A Spirit that Suffers. The Role of Suffering and Ritual in Experiencing Crises through the Example of the Waldorf School
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.08Keywords:
suffering, crisis, ritual, art, Waldorf school, Rudolf SteinerAbstract
The text is devoted to the role of ritual and art in overcoming individual suffering and social crises. Although unpopular in the contemporary culture of analgesics, focused on achieving quick results, the ritual process (as Maria Mendel and Tomasz Szkudlarek show after Turner) is essentially identical to the experience of crisis. Therefore, going through rituals has the potential of transgression, and solving difficult situations for individuals and societies. I discuss this with examples of the changes in birth narratives and also showing the ways of dealing with trauma of Martin Miller, son of the famous psychotherapist Alice Miller.
Another feature of contemporary culture is the rejection of the sacrum, as illustrated by the removal of theosophical threads from Maria Montessori’s biography and the marginalization of Rudolf Steiner's Waldorf schools, which stem from the crisis of Western rationality. Reproduced and mediated by art, rituals are used in Waldorf schools for educational and developmental purposes, and, according to the theories above, they may have the potential to overcome adolescence crises.
References
Cantril H. (1963) The Psychology of Social Movements, New York, John Wiley & Sons, Inc.
Google Scholar
Kołakowski L. (2005) Obecność mitu, Warszawa, Prószyński i S-ka.
Google Scholar
Kozielecki J. (2002) Transgresja i kultura, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
McLaren P. (1999) Schooling as a ritual performance. Toward a Political Economy of Educational Symbols and Gestures, Boston, Rowman & Littlefield Publishers.
Google Scholar
Liga Nowego Wychowania (1931), „Przegląd Pedagogiczny”, nr 21.
Google Scholar
Miller A. (2007) Dramat udanego dziecka, tłum. N. Szymańska, Poznań, Media Rodzina.
Google Scholar
Miller M. (2015) Prawdziwy „dramat udanego dziecka”, tłum. K. Kumpf, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Nalaskowski A. (2002) Przestrzenie i miejsca szkoły, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Otto R. (1993) Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, tłum. B. Kupis, Wrocław, Wydawnictwo Thesaurus Press.
Google Scholar
Pallasmaa J. (2012) Oczy skóry. Architektura i zmysły, tłum., M. Choptiany, Kraków, Wydawnictwo Instytut Architektury.
Google Scholar
Prokopiuk J. (2003) Szkice antropozoficzne. Chrześcijańska droga poznania świata duchowego, Białystok, Wydawnictwo Studio Astropsychologii.
Google Scholar
Prokopiuk J. (red.) (1992) Wychowanie bez lęku. Pedagogika Steinerowska, Warszawa, Wydawnictwo Społeczne Towarzystwo Oświatowe.
Google Scholar
Sobczak J. (1998) „Nowe wychowanie” w polskiej pedagogice okresu Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939), Bydgoszcz, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy.
Google Scholar
Steiner R. (2004) Zagadnienie wychowania jako zagadnienie społeczne. Duchowe, kulturowo-historyczne i społeczne podłoża pedagogiki Szkoły Waldorfskiej, tłum. E. Łyczewska, Gdynia, Wydawnictwo Genesis.
Google Scholar
Steiner R. (2005) Duchowe podstawy sztuki wychowania. Wykłady oksfordzkie, tłum. E. Łyczewska, Gdynia, Wydawnictwo Genesis.
Google Scholar
Szwed S. (2014) Mundra, Wołowiec, Wydawnictwo Czarne.
Google Scholar
Tarkowska E. (1993a) Próby – Chaos kulturowy w: Kulturowy wymiar przemian społecznych,
Google Scholar
A. Jawłowska, M. Kempny, E. Tarkowska (red.), Warszawa, Polska Akademia Nauk, s. 31–38.
Google Scholar
Tarkowska E. (1993b) Temporalny wymiar przemian zachodzących w Polsce w: Kulturowy wymiar przemian społecznych, A. Jawłowska, M. Kempny, E. Tarkowska (red.), Warszawa, Polska Akademia Nauk, s. 87–100.
Google Scholar
Trzcińska I., Świerzowska A., Tomeczek J. (2019) Z dziejów polskiej teozofii w: Polskie tradycje ezoteryczne 1980–1939. Teozofia i antropozofia, Tom I, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Turner V. (2010) Proces rytualny. Struktura i antystruktura, tłum. E. Dżurak, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Hess K. M., George Arundale, http://www.tradycjaezoteryczna.ug.edu.pl/node/845 16.01.2020 [dostęp: 8.07.2020].
Google Scholar
Kreowanie magii w Szkole Waldorfskiej. Grota Gnoma. Jezioro Wróżek. #OkiemMAtki-Słowianki, https://youtu.be/R-lZgcj4AzI [dostęp: 18.06.2020].
Google Scholar
Maria Montessori, https://theosophy.wiki/en/Maria_Montessori#Involvement_with_Theosophists [dostęp: 7.07.2020].
Google Scholar
Mendel M., Szkudlarek T. ( 2013), Kryzys jako dyskurs i narracja. Konteksty edukacyjne, w: „Forum Oświatowe, 3 (50), s. 13–34, http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/163 [dostęp: 19.06.2020].
Google Scholar
Organizacja pracy świetlicy, http://www.waldorfska.org/swietlica/ [dostęp: 18.06.2020].
Google Scholar
Rewolucja Szkoła 1918–1939, https://u-jazdowski.pl/kino/repertuar/rewolucja-szkola-1918-1939 [dostęp: 7.07.2020].
Google Scholar
Szkolna rewolucja 1918–1939, https://www.planeteplus.pl/dokument-szkolnarewolucja-1918-1939_47128 [dostęp: 7.07.2020].
Google Scholar
Święto Marcinowe, http://www.waldorfskaszkola.pl/aktualnosci/wpis/82/Swieto-Marcinowe [dostęp: 17.06.2020].
Google Scholar
Święty Marcin, http://www.szkolawaldorfska.pl/aktualno%C5%9Bci [dostęp: 17.06.2020].
Google Scholar
Who is afraid of Alice Miller?, https://www.whosafraidofalicemiller.com/en#protagonisten [dostęp: 10.06.2020].
Google Scholar
Wilson C. (1985) Montessori was a Theosophist, „History of Education Society Bulletin”, vol. 36, s. 52–54, http://www.kelpin.nl/fred/download/montessori/english/theosophist.pdf [dostęp: 7.07.2020].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.