Ocena parametryczna jednostek naukowych w Polsce w roku 2017 w obszarze nauk humanistycznych i społecznych prowadzących badania naukowe i kształcenie akademickie w zakresie pedagogiki
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.06.04Słowa kluczowe:
ocena parametryczna, jednostki naukowe, polityka naukowa, komunikacja naukowa, wskaźniki i indeksy w naukoznawstwieAbstrakt
W artykule przedstawiono wyniki oceny parametrycznej jednostek naukowych z obszaru badań pedagogicznych z roku 2017. Przybliżono zasady i parametry oceny i jej uwarunkowania. Tą problematyką zajmuje się naukometria – nowa dziedzina badań porównawczych w obszarze komunikacji naukowej. Ukazano nowe wskaźniki analizy dokumentów źródłowych. Zwieńczeniem analizy są wnioski istotne do modernizacji praktyki z zakresu polityki naukowej państwa oraz polityki poszczególnych jednostek organizacyjnych uczelni jak też instytutów badawczych.
Bibliografia
Arnold A. (2011) Słownik języka polskiego, Warszawa, Wydawnictwo Szkolne PWN.
Google Scholar
Bourdieu P. (2009) Sondaże – „nauka” bez naukowców, tłum. K. Sztander-Sztanderska, „Kultura Popularna”, nr 3.
Google Scholar
Brzeziński J. (2016) Przeciwko depersonalizacji i nadmiernej standaryzacji procesu ewaluacji w nauce, „Zagadnienia Naukoznawstwa”, nr 1.
Google Scholar
Gil J. (2014) Dwa rankingi naukowe: kategoryzacja wydziałów uczelni a Indeks Hirscha, „Forum Akademickie”, nr 2.
Google Scholar
Górniewicz J. (2014a) Kryzys, czy kres idei uniwersytetu w: Pobrzeża badań pedagogicznych, J. Górniewicz, M. Warmiński (red.), Olsztyn, Centrum Badań Społecznych UWM.
Google Scholar
Górniewicz J., Piotrowski P. (2014b) Uniwersytet jako źródło wartości kultury, Warszawa–Olsztyn, Pracownia Wydawnicza Elset.
Google Scholar
Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 grudnia 2015 roku w sprawie wykazu czasopism naukowych.
Google Scholar
Krzemieniowa K. (1986) Wstęp, do T. W. Adorno, Dialektyka negatywna, Warszawa, PWN.
Google Scholar
Nowak P. (2008) Bibliometria i webometria – podstawy, wybrane zastosowania, Poznań, Wydawnictwo UAM.
Google Scholar
Piotrowski P. (2017) Pół wieku rankingów Instytutu Informacji Naukowej – bibliometria jako mechanizm dystrybucji społecznego kapitału nauki w: Temporalne aspekty problematyki szkolnictwa wyższego, P. Piotrowski (red.), Olsztyn, Centrum Badań Społecznych UWM.
Google Scholar
Racki G. (2001) Ocena parametryczna – prognozy i postulaty, „Sprawy Nauki”, nr 10.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 grudnia 2016 roku w sprawie przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym i uczelniom, w których zgodnie z ich statutami nie wyodrębniono podstawowych jednostek organizacyjnych (Dz.U. 2016, poz. 2154).
Google Scholar
Sadowski I., Mach B. W. (2014) Parametryzacja i kategoryzacja jednostek naukowych w roku 2013 jako praktyka ewaluacyjna i proces instytucjonalny: przypadek nauk humanistycznych i społecznych, „Nauka”, nr 2.
Google Scholar
Skalska-Zlat M. (2015) Komunikacja piśmiennicza w badaniach bibliometrycznych w: Teoretyczne zagadnienia bibliologii i informatologii. Studia i szkice, E. Gondek (red.), Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Sordylowa B. (1998) Bibliologia a naukoznawstwo, „Przegląd Bibliotekarski”, nr 2–3.
Google Scholar
Śliwerski B. (2017) Habilitacja: diagnoza, procedury, etyka, postulaty, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 roku o zasadach finansowania nauki (Dz.U. 2016, poz. 2045 z późn. zm.).
Google Scholar
Wilkin J. (2013) Ocena parametryczna czasopism naukowych w Polsce: podstawy metodologiczne, znaczenie praktyczne, trudności realizacji i perspektywy, „Nauka”, nr 1.
Google Scholar
Zielińska-Kostyło H. (2011) Przesłanie pedagogiki uciśnionych Paula Freire, „Forum Oświatowe”, nr 2.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.