotrowski (red.), Olsztyn, Centrum Badań Społecznych UWM.
View in Google Scholar

Racki G. (2001) Ocena parametryczna – prognozy i postulaty, „Sprawy Nauki”, nr 10.
View in Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 grudnia 2016 roku w sprawie przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i uczelniom, w których zgodnie z ich statutami nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych (Dz.U. 2016, poz. 2154).
View in Google Scholar

Sadowski I., Mach B. W. (2014) Parametryzacja i kategoryzacja jednostek naukowych w roku 2013 jako praktyka ewaluacyjna i proces instytucjonalny: przypadek nauk humanistycznych i społecznych, „Nauka”, nr 2.
View in Google Scholar

Skalska-Zlat M. (2015) Komunikacja piśmiennicza w badaniach bibliometrycznych w: Teoretyczne zagadnienia bibliologii i informatologii. Studia i szkice, E. Gondek (red.), Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
View in Google Scholar

Sordylowa B. (1998) Bibliologia a naukoznawstwo, „Przegląd Bibliotekarski”, nr 2–3.
View in Google Scholar

Śliwerski B. (2017) Habilitacja: diagnoza, procedury, etyka, postulaty, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
View in Google Scholar

Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 roku o zasadach finansowania nauki (Dz.U. 2016, poz. 2045 z późn. zm.).
View in Google Scholar

Wilkin J. (2013) Ocena parametryczna czasopism naukowych w Polsce: podstawy metodologiczne, znaczenie praktyczne, trudności realizacji i perspektywy, „Nauka”, nr 1.
View in Google Scholar

Zielińska-Kostyło H. (2011) Przesłanie pedagogiki uciśnionych Paula Freire, „Forum Oświatowe”, nr 2.
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2018-10-19

Comment citer

Górniewicz, J. (2018). Ocena parametryczna jednostek naukowych w Polsce w roku 2017 w obszarze nauk humanistycznych i społecznych prowadzących badania naukowe i kształcenie akademickie w zakresie pedagogiki. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 6(1), 25–43. https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.04