Ocena parametryczna jednostek naukowych w Polsce w roku 2017 w obszarze nauk humanistycznych i społecznych prowadzących badania naukowe i kształcenie akademickie w zakresie pedagogiki

Autor

  • Józef Górniewicz Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.04

Słowa kluczowe:

ocena parametryczna, jednostki naukowe, polityka naukowa, komunikacja naukowa, wskaźniki i indeksy w naukoznawstwie

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki oceny parametrycznej jednostek naukowych z obszaru badań pedagogicznych z roku 2017. Przybliżono zasady i parametry oceny i jej uwarunkowania. Tą problematyką zajmuje się naukometria – nowa dziedzina badań porównawczych w obszarze komunikacji naukowej. Ukazano nowe wskaźniki analizy dokumentów źródłowych. Zwieńczeniem analizy są wnioski istotne do modernizacji praktyki z zakresu polityki naukowej państwa oraz polityki poszczególnych jednostek organizacyjnych uczelni jak też instytutów badawczych.

Biogram autora

Józef Górniewicz - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Pedagog, prof. zw., dr hab., kierownik Katedry Teorii Wychowania na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, były rektor tego Uniwersytetu. Zainteresowania naukowe obejmują pedagogikę ogólną, studia nad szkolnictwem wyższym oraz współczesne teorie wychowania.

Bibliografia

Arnold A. (2011) Słownik języka polskiego, Warszawa, Wydawnictwo Szkolne PWN.
Google Scholar

Bourdieu P. (2009) Sondaże – „nauka” bez naukowców, tłum. K. Sztander-Sztanderska, „Kultura Popularna”, nr 3.
Google Scholar

Brzeziński J. (2016) Przeciwko depersonalizacji i nadmiernej standaryzacji procesu ewaluacji w nauce, „Zagadnienia Naukoznawstwa”, nr 1.
Google Scholar

Gil J. (2014) Dwa rankingi naukowe: kategoryzacja wydziałów uczelni a Indeks Hirscha, „Forum Akademickie”, nr 2.
Google Scholar

Górniewicz J. (2014a) Kryzys, czy kres idei uniwersytetu w: Pobrzeża badań pedagogicznych, J. Górniewicz, M. Warmiński (red.), Olsztyn, Centrum Badań Społecznych UWM.
Google Scholar

Górniewicz J., Piotrowski P. (2014b) Uniwersytet jako źródło wartości kultury, Warszawa–Olsztyn, Pracownia Wydawnicza Elset.
Google Scholar

Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 grudnia 2015 roku w sprawie wykazu czasopism naukowych.
Google Scholar

Krzemieniowa K. (1986) Wstęp, do T. W. Adorno, Dialektyka negatywna, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Nowak P. (2008) Bibliometria i webometria – podstawy, wybrane zastosowania, Poznań, Wydawnictwo UAM.
Google Scholar

Piotrowski P. (2017) Pół wieku rankingów Instytutu Informacji Naukowej – bibliometria jako mechanizm dystrybucji społecznego kapitału nauki w: Temporalne aspekty problematyki szkolnictwa wyższego, P. Piotrowski (red.), Olsztyn, Centrum Badań Społecznych UWM.
Google Scholar

Racki G. (2001) Ocena parametryczna – prognozy i postulaty, „Sprawy Nauki”, nr 10.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 grudnia 2016 roku w sprawie przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i uczelniom, w których zgodnie z ich statutami nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych (Dz.U. 2016, poz. 2154).
Google Scholar

Sadowski I., Mach B. W. (2014) Parametryzacja i kategoryzacja jednostek naukowych w roku 2013 jako praktyka ewaluacyjna i proces instytucjonalny: przypadek nauk humanistycznych i społecznych, „Nauka”, nr 2.
Google Scholar

Skalska-Zlat M. (2015) Komunikacja piśmiennicza w badaniach bibliometrycznych w: Teoretyczne zagadnienia bibliologii i informatologii. Studia i szkice, E. Gondek (red.), Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Sordylowa B. (1998) Bibliologia a naukoznawstwo, „Przegląd Bibliotekarski”, nr 2–3.
Google Scholar

Śliwerski B. (2017) Habilitacja: diagnoza, procedury, etyka, postulaty, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 roku o zasadach finansowania nauki (Dz.U. 2016, poz. 2045 z późn. zm.).
Google Scholar

Wilkin J. (2013) Ocena parametryczna czasopism naukowych w Polsce: podstawy metodologiczne, znaczenie praktyczne, trudności realizacji i perspektywy, „Nauka”, nr 1.
Google Scholar

Zielińska-Kostyło H. (2011) Przesłanie pedagogiki uciśnionych Paula Freire, „Forum Oświatowe”, nr 2.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-10-19

Jak cytować

Górniewicz, J. (2018). Ocena parametryczna jednostek naukowych w Polsce w roku 2017 w obszarze nauk humanistycznych i społecznych prowadzących badania naukowe i kształcenie akademickie w zakresie pedagogiki. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 6(1), 25–43. https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.04