Pedagogika resocjalizacyjna – w kierunku twórczej resocjalizacji
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.07Słowa kluczowe:
pedagogika resocjalizacyjna, resocjalizacja, klasyczna, twórcza resocjalizacja, destygmatyzacja, twórczość, potencjały, tożsamość, metody twórczej resocjalizacji, teorie behawioralne, teorie psychodynamiczne, teorie kognitywne, interakcjonizm symbolicznyAbstrakt
Artykuł omawia podstawowe zagadnienia twórczej resocjalizacji na tle klasycznej pedagogiki resocjalizacyjnej. Autor przedstawia koncepcje teoretyczne będące źródłem zarówno klasycznej pedagogiki resocjalizacyjnej, jak i twórczej resocjalizacji. Opisał także destygmatyzującą istotę oddziaływań metod twórczej resocjalizacji w kontekście stygmatyzującej metodyki preferowanej przez tradycyjną pedagogikę resocjalizacyjną.
Bibliografia
Ambrozik W. (2016) Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Czapów C. (1978) Wychowanie resocjalizujące, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Czapów C., Jedlewski S. (1971) Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Goffman E. (2005) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, tłum. J. Tokarska-Bakir, A. Dzierżyńska, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Konopczyński M. (1996) Twórcza resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Editions Spotkania, MEN.
Google Scholar
Konopczyński M. (2006) Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Konopczyński M. (2013) Kryzys resocjalizacji, (czy)li sukces działań pozornych, Warszawa, Wydawnictwo Pedagogium.
Google Scholar
Konopczyński M. (2014) Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Konopnicki J. (1972) Niedostosowanie społeczne, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Malewski A. (1964) O zastosowaniach teorii zachowania, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Nęcka E. (2005) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Pospiszyl K. (1998) Resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Pytka L. (2005) Pedagogika Resocjalizacyjna, Warszawa, Wydawnictwo WSPS.
Google Scholar
Sobczak S. (2000) Celowość wychowania, Warszawa, Wydawnictwo Navo.
Google Scholar
Śliwerski B. (1998) Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Urban B. (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.