Motywacje dorosłych do uczenia się, rozwoju i zdobywania nowych kwalifikacji
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.08Słowa kluczowe:
uczenie się, rozwój, nauka, motywacja, dorośliAbstrakt
Celem niniejszego tekstu jest ukazanie motywacji dorosłych do podejmowania studiów podyplomowych, kształcenia się na nowych kierunkach, uczestnictwa w szkoleniach, kursach oraz identyfikacja czynników, które wpływają na ich zaangażowanie i sukces w procesie edukacyjnym. Teoretyczny namysł obejmuje charakterystykę uczenia się dorosłych, ukazuje główne motywacje i potrzeby dorosłych w kontekście tego procesu. W części empirycznej tekstu skupiono się na refleksyjnej analizie doświadczeń dorosłych związanych z procesem uczenia się i samorozwoju. Do zgromadzenia materiału empirycznego wykorzystano metodę wywiadu narracyjnego skoncentrowanego na problemie. Wyniki przeprowadzonego badania wskazują, że motywacje osób dorosłych do podejmowania nauki są zróżnicowane, jednak najczęściej wiążą się z czynnikami zawodowymi, osobistymi i społecznymi. Motywacja dorosłych do uczestnictwa w szkoleniach i innych formach kształcenia to kluczowy element ich rozwoju osobistego i zawodowego.
Bibliografia
Alheit P. (2002) „Podwójne oblicze” całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspektywy „cichej rewolucji”, tłum. A. Zembrzuska, „Teraźniejszość – Człowiek-Edukacja”, t. 5, nr 2(18), s. 55–78.
Google Scholar
Baert H., De Rick K., Van Valckenborgh K. (2006) Towards the Conceptualization of „Learning Climate” w: Adult Education: New Routes in a New Landscape, R. V. De Castro, A. V. Sancho, P. Guimaraes (red.), Braga, University of Minho Press, s. 87–111.
Google Scholar
Barwińska D. (2009) Uczenie formalne i incydentalne w procesie całożyciowego uczenia się dorosłych w: Edukacja ustawiczna dorosłych w Europejskiej przestrzeni kształcenia z perspektywy polskich doświadczeń, M. Pakuła, A. Dudak (red.), Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, s. 248–258.
Google Scholar
Biesta G. J. J., Field J., Hodkonson P., Macelod F. J., Goodson I. F. (2010) Improving Learning though the Lifecourse, Learning Lives, Improving Learning Series, London – New York, Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203828649.
Google Scholar
Blunt A., Yang B. (2002) Factor Structure of the Adult Attitudes Toward Adult and Continuing Education Scale and Its Capacity to Predict Participation Behaviour: Evidence for Adoption of a Revised Scale, „Adult Education Quarterly”, nr 52(4), s. 299–314, https://doi.org/10.1177/074171302400448627.
Google Scholar
Boeren E., Nicaise I., Baert H. (2010) Theoretical Models of Participation in Adult Education: The Need for an Integrated Model, „International Journal of Lifelong Education”, nr 29(1), s. 45–61, https://doi.org/10.1080/02601370903471270.
Google Scholar
Bohlinger S., Loo J. van (2010) Lifelong Learning for Ageing Workers to Sustain Employability and Develop Personality w: Working and Ageing. Emerging Theories and Empirical Perspectives, CEDEFOP, Luxemburg, Publications Office of the European Union, s. 28–57.
Google Scholar
Chase S. E. (2009) Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów w: Metody badań jakościowych, t. 2, N. K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), tłum. F. Schmidt, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 15–56,
Google Scholar
Chmielecka M. (2020) Transformacja w coachingu. Doświadczenia uczenia się dorosłych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/8142-713-5.
Google Scholar
Delors J. (1998) Edukacja: jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, tłum. W. Rabczuk, Warszawa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Google Scholar
Dubas E. (2005) Dorosłość w edukacyjnym paradygmacie, czyli dorosłość jako edukacyjny okres życia człowieka w: Człowiek na edukacyjnej fali. Współczesne konteksty edukacji dorosłych, M. Podgórny (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 25–38.
Google Scholar
Gudkova S. (2016) Wywiad w badaniach jakościowych w: Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, D. Jemielniak (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 111–130.
Google Scholar
Illeris K. (2006) Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, tłum. A. Jurgiel, E. Kurantowicz, M. Malewski, A. Nizińska, T. Zarębski Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
Google Scholar
Jurgiel-Aleksander A. (2013) Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Karawajczyk W. (2009) Kształcenie dorosłych w ujęciu andragogicznym, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych”, nr 1, s. 95–108.
Google Scholar
Kargul J. (2001) Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych: przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, Wrocław, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji.
Google Scholar
Keller J. M. (1987) Strategies for Stimulating the Motivation to Learn, „Performance and Instruction”, nr 26(8), s. 1–7, https://doi.org/10.1002/pfi.4160260802.
Google Scholar
Knowles M. (1972) Modern Practice of Adult Education. Andragogy versus Pedagogy, New York, Assosiated Press.
Google Scholar
Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A. (2009) Edukacja dorosłych: podręcznik akademicki, tłum. M. Habura, R. Ligus, A. Nizińska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kolb D., Kolb A. (2023) Uczenie na podstawie doświadczania. Podręcznik dla edukatorów, trenerów, coachów, tłum. M. Bręgiel-Pant, Poznań, Wydawnictwo Dialogi i Zmysły
Google Scholar
Lee W. O., Fleming J. (2012) The Institutionalization of Lifelong Learning in Australia, Hon Kong and the United States: A Bridge to the Community or a Competitor to the University? w: Second International Hand-book of Lifelong Learning, D. N. Aspin, J. Chapman, K. Evans, R. Bagnall (red.), London, Springer, s. 349–374, https://doi.org/10.1007/978-94-007-2360-3_23.
Google Scholar
Łaciak B. (2010) Skąd się biorą nasze style życia i jakie mają znaczenie dla rozwoju Polski oraz polityki publicznej? w: Polskie style życia. Między miastem a wsią – V Kongres Obywatelski, B. Łaciak (red.), Gdańsk, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, s. 5–12.
Google Scholar
Maniak G. (2015) Kształcenie przez całe życie – idea i realizacja. Polska na tle Unii Europejskiej, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 214, s.128–139.
Google Scholar
Mezirow J. (2003) Transformative Learning as Discourse, „Journal of Transformative Education”, nr 1, s. 58–63, https://doi.org/10.1177/1541344603252172.
Google Scholar
OECD (2016) Skills Matter: Further Results from the Survey of Adults Skills. OECD Skills Studies, Paris, OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/9789264258051-en.
Google Scholar
Paprotna G. (2009) Aktywność edukacyjna nauczyciela jako czynnik warunkujący rozwój zawodowy w: Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa dorosłych, A. Fabiś, S. Kędziora (red.), Mysłowice–Zakopane, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, s. 142–150.
Google Scholar
Stake R. E. (2010) Jakościowe studium przypadku w: Metody badań jakościowych, t. 1, N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), tłum. M. Sałkowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 623–650.
Google Scholar
Świtalski W. (2019) Uczenie się dorosłych w zabawie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Worek B. (2019) Uczące się społeczeństwo. O aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Strona czasopisma, prowadzona przez Zespół redakcyjny NOWiS na platformie Index Copernicus: 

