Everyday Communication in the Family from the Perspective of Korczak’s Concept of a Child’s Social Participation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.04

Keywords:

everyday communication, family, transmissional communication model, partnership, children’s rights

Abstract

The main aim of the article is to show the relationship that occurs between the model of family communication and social competences acquired by a young man. The author treats everyday communication as a paradigm of agreement between parents and children. The family is captured as a parental subsystem in which interactions and interpersonal relationships occur. In every family one of the three communication models is adopted, namely: one-way, two-way, or relational – also known as transactional. Only the last communication model allows to build a partnership between a parent and a child. Partnership is in this case the key value since the child is treated as a full-fledged and independent subject. According to Janusz Korczak, the child is supposed to be treated in a special way. The parent should obey the child’s right to speak their mind or the right to respect, in the name of a higher value, which is the child’s humanity. The scholar believed that the fulfilment of these conditions will create a space for a completely developed participation in social life.

Author Biography

Artur Łacina-Łanowski, Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu

Artur Łacina-Łanowski is a doctor of humanities and Assistant Professor in the Cavalry Captain Witold Pilecki State University of Małopolska in Oświęcim. For many years he has been dealing with education, especially among older people. His scientific interest is focused on intra- and an interpersonal communication process from an educational perspective.

References

Bell D. (1994) Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, tłum. S. Amsterdamski, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Frydrychowicz S. (2003) Komunikacja interpersonalna w rodzinie a rozwój dorosłych w: Rodzina a rozwój człowieka dorosłego, B. Harwas-Napierała (red.), Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 101–122.
Google Scholar

Frydrychowicz S. (2005) Sposoby i wymiary komunikowania interpersonalnego a rozwój człowieka, „Psychologia Rozwojowa”, nr 10(3), s. 93–100.
Google Scholar

Giddens A. (2002) Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Goldberg H. (2000) Wrażliwy macho: mężczyzna 2000, tłum. P. Kołyszko, Warszawa, Diogenes.
Google Scholar

Harwas-Napierała B. (1995) Rodzina jako kontekst rozwojowy jednostki w: Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie, J. Trempała (red.), Bydgoszcz, Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 303–316.
Google Scholar

Korczak J. (1958) Wybór pism pedagogicznych, t. 1, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Google Scholar

Korczak J. (1978) Pisma wybrane, t. 2, Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.
Google Scholar

Korczak J. (1983) Idealna rodzina w: Myśl pedagogiczna Janusza Korczaka. Nowe źródła, A. Lewin (red.), Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, s. 27–28.
Google Scholar

Korczak J. (1988) Prawidła życia. Pedagogika dla dzieci i młodzieży, Warszawa, Wydawnictwo Pelikan.
Google Scholar

Korczak J. (2012) Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Warszawa, Rzecznik Praw Dziecka.
Google Scholar

Kwak A. (2005) Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa, -Wydawnictwo Akademickie Żak.
Google Scholar

McKay M., Davis M., Fanning P. (2013) Sztuka skutecznego porozumiewania się, tłum. A. Błaż, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Michalak M. (2013) Korczakowskie prawo do społecznej partycypacji dziecka. Dziecięce obywatelstwo w: Rok Janusza Korczaka 2012. Nie ma dzieci – są ludzie. The Year of Janusz Korczak 2012. There are no children, there are people, B. Smolińska-Theiss (red.), Warszawa, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, s. 33–43.
Google Scholar

Mitręga A. (2011) Od rodziny posttradycyjnej do postmodernistycznej – współczesne modele relacji rodzinnych w: Wychowanie w rodzinie. Współczesna rodzina w sytuacji zmiany, E. Jurczyk-Romanowska, L. Albański (red.), t. 3, Jelenia Góra, Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa, s. 55–84, https://doi.org/10.61905/wwr/171215
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/171215

Ostrouch-Kamińska J. (2011) Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Plopa M. (2008) Psychologia rodziny. Teoria i badania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Postman N. (2001) W stronę XVIII stulecia, tłum. R. Frąc, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Sikorska M. (2009) Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko: o nowym układzie sił w polskich rodzinach, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Stewart J. (2008) Komunikacja interpersonalna: kontakt między osobami, tłum. J. Suchecki, w: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, J. Stewart (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 36–59.
Google Scholar

Szlendak T. (2010) Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Tyszkowa M. (1990) Rodzina, doświadczenie i rozwój jednostki. Paradygmat teoretyczny badań w: Rodzina a rozwój jednostki, M. Tyszkowa (red.), Poznań, Centralny Program Badań Podstawowych, s. 13–41.
Google Scholar

Published

2024-10-10

How to Cite

Łacina-Łanowski, A. (2024). Everyday Communication in the Family from the Perspective of Korczak’s Concept of a Child’s Social Participation. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 19(2), 46–56. https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.04