Review: Maria Dębińska, Transpłciowość w Polsce. Wytwarzanie kategorii, Wydawnictwo Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2020, pp. 277

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.14.12

Keywords:

transgender, anthropology of gender and sexuality, gender binary, Poland

Abstract

The review of Maria Dębińska’s Transpłciowość w Polsce. Wytwarzanie kategorii [Transgender in Poland. Producing a category] points out to the huge demand for modern academic works concerning transgender issues, letting the audience, also not-academic, to be provided with recent writings on it. It also emphasizes the need to set language standards concerning this still often misunderstood topic, and the uniqueness of the author’s approach, which focuses on the social production of the category of transgender.

Author Biography

Izabela Desperak, Uniwersytet Łódzki

Izabela Desperak – sociologist, Assistant Professor at the Institute of Sociology at the University of Lodz, member of the Interdisciplinary Seminar on Gender at the Centre of Social Educations at the University of Lodz. Research interests: gender inequalities, feminization of poverty, and the gendered dimensions of political transformation. She is the author of the book Płeć zmiany. Zjawisko transformacji w Polsce z perspektywy gender (2013; revised edition, 2017), co-editor of the series “Oblicza Feminizmu” published by the University of Lodz Press.

References

Castells M. (2008) Siła tożsamości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Dębińska M. (2020) Transpłciowość w Polsce. Wytwarzanie kategorii, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk.
Google Scholar

Giddens A. (2006) Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Published

2022-07-07

How to Cite

Desperak, I. (2022). Review: Maria Dębińska, Transpłciowość w Polsce. Wytwarzanie kategorii, Wydawnictwo Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2020, pp. 277. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 14(1), 198–202. https://doi.org/10.18778/2450-4491.14.12