The Concept of Spirituality in the Tradition of Polish Secular Pedagogical Thought
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.05Keywords:
pedagogy, philosophy of education, spirituality, NawroczyńskiAbstract
The article presents the variety of meanings associated with the concept of spirituality. It shows several characteristic definitions, which have been critically analysed in the context of Nawroczyński’s pedagogy of culture. Spirituality analysed from a secular, scientific perspective seems not only more universal, but also free from the limitations of theonomic approaches. The broadest concept of spirituality is the concept of spiritual community, which is open to the multitude of content and forms that can fill it.
References
Chudy W. (1996) Prawda człowieka i prawda o człowieku w: Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencjalnej (Logoteoria i nooteoria, Logoterapia i nooterapia), red. K. Popielski, Lublin, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, s. 129–148.
Google Scholar
Kapała M. (2017) Duchowość jako niedoceniany aspekt psyche. Propozycja nowego ujęcia duchowości w psychologii – kategoria wrażliwości duchowej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio J, vol. XXX, Lublin, s. 7–37.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/j.2017.30.1.7
Krąpiec M. A. (1991) Ja-człowiek, Lublin, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Leszczyński S. (2021) Pedagogiczne aspekty personalizmu Wojciecha Chudego, Łódź, Wydawnictwo Naukowe Towarzystwa Pedagogiki Filozoficznej „Chowanna”.
Google Scholar
Mróz T. (2008) Kotarbiński postawiony do kąta, „Pro Libris. Lubuskie pismo literacko-kulturalne”, nr 2.
Google Scholar
Nawroczyński B. (1947) Życie duchowe. Zarys filozofii kultury, Kraków–Warszawa, Księgarnia Wydawnicza F. Pieczątkowski i S-ka.
Google Scholar
Rubczyński W. (1925) Filozofia życia duchowego, jego wytrzymałość, skuteczność i ład w świetle doświadczenia i krytyki, Poznań, Fiszer i Majewski.
Google Scholar
Socha P. (2014) Przemiana duchowa jako kluczowe pojęcie psychologii rozwoju człowieka, „Psychologia Rozwojowa”, t. 19, s. 9–22.
Google Scholar
Sztaba M. (2015) Pedagogia osoby wobec zagadnienia duchowości, „Forum Pedagogiczne”, nr 2, s. 41–62.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2015.2.03
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.