Pedagogika resocjalizacyjna – w kierunku twórczej resocjalizacji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.07

Słowa kluczowe:

pedagogika resocjalizacyjna, resocjalizacja, klasyczna, twórcza resocjalizacja, destygmatyzacja, twórczość, potencjały, tożsamość, metody twórczej resocjalizacji, teorie behawioralne, teorie psychodynamiczne, teorie kognitywne, interakcjonizm symboliczny

Abstrakt

Artykuł omawia podstawowe zagadnienia twórczej resocjalizacji na tle klasycznej pedagogiki resocjalizacyjnej. Autor przedstawia koncepcje teoretyczne będące źródłem zarówno klasycznej pedagogiki resocjalizacyjnej, jak i twórczej resocjalizacji. Opisał także destygmatyzującą istotę oddziaływań metod twórczej resocjalizacji w kontekście stygmatyzującej metodyki preferowanej przez tradycyjną pedagogikę resocjalizacyjną.

Biogram autora

Marek Konopczyński - Katedra Pedagogiki Specjalnej, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstoku

Prof. zw., dr hab., kierownik Katedry Pedagogiki Specjalnej w Uniwersytecie w Białymstoku – autor naukowej koncepcji twórczej resocjalizacji, opartej na teoretycznym gruncie interakcjonizmu symbolicznego, kognitywizmu i pedagogiki kultury. Opracowane przez autora metody twórczej resocjalizacji z powodzeniem znajdują swoje zastosowanie w placówkach penitencjarnych, poprawczych i wychowawczych w Polsce.

Bibliografia

Ambrozik W. (2016) Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Czapów C. (1978) Wychowanie resocjalizujące, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Czapów C., Jedlewski S. (1971) Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Goffman E. (2005) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, tłum. J. Tokarska-Bakir, A. Dzierżyńska, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Konopczyński M. (1996) Twórcza resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Editions Spotkania, MEN.
Google Scholar

Konopczyński M. (2006) Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Konopczyński M. (2013) Kryzys resocjalizacji, (czy)li sukces działań pozornych, Warszawa, Wydawnictwo Pedagogium.
Google Scholar

Konopczyński M. (2014) Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Konopnicki J. (1972) Niedostosowanie społeczne, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Malewski A. (1964) O zastosowaniach teorii zachowania, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Nęcka E. (2005) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Pospiszyl K. (1998) Resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Pytka L. (2005) Pedagogika Resocjalizacyjna, Warszawa, Wydawnictwo WSPS.
Google Scholar

Sobczak S. (2000) Celowość wychowania, Warszawa, Wydawnictwo Navo.
Google Scholar

Śliwerski B. (1998) Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Urban B. (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-10-19

Jak cytować

Konopczyński, M. (2018). Pedagogika resocjalizacyjna – w kierunku twórczej resocjalizacji. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 6(1), 64–75. https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.07