A Few Remarks on „Pedagogization of Social Life” from the Cognitive Perspective of General Pedagogy
Keywords:
pedagogization, pedagogy, pedagogism, FoucaultAbstract
This paper is meant as a contribution to the discussion on the concept and research of the phenomenon of pedagogization. The reflections refer mainly to the analyses of pedagogization of social life conducted within the (post)Foucauldian approach. The author highlights the significance of the thematic issue of “Societas/Communitas” journal for introducing this research perspective into the field of Polish social studies. The final section offers a definition of pedagogization of social life which would take into account a more extensive application of the related concepts of pedagogism and pedagogy.
References
Chmaj L. (1938) Kierunki i prądy w pedagogice współczesnej, Warszawa-Wilno, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.
Google Scholar
Chutorański M. (2013) Pojęcie i konteksty wychowania w pracach Michela Foucaulta, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
Google Scholar
Czyżewski M. (2013a) Polityki publiczne w optyce postfoucaultowskiej. Zarys perspektywy badawczej, w: Analiza polityki publicznej. Podejścia teoretyczno-metodologiczne, A. Wojciuk (red.), Warszawa, Wydawnictwo IBE, s.72-91.
Google Scholar
Czyżewski M. (2013b) W kręgu społecznej pedagogii, „Societas/Communitas” nr 2, s. 43-73.
Google Scholar
Czyżewski M., Marynowicz-Hetka E., Woroniecka G. (2013) (red.) Pedagogizacja życia społecznego, „Societas/Communitas” nr 2.
Google Scholar
„Educational Theory” (2008) nr 4 (48).
Google Scholar
Foucault M. (2000) Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, Warszawa — Wrocław, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Foucault M. (2011) Narodziny biopolityki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Franczak K., Nowicka M. (2013) Narracje emancypacyjne w mediach — od afirmacji do krytyki, „Societas/Communitas” nr 2, s.117-140.
Google Scholar
Gajek K. (2013) Ujarzmianie kobiet. Feminizm i media, „Societas/Communitas” nr 2, s. 163-181.
Google Scholar
Granosik M. (2013) Pogranicza pedagogizacji — refleksje o wielowymiarowości procesów instytucjonalizacji na przykładzie pracy socjalnej, „Societas/Communitas” nr 2, s. 97-116.
Google Scholar
Hejnicka-Bezwińska T. (1995) (red.) Racjonalność pedagogiki, Bydgoszcz, Wydawnictwo WSP.
Google Scholar
Hejnicka-Bezwińska T. (2003) Pedagogika pozytywistyczna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 196-219.
Google Scholar
Hejnicka-Bezwińska T. (2008) Pedagogika ogólna, Wrocław, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Höhne T. (2003) Pädagogik der Wissengesellschaft, transcipt, Bielefeld: transcript.
Google Scholar
Jarkiewicz A. (2013) Media i dylematyczność działania w obszarze pracy socjalnej z osobami „zaburzonymi psychicznie”, „Societas/Communitas” nr 2, s. 183-201.
Google Scholar
Kamińska I. (2013) Dyskurs ekspercki w obszarze pomocy społecznej na tle pedagogizacji medialnej, „Societas/Communitas” nr 2, s. 203-222.
Google Scholar
Klus-Stańska D. (2007) Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 1–2.
Google Scholar
Kob J. (1959) Die Rollenproblematik des Lehrerberufes, w: Soziologie der Schule, P. Heintz (red.), Köln – Opladen, Westdeutscher Verlag, s. 91-107.
Google Scholar
Kob J. (1963) Erziehung in Elternhaus und Schule. Eine sociologische Studie, Stuttgart, Ferdinand Enke.
Google Scholar
Kwieciński Z. (1878) Paradygmaty reform oświatowych. Szkic problematyki, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania” t. 2, s. 53-62.
Google Scholar
Kwieciński Z. (1996) Edukacja do globalnego przetrwania, w: Tradycja i wyzwanie. Księga Pamiątkowa n a 75-lecie założenia S tudium Pedagogicznego UJ 1921-1996, K. Pacławska (red.), Kraków, s. 89-99.
Google Scholar
Kwieciński Z. (2004) Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 3, s. 15-27.
Google Scholar
Kwieciński Z. (2011) Pedagogizm — wariacje wokół rozumienia kategorii, „Przegląd Pedagogiczny” nr 1, s. 90-94.
Google Scholar
Malewski M. (2000) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
Google Scholar
Marynowicz-Hetka E. (2013) Pedagogizacja życia społecznego w optyce społecznopedagogicznej, „Societas/Communitas” nr 2, s. 75-96.
Google Scholar
Melosik Z. (1994) Poststrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta) w: Edukacja wobec zmiany społecznej, J. Brzeziński, L. Witkowski (red.), Poznań – Toruń, Wydawnictwo EDYTOR, s. 200-226.
Google Scholar
Męczkowska A. (2002) Strukturalizm, poststrukturalizm a problem pola dyscyplinowego pedagogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 4, s. 7-26.
Google Scholar
Musioł M. (2013) Pedagogizacja medialna rodziny, Katowice, Wydawnictwo UŚ.
Google Scholar
Nawroczyński B. (1987) Przymuszać czy wyzwalać?, w: B. Nawroczyński, Dzieła zebrane, wybór i przedmowa A. Mońka-Stanikowa, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 269-286.
Google Scholar
Ostrowicka H. (2010) Horyzont oczekiwań — z recepcji myśli Michela Foucaulta w badaniach pedagogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 3, s. 7-24.
Google Scholar
Pedagogika. Leksykon (2000) B. Milerski, B. Śliwerski (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Simons M., Masschelein J. (2008) The governmentalization of learning and the assemblage of a learning apparatus, „Educational Theory” nr 4, s. 391-415.
Google Scholar
Smeyers P., Depaepe M. (2008) (red.) Educational Research: The Educationalisation of Social Problems, „Educational Research” nr 3, Springer Netherlands.
Google Scholar
Schelsky H. (1961) Anpassung oder Widerstand? Soziologische Bedanken zur Schulreform, Heidelberg, Quelle & Meyer.
Google Scholar
Stachowiak J. (2013) Pedagogizacja medialna i wzór „przedsiębiorcy samego siebie”, „Societas/Communitas” nr 2, s. 141-161.
Google Scholar
Szkudlarek T. (1997) Poststrukturalizm a metodologia pedagogiki, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Socjologia Wychowania” t. 13, s. 167-199.
Google Scholar
Szmalenberg D. (2013) „Bariera pomagania”. Sztuka współczesna jako narzędzie pedagogizacji działań obywatelskich, „Societas/Communitas” nr 2, s. 223-244.
Google Scholar
Śliwerski B. (1998) Pedagogika analityczno-krytyczna Michela Foucaulta, „Społeczeństwo Otwarte” nr 1, s. 37-43.
Google Scholar
Wielka Encyklopedia PWN (2004) Tom 20, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Witkowski L. (1993) W kręgu pedagogiki radykalnej, w: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Toruń, Wydawnictwo EDYTOR, s. 200-239.
Google Scholar
Witosz B. (2011) Interakcyjny model relacji gatunku i dyskursu w przestrzeni komunikacyjnej, w: Gatunki mowy i ich ewaluacja. Tom 4: Gatunek a komunikacja społeczna, D. Ostaszewska, J. Przyklęk (red.), Katowice, Wydawnictwo UŚ, s. 23-33.
Google Scholar
Wołoszyn S. (1998) Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce, Wydawnictwo Strzelec.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.