The Role of the Museum in Experiencing Community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.09

Keywords:

museum, Arendt, community, Sloterdijk, heterotopia

Abstract

The aim of the article is to analyze selected aspects of the importance of the museum in the perception and experience of community (especially European) in the face of contemporary changes in museum institutions. It refers to the concept of a common world as understood by Hannah Arendt, and the concept of community, e.g. as defined by Thomas Stearns Eliot, and to the social and cultural roles of museums understood as heterotopias in the writings of Michel Foucault and Peter Sloterdijk. The considerations will focus on the issue of “diversity in unity,” and the question of how to maintain it when confronted with vastness and multiplicity in the perspective of infinitely-accumulating goods.

Author Biography

Justyna Żak-Szwarc, Uniwersytet Warszawski

Justyna Żak-Szwarc – Ph.D., researcher at the Department of Aesthetic Education and Cultural Studies at the Faculty of Pedagogy of the University of Warsaw. Research interests: aesthetics and museology, art and its role in contemporary culture and human life. Author, among others, of the book In the Circle of Museum Objects (2020).

References

Arendt H. (2010) Kondycja ludzka, tłum. A. Łagodzka, Warszawa, Wydawnictwo Aletheia.
Google Scholar

Arendt H. (2011) Między czasem minionym a przyszłym, tłum. M. Godyń, W. Madej, Warszawa, Wydawnictwo Aletheia.
Google Scholar

Eco U. (2009) Szaleństwo katalogowania, tłum. T. Kwiecień, Poznań, Dom Wydawniczy Rebis.
Google Scholar

Eliot T. S. (2016) Uwagi ku definicji kultury, tłum. J. Rybski, Kraków, Wydawnictwo Vis-à-vis Etiuda.
Google Scholar

Folga-Januszewska D. (2015) Muzeum: Fenomeny i problemy, Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, https://ruj.uj.edu.pl/server/api/core/bitstreams/a276d35b-ce2a-4ab8-99b9-22d6c862b45f/content (dostęp: 6.06.2024).
Google Scholar

Foucault M. (2015) Inne przestrzenie, tłum. A. Rejniak-Majewska, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 117–125.
Google Scholar

Hessen S. (1973) Filozofia – kultura – wychowanie, Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar

Kołakowski L. (2006) Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”.
Google Scholar

Minich M. (2018) O nowy typ muzeów sztuki, Kraków, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Google Scholar

Pomian K. (2023) Muzeum. Historia światowa, t. 1: Od skarbca do muzeum, tłum. T. Stróżyński, Gdańsk, Słowo/obraz terytoria.
Google Scholar

Sloterdijk P. (2012) Pogarda mas. Szkic o walkach kulturowych we współczesnym społeczeństwie, tłum. B. Baran, Warszawa, Wydawnictwo Aletheia.
Google Scholar

Tönnies F. (1988) Wspólnota i stowarzyszenie. Rozprawa o komunizmie i socjalizmie jako empirycznych formach kultury, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Sloterdijk P. (2007) [wypowiedź w programie „Rozmowy istotne”, TVP Kultura], https://vod.tvp.pl/programy,88/rozmowy-istotne-odcinki,320069/odcinek-78,S01E78,320132 (dostęp: 12.12.2023).
Google Scholar

Published

2024-06-30

How to Cite

Żak-Szwarc, J. (2024). The Role of the Museum in Experiencing Community. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 18(1), 114–122. https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.09