Edukacyjne aspekty poradoznawstwa
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.21.02Słowa kluczowe:
edukacja, poradoznawstwo, poradnictwoAbstrakt
Poradoznawstwo jest młodą subdyscypliną nauk społecznych i humanistycznych, której przedmiotem badań jest poradnictwo. W artykule pokazano, że z edukacją wiąże się ono dwojako. Po pierwsze poprzez przedmiot swoich badań. Po drugie ze względu na interdyscyplinarność tworzonej wiedzy, gromadzonej i uogólnianej przez przedstawicieli nie tylko nauk humanistycznych, ale i innych. Zarówno korzystanie z poradnictwa, jak i podejmowanie wspólnej interdyscyplinarnej pracy naukotwórczej na jego temat ma charakter edukacyjny.
Bibliografia
Aszkiełowicz A., Ładyżyński A. (2020) Od poradnictwa do poradoznawstwa. Dorobek teoretyczny i obszary badawcze subdyscypliny, “Studia z Teorii Wychowania”, vol. XI, no. 2(31), pp. 121−141, https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3652.
Google Scholar
Babbie E. (2008) Podstawy badań społecznych, trans. W. Betkiewicz et al., Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Badowska M., Ciechanowska D., Cyboran B. et al. (2020) Glosariusz EPALE. Pojęcia i terminy z zakresu edukacji dorosłych, Warszawa, EPALE Polska, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne.
Google Scholar
Bańka A. (2006) Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Warszawa, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Google Scholar
Bilon A. (2010) Poradoznawstwo wobec ogólnej refleksji nad poradnictwem, “Edukacja Dorosłych”, no. 1(62), pp. 55–75.
Google Scholar
Bilon A. (2016) Strukturacja poradnictwa kariery w Holandii. Między specyfiką kulturową a neoliberalną zmianą, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
Google Scholar
Bilon A., Kargul J. (2012) Społeczno-kulturowe konteksty definiowania roli doradcy, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 1, pp. 85–109.
Google Scholar
Breton H. (2020) Counselling and Guidance for Adults: A Narrative Paradigm, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 9, pp. 293–303, https://doi.org/10.34862/sp.2020.1.
Google Scholar
Buber M. (1992) Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, trans. J. Doktór, Kraków, Instytut Wydawniczy PAX.
Google Scholar
Czerkawska A. (2013) Poradnictwo egzystencjalne. Założenia – inspiracje – rozwiązania praktyczne, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
Google Scholar
Czerniawska O. (1996) Nieprofesjonalne poradnictwo dla ludzi starszych in: Dramaturgia poradnictwa, A. Kargulowa (ed.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, pp. 59–63.
Google Scholar
Dębska E. (2020) Profile refleksyjności i typy karier. Perspektywa poradoznawcza, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, https://doi.org/10.31338/uw.9788323546092.
Google Scholar
Dragon A. (2018) Transformacja doświadczeń życiowych uczestników mediacji. Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Google Scholar
Drabik-Podgórna V. (ed.) (2007) Poradnictwo między etyką a techniką, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Google Scholar
Drabik-Podgórna V. (2013) Myśleć jak poradoznawca, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 2, pp. 11–14.
Google Scholar
Eco U. (2008) Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, trans. A. Kreisberg, K. Żaboklicki, J. Gałuszka, L. Eustachiewicz, Warszawa, Wydawnictwo W.A.B.
Google Scholar
Foucault M. (1998) Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, trans. T. Komendant, Warszawa, Fundacja Aletheia.
Google Scholar
Frankl V. E. (1975) The Unconcious God. Psychoteraphy and Theology, New York, Simon and Schuster.
Google Scholar
Giddens A. (2003) Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, trans. S. Amsterdamski, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar
Grobler A. (2006) Metodologia nauk, Kraków, Wydawnictwo Aureus – Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Habermas J. (1999) Teoria działania komunikacyjnego, vol. 1, Racjonalność działania a racjonalność społeczna, trans. A. M. Kaniowski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Holt J. (1981) O „pomocy” i specjalistach od pomagania in: Psychologia w działaniu, K. Jankowski (ed.), trans. A. Jakubowicz, Warszawa, Wydawnictwo Czytelnik, pp. 296–303.
Google Scholar
Jacyno M. (2007) Kultura indywidualizmu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Kamiński S. (1970) Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Kargulowa A. (1986) Poradnictwo jako wiedza i system działań. Wstęp do poradoznawstwa, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Kargulowa A. (2023) Cztery podejścia w budowaniu poradoznawstwa. Wkład polskich badaczy w tworzenie nowej dziedziny wiedzy, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 12, pp. 11–37.
Google Scholar
Kotarbiński T. (1984) Hasło dobrej roboty, Warszawa, Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Kulczycki M. (1998) Rozważania wokół zagadnień psychologicznego poradnictwa życiowego, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskigo.
Google Scholar
Kwaśnica R. (2019) Język – wzorce krytyczności – przedrozumienie, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.
Google Scholar
Lash S. (1994) Expert Systems or Situated Interpretation? Culture and Institutions in Disorganized Capitalism in: Reflexive Modernization: Politics, Tradition and Aesthetics in the Modern Social Order, U. Beck, A. Giddens, S. Lash, Stanford, Stanford University Press, pp. 110–173.
Google Scholar
Majdański S. (2011) Od metodologii nauk do naukoznawstwa, czyli o naukoznawstwie jako zespole nauk o nauce, ufundowanym teoretycznie i zorientowanym praktycznie in: Podstawy naukoznawstwa, vol. 1, P. Kawalec, P. Lipski, R. Wodzisz (eds.), Lublin, Wydawnictwo KUL, pp. 11–36.
Google Scholar
Maliszewski K. (2016) Pedagogika filozoficzna jako ruch transdyscyplinarny, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, no. 1(2), pp. 14–28.
Google Scholar
Marczak Ł. (2015) Problem wieloznaczności pojęcia “zrównoważony rozwój”, “Studia Gdańskie”, no. 36, pp. 167–180.
Google Scholar
Mejssner B. (2024) Jak technologia zmienia krajobraz doradztwa, “Rzeczpospolita”, no. 12992, 03.10.2024, p. 20.
Google Scholar
Mielczarek M. (2017) Czym jest poradnicze pole i jak je badać?, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 6, pp. 58–72.
Google Scholar
Minta J. (2012) Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery, Warszawa, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
Google Scholar
Muszyński M. (2020) Od dyscyplinarności do transdyscyplinarności – wybrane implikacje wytwarzania wiedzy o starości i starzeniu się, “Edukacja Dorosłych”, no. 1, pp. 13–30, https://doi.org/10.12775/ED.2020.002.
Google Scholar
Nowak S. (1970) Metodologia badań socjologicznych, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Pineau G. (2021) Paradygmatyczne przejścia w tworzeniu koncepcji “doświadczeniowe uczenie się” z poradnictwem w tle, trans. by the editors, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 10, pp. 83–100.
Google Scholar
Podgórny M., Drabik-Podgórna V. (2015) Jak rozpoznać coaching? Przyczynek do dyskusji nad coachingiem w refleksji andragogicznej i poradoznawczej, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 4, pp. 30–51
Google Scholar
Ribeiro M. A. (2023) Walidacja Dyskursywna: narzędzie narracyjne w doradztwie zawodowym dla “wrażliwych” młodych dorosłych, trans. by the editors, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 12, pp. 69–92.
Google Scholar
Rosa H. (2020) Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans. Projekt krytycznej teorii późnonowoczesnej czasowości, trans. J. Duraj, J. Kołtan, Gdańsk, Europejskie Centrum Solidarności.
Google Scholar
Siarkiewicz E. (2010) Przesłonięte obszary poradnictwa. Realia – iluzje – ambiwalencje, Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Google Scholar
Siarkiewicz E., Słowik A., Bilon-Piórko A. (2021) Poradnictwo w międzynarodowym środowisku zróżnicowanym kulturowo na łamach “Studiów Poradoznawczych/Journal of Counsellogy”, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 10, pp. 101–115.
Google Scholar
Słowik A. (2016) Transnarodowe sieci poradnicze polskich emigrantów, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, https://doi.org/10.12775/RA.2016.008.
Google Scholar
Sośnicki K. (1973) Teoria środków wychowania. Warszawa, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Stawiszyński T. (2021) Ucieczka od bezradności, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Szumigraj M. (2009) O problemie w poradnictwie in: Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, A. Kargulowa (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 173–198.
Google Scholar
Szumigraj M. (2011) Poradnictwo kariery. Systemy i sieci, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Google Scholar
Trębińska-Szumigraj E. (2012) (Nie)samodzielność i (nie)zaradność we współuzależnieniu. Przesłanki poszerzania refleksji poradoznawczej, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 1, pp. 69–82.
Google Scholar
Vehviläinen S. (2021) Kierunki i dylematy poradnictwa. Próba syntezy, trans. by editors, “Studia Poradoznawcze/Journal of Counsellogy”, no. 10, pp. 63–80.
Google Scholar
Wojtasik B. (1993) Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Wojtasik B. (2011) Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
Google Scholar
Zamojski P. (2014) Od demaskacji ku budowaniu. Po-krytyczna perspektywa badań pedagogicznych, “Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, no. 67(3), pp. 7–21.
Google Scholar
Zielińska-Pękał D. (2019) Poradnictwo telewizyjne w perspektywie poradoznawczej, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Google Scholar

Strona czasopisma, prowadzona przez Zespół redakcyjny NOWiS na platformie Index Copernicus: 

