Transgresja twórcza w procesie rozwoju osobistego

Autor

  • Aleksandra Chmielińska Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.12

Słowa kluczowe:

transgresja twórcza, rozwój osobisty, transgresje w edukacji

Abstrakt

Artykuł i zaprezentowane w nim badania inspirowane są koncepcjami podejmującymi temat transgresyjnego charakteru ludzkiej egzystencji. Autorka podjęła w nim próbę ukazania wielowymiarowości i znaczenia transgresji twórczych w kontekście rozwoju człowieka dorosłego. Artykuł stanowi relację z badań własnych, które prowadzą autorkę do skonstruowania modelu transgresji jako całożyciowego procesu (samo)uczenia się.

Biogram autora

Aleksandra Chmielińska - Uniwersytet Łódzki

Chmielińska Aleksandra – psycholog i pedagog, adiunkt w Katedrze Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, swoje zainteresowania naukowe koncentruje wokół pedagogiki twórczości i psychologii transgresyjnej oraz badań biograficznych nt. przełomowych, transgresyjnych zmian w perspektywie indywidualnej i rodzinnej, autorka książki: Dynamika transgresji twórczych. Studia przypadków pedagogów, w praktyce wykorzystuje swoją wiedzę jako trener grupowy, konsultant i coach.

Bibliografia

Baranowicz K. (2000) Pedagogika alternatywna. Dylematy praktyki, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Chmielińska A. (2017) Dynamika transgresji twórczych. Studia przypadków pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ.
Google Scholar

Dauber H. (1997) Obszary uczenia się w przyszłości. Perspektywy pedagogiki humanistycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Elsbree L. (1982) The Rituals of Life. Patterns in Narrativies, Port Washington, New York, Kennikat Press.
Google Scholar

Figiel M. (2001) Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Galewska-Kustra M. (2009) Studium przypadku w pedagogicznych badaniach nad twórczością. W poszukiwaniu praktycznych zastosowań metody w: Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, K. J. Szmidt (red.), Łódź, Wydawnictwo AHE.
Google Scholar

Kamiński A. (1970) Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej w: Metodologia pedagogiki społecznej, R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Wrocław, Ossolineum.
Google Scholar

Kaufmann J. C. (2010) Wywiad rozumiejący, Warszawa, Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Konarzewski K. (2000) Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kozielecki J. (1987) Koncepcja transgresyjna człowieka. Analiza psychologiczna, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Kozielecki J. (1992) Myślenie i rozwiązywanie problemów w: Psychologia ogólna, T. Tomaszewski (red.), Warszawa, PWN.
Google Scholar

Kozielecki J. (1996) Człowiek wielowymiarowy, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Kozielecki J. (1997) Transgresja i kultura, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Kozielecki J. (2001) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Kozielecki J. (2004) Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Kozielecki J. (2007) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Kozielecki J. (2008) Psychologia w wielkim świecie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Kozielecki J. (2009) Psychotransgresjonizm – zarys nowego paradygmatu w: Nowe idee w psychologii, J. Kozielecki (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Łobocki M. (2006) Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Merriam S. B. (1998) Qualitative Research and Case Study Applications in England, San Francisco, Jossey-Bass Publishers.
Google Scholar

Miles M. B., Huberman A. M. (2000) Analiza danych jakościowych, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar

Millar G. W. (2004) The Making of a Beyonder. Ways to Nurture Your Creative Achievement and Spirit. A Detailed Discussion of the Characteristics That Make an Individual a Beyonder, Bensenville, Scholastic Testing Service.
Google Scholar

Pearson C. S. (1995) Nasz wewnętrzny bohater, czyli sześć archetypów według których żyjemy, Poznań, Dom Wydawniczy Rebis.
Google Scholar

Peterson C., Seligman M. (2004) Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification, Washington, American Psychological Association.
Google Scholar

Petty G. (2010) Nowoczesne nauczanie, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Pilch T., Bauman T. (2001) Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Przyborowska B. (2003) Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria – praktyka – rozwój, Toruń, Wydawnictwo UMK.
Google Scholar

Schulz R. (1989) Nauczyciel jako innowator, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Schulz R. (1990) Twórczość. Społeczne aspekty zjawiska, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Schulz R. (1994) Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Simmel G. (1975) Socjologia, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Simmel G. (1997) Filozofia pieniądza, Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Google Scholar

Simmel G. (2006) Most i drzwi. Wybór esejów, Warszawa, Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Simmel G. (2007) Filozofia życia. Cztery rozdziały metafizyczne, Warszawa, Wydawnictwo IFiS.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2013) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Stake R. (2009) Jakościowe studium przypadku w: Metody badan jakościowych, t. 1, D. Norman, Y. Lincoln (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Studenski R. (2004) Ryzyko i ryzykowanie, Katowice, Wydawnictwo UŚ.
Google Scholar

Studenski R. (2006) Skłonność do ryzyka a zachowania transgresyjne w: Psychologia zachowań ryzykownych. Koncepcja badania praktyka, M. Goszczyńska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Torrance E. P., Safter H. T. (1999) Making the Creative Leap Beyond…, Buffalo, New York, Creative Education Foundation Press.
Google Scholar

Turlejska B. (1998) Monografia pedagogiczna i studium przypadku w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, S. Palka (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ.
Google Scholar

Yin R. K. (2003) Case Study Research. Design and Methods, California, SAGE Publications, Thousand Oaks.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-02-28

Jak cytować

Chmielińska, A. (2019). Transgresja twórcza w procesie rozwoju osobistego. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 7(2), 221–236. https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.12