Język teorii naukowych wyjaśniających procesy społeczne. Wprowadzenie w problematykę

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.05

Słowa kluczowe:

język teorii naukowej, język fenomenologiczny, język behawioralny, naukoznawcza analiza teorii edukacji w naukach społecznych

Abstrakt

W artykule weryfikowano dwie hipotezy. Znaleziono argumenty na rzecz wycofania się z klasyfikacji języka danych wskazującej język behawioralny i fenomenologiczny, na rzecz wyodrębnienia języka nomotetycznego i idiograficznego jako kryterium naukoznawczej analizy teorii. Znaczenie tej drugiej klasyfikacji jest zgodne z praktyką analityczną, jaką stosował Madsen – twórca pojęć języka behawioralnego i fenomenologicznego. Bardziej skupiał się na kwestii obiektywizmu versus subiektywizmu i analizy uogólniającej versus indywidualizującej niż na tym, czego można było się spodziewać po oryginalnym znaczeniu pojęć języka fenomenologicznego i behawioralnego. Drugi wątek analityczny tego tekstu doprowadził do ustalenia, że ograniczenie języka danych do warstwy opisowej teorii – jak chciał Madsen – jest nieuprawnioną redukcją. A co za tym idzie wskazano potrzebę opracowania nowych klasyfikacji języka teorii dla jej wszystkich warstw.

Biogram autora

Krzysztof Rubacha - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Nauk Pedagogicznych

Prof. zw., dr hab. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wydział Nauk Pedagogicznych. Zajmuje się metodologią nauk społecznych, szczególnie metodologią badań nad procesami edukacyjnymi. Jest autorem monografii Metodologia badań nad edukacją, WAiP, Warszawa 2008, 2011. Prowadzi także badania empiryczne nad edukacją moralną, funkcjonowaniem społecznym nauczycieli, problematyką płci kulturowej.

Bibliografia

Husserl E. (1975) Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, t. 1, tłum. D. Gierulak, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Madsen K. (1980) Współczesne teorie motywacji, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Rubacha K. (2017) Naukoznawcza analiza prac teoretycznych, badawczych i metodycznych Profesor Marioli Chomczyńskiej-Rubachy, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 25/2, s. 11–39.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-10-19

Jak cytować

Rubacha, K. (2018). Język teorii naukowych wyjaśniających procesy społeczne. Wprowadzenie w problematykę. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 6(1), 44–50. https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.05