Parental Involvement in the Development of Children’s Abilities in Home Education Families in Poland

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.12

Keywords:

home education, homeschooling, abilities, parents, gifted child

Abstract

The abilities of children and the school conditions detrimental to their development, as observed by parents, are one of the important motivations behind the decision to homeschool children. In this model of education, the parents are responsible for making it possible for the child to develop according to their capabilities. The aim of this article is to describe the engagement of parents in developing their children’s abilities in home education. Research was performed in the qualitative tradition, using the narrative interview method. The resulting research material was subjected to analysis and interpretation. The Differentiating Model of Giftedness and Talent by Françoys Gagné was used as an inspiration. The conducted research allowed to describe and interpret parents’ activity in developing children’s abilities – to categorize and describe their actions, the types of ability they identify and help develop, and to present reflections which accompany parents while realizing those tasks. It can be concluded that homeschooling parents concentrate on creating the appropriate conditions for their children to develop abilities, and on equipping them with corresponding skills and competences.

Author Biography

Magdalena Giercarz-Borkowska, Uniwersytet Opolski

Magdalena Giercarz-Borkowska is a pedagogue, doctor of social sciences in the discipline of pedagogy, and assistant professor. Her research interests include: home education, gifted children, freedom in education.

References

Adamski F. (2002) Rodzina – wymiar społeczno-kulturowy, Kraków, Wydawnictwo Petrus.
Google Scholar

Bielecka-Prus J., Heleniak A. (2018) Motywy podjęcia edukacji domowej w opinii rodziców w: Rodzina w edukacji domowej, J. Bielecka-Prus (red.), Warszawa, Wydawnictwo i Księgarnia Gotów, s. 139–166.
Google Scholar

Dewey J. (2006) Szkoła i dziecko, tłum. H. Błeszyńska, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Gagné F. (2016) Od genów do talentu: z perspektywy modeli DMGT/CMTD, tłum. A. Szewczuk, „Psychologia Wychowawcza”, nr 51(9), s. 121–140, https://doi.org/10.5604/00332860.1211501 [online:] https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139299 (dostęp: 12.05.2023).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/00332860.1211501

Giercarz-Borkowska M. (2019) Edukacja domowa jako alternatywa edukacyjna dla dzieci zdolnych, Wrocław, Wydawnictwo TeksTy.
Google Scholar

Giercarz-Borkowska M. (2020) Między pracą zawodową a edukacją dzieci – sytuacja zawodowa rodziców edukujących domowo, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 83–97, https://doi.org/10.12775/ED.2020.006
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/ED.2020.006

Giercarz-Borkowska M. (2021) Wartość edukacji domowej w rozwijaniu zdolności dziecka w: Edukacja dziecka szansą na budowę kapitału społecznego, M. Adamowicz, L. Kataryńczuk-Mania, M. Nyczaj-Drąg (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 154–164.
Google Scholar

Kochan K. (2015) Women-Home Educators, „Pedagogika Rodziny”, nr 5(2), s. 157–172, https://doi.org/10.1515/fampe-2015-0026
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/fampe-2015-0026

Królikiewicz R. (2016) Socjalizacja w edukacji domowej w opinii rodziców edukujących domowo, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 4(42), s. 115–128.
Google Scholar

Limont W. (2012) Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Porzucek-Miśkiewicz M. (2013) Samopoczucie ucznia zdolnego w szkole w: Środowisko edukacyjne uczniów zdolnych, M. Jabłonowska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Universitas Rediviva, s. 219–224.
Google Scholar

Rimm S. (2000) Dlaczego zdolne dzieci nie radzą sobie w szkole, tłum. M. Horzowska, Poznań, Wydawnictwo Moderski i Spółka.
Google Scholar

Salcher A. (2009) Utalentowany uczeń i jego wrogowie, Rzeszów, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.
Google Scholar

Sękowski A. E. (2000) Osiągnięcia uczniów zdolnych, Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL.
Google Scholar

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku prawo oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59 ze zm.
Google Scholar

Kopeć M. (2020) Odpowiedź na interpelację nr 2849 w sprawie finansowania edukacji domowej, https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BN79VL&view=5 (dostęp: 30.03.2020).
Google Scholar

Published

2023-06-30

How to Cite

Giercarz-Borkowska, M. (2023). Parental Involvement in the Development of Children’s Abilities in Home Education Families in Poland. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 16(1), 191–205. https://doi.org/10.18778/2450-4491.16.12