Aktualizowanie potencjalności twórczej w kontekście kultury i sztuki a habitus pierwotny – rozważania obrazoburcze?

Autor

  • Katarzyna Krasoń Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Pedagogiki, Zakład Pedagogiki Twórczości i Ekspresji Dziecka. https://orcid.org/0000-0002-3359-0647

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.10

Słowa kluczowe:

potencjalność twórcza, edukacja estetyczna, habitus

Abstrakt

W tekście przedstawiono inicjalne badania jakościowe związane z estetyką szkoły, które ilustrują problem uwzględnienia kulturowego habitusu ucznia w edukacji do twórczości, a także konieczność koncentrowania się na indywidualnych potrzebach, zwłaszcza w zakresie poczucia sprawstwa dziecka.

Biogram autora

Katarzyna Krasoń - Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Pedagogiki, Zakład Pedagogiki Twórczości i Ekspresji Dziecka.

Krasoń Katarzyna – prof. dr hab. nauk społecznych w Uniwersytecie Śląskim i Akademii Muzycznej w Katowicach. Autorka prac z zakresu sztuki, ekspresji estetycznej i arteterapii. Kierownik Zakładu Pedagogiki Twórczości i Ekspresji Dziecka, Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Przewodnicząca Festiwali Ekspresji Dziecięcej w Katowicach.

Bibliografia

Geertz C. (2005) Sztuka jako system kulturowy w: C. Geertz, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przekł. D. Wolska, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Han T. (2014) Zdroworozsądkowe dygresje w problematyzacji Homo aestheticus autorstwa Ellen Dissanayake oraz Luca Ferry’ego w: Aesthesis i Ratio. Człowiek w przestrzeni kultury i estetyki, J. Krasicki, T. Akindynowa, Z. Pietrzak (red.), Wrocław, Oficyna Wydawnicza Arboretum, s. 206–211.
Google Scholar

Heidegger M. (1992) O źródle dzieła sztuki, „Sztuka i Filozofia”, nr 5, s. 9–67.
Google Scholar

Kant I. (1986) Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, Warszawa.
Google Scholar

Konopacki L. (1921) Kultura uczuć w stosunku do dziejów życia, Warszawa, skład główny Księgarnia Perzyński, Niklewicz i S-ka.
Google Scholar

Krasoń K., Majkut-Czarnota B. (2007) Szansa na porozumienie w diadzie nauczyciel – uczeń a poznanie preferencji modalnych dziecka w: Edukacja w społeczeństwie „ryzyka”, t. 3, Bezpieczeństwo jako wartość, M. Gwoździcka-Piotrowska, J. Wołejszo, A. Zduniak (red.), Poznań, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, s. 323–332.
Google Scholar

Moustakas C. (2001) Fenomenologiczne metody badań, przekł. i red. S. Zabielski, Białystok, Trans Humana.
Google Scholar

Suchodolski B. (2006) Problemy i metody uspołecznienia kultury w: Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, I. Wojnar (red.), Warszawa, Polska Akademia Nauk, kancelaria Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Aneks.
Google Scholar

Tischner J. (1982) Myślenie według wartości, Kraków, Wydawnictwo „Znak”.
Google Scholar

Willems-Pisarek M. (2003) Teza W. Welscha o modelowej roli sztuki dla współczesnej rzeczywistości i myśli filozoficznej na tle inspiracji późną filozofią L. Wittgensteina, „Sztuka i Filozofia”, nr 22/23, s. 230–252.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-02-28

Jak cytować

Krasoń, K. (2019). Aktualizowanie potencjalności twórczej w kontekście kultury i sztuki a habitus pierwotny – rozważania obrazoburcze?. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 7(2), 191–204. https://doi.org/10.18778/2450-4491.07.10