Wczesne nauczanie języka francuskiego jako języka obcego: korzyści, metody i ogólne znaczenie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.14

Słowa kluczowe:

nauczanie-nauka w młodym wieku, francuski jako język obcy (FLE), innowacyjne metody nauczania, kompetencje interkulturowe

Abstrakt

Artykuł skupia się na wczesnym nauczaniu języka francuskiego jako języka obcego, opiera się na analizach doświadczeń, prowadzonych w wymiarze międzynarodowym. Omawia korzyści płynące z wczesnej nauki francuskiego, analizuje różne metody nauczania, określa wyzwania, jakie się z tym wiążą oraz przedstawia skuteczne strategie, umożliwiające ich wprowadzenie. Omówione studia przypadku i doświadczenia realizowane w różnych krajach podkreślają wagę tego podejścia w nauczaniu języka francuskiego jako języka obcego.

Biogramy autorów

Iman Bouzeria - Institut National de Recherche en Education, Alger, Algérie

Bouzeria Iman, doktorat z zakresu literatury francuskiej i nauk o języku, obecnie badaczka zatrudniona w Institut National de Recherche en Éducation w Algierze. Jako kierująca zespołem i szefowa projektów z zakresu dydaktyki nauczania języków obcych i innowacji pedagogicznej skupia się w badaniach na naukach o wychowaniu oraz nauczaniu języków obcych, w szczególności francuskiego jako języka obcego (FLE). Wykorzystuje bogate doświadczenie, zdobyte w trakcie dziesięciu lat pracy nauczycielki w szkole podstawowej i ośmiu lat pracy dydaktycznej na uniwersytecie, do opracowywania skutecznych metod pedagogicznych, zmierzających do lepszego przyswajania języka i kultury przez uczniów w wielojęzycznym i wielokulturowym otoczeniu edukacyjnym.

Zohra Addar - Institut National de Recherche en Education, Alger, Algérie

Addar Zahra, doktorat z zakresu dydaktyki nauczania przedmiotów, badaczka zatrudniona w Institut National de Recherche en Éducation, w Algierze. Jako szefowa zespołu badawczego dydaktyki nauczania przedmiotów i innowacji pedagogicznej, skupia się przede wszystkim na naukach o wychowaniu, nauczaniu języków i praktykach pedagogicznych. Wcześniejsze doświadczenia wyniesione z pracy nauczyciela akademickiego pozwoliły jej na rozwinięcie unikalnej perspektywy łączącej tradycyjne i innowacyjne metody nauczania. Głównym celem jej pracy jest optymalizacja metod uczenia się języków obcych i dążenie do rozwijania skutecznych strategii pedagogicznych, dostosowanych do współczesnych potrzeb edukacyjnych.

Bibliografia

Acar A. (2020) The Implementation of the Action-Oriented Approach in Language Textbooks, „Travaux de didactique du français langue étrangère et seconde”, n° 10(3), pp. 864–880,
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.24315/tred.656990

Alpar M. (2010) La nécessité et l’importance de l’enseignement/apprentissage précoce du français langue étrangère en Turquie, „Synergies Turquie”, n° 3, pp. 173_179,https://gerflint.fr/Base/Turquie3/melek_alpar.pdf (consulté : 9.09.2024).
Google Scholar

Benmoussa A., Bouhadiba F., Berrahal A. (2014) L’enseignement du français langue étrangère en contexte bilingue : le cas de l’Algérie, „Synergies Algérie”, n° 19, pp. 59–72.
Google Scholar

Bérard E. (1991) L’approche communicative : repères théoriques, Paris, Hachette.
Google Scholar

Bialystok E. (2009) Bilingualism: The Good, the Bad, and the Indifferent, „Bilingualism: Language and Cognition”, n° 12(1), pp. 3–11.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S1366728908003477

Billerey B., Borowska B. (2019) Correction de la prononciation de la voyelle [œ] en français selon la méthode verbo-tonale – proposition d’activités pour les apprenants et les enseignants polonais dans l’éducation précoce in: Pedagogika wczesnoszkolna w Polsce i na świecie. Teoria i implikacje praktyczne, B. Borowska, M. Buk-Cegiełka (éd.), Lublin, Wydawnictwo KUL, pp. 43–64.
Google Scholar

Bower M., Howe C., McCredie N., Robinson A., Grover D. (2014) Augmented Reality in Education – Cases, Places and Potentials, „Educational Media International”, n° 51(1), pp. 1–15.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/09523987.2014.889400

Burston J. (2015) Twenty Years of MALL Project Implementation: A Meta-Analysis of Learning Outcomes, „ReCALL”, n° 27(1), pp. 4–20.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S0958344014000159

Byram M. (1997) Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence, Clevedon, Multilingual Matters.
Google Scholar

Byram M. (2008) From Foreign Language Education to Education for Intercultural Citizenship: Essays and Reflections, Clevedon, Multilingual Matters.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21832/9781847690807

Cammarata L., Cavanagh M. O., Blain S., Sabatier Bullock C. (2018) Enseigner en immersion française au Canada : Synthèse des connaissances sur les défis et leurs implications pour la formation des enseignants, „The Canadian Modern Language Review”, n° 74(1), pp.101–127.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3138/cmlr.3889

Chiang T. H. C., Yang S. J. H., Hwang G. J. (2014) An Augmented Reality-Based Mobile Learning System to Improve Students’ Learning Achievements and Motivations in Natural Science Inquiry Activities, “Educational Technology & Society”, n° 17(4), pp. 352–365.
Google Scholar

Chopra R. (2016) Exploring the Impact of Interactive and Student-Centered Teaching Methods on FFL Learning in India, “Foreign Language Annals”, n° 49(2), pp. 300–317.
Google Scholar

Cummins J. (2000) Language, Power and Pedagogy: Bilingual Children in the Crossfire, Clevedon, Multilingual Matters.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21832/9781853596773

Deterding S., Dixon D., Khaled R., Nacke L. (2011) From Game Design Elements to Gamefulness: Defining ‘Gamification’ in: Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments, New York, NY, Association for Computing Machinery, https://dl.acm.org/doi/10.1145/2181037.2181040
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1145/2181037.2181040

Dewaele J. M., Witney J., Saito K., Dewaele L. (2019) Foreign Language Enjoyment and Anxiety: The Effect of Teacher and Learner Variables, “Language Teaching Research”, n° 23(3), pp. 324–341.
Google Scholar

Diamond A., Lee K. (2011) Interventions Shown to Aid Executive Function Development in Children 4 to 12 Years Old, “Science”, n° 333(6045), pp. 959–964.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1126/science.1204529

Djemai N., Benmoussa H., Bouzidi A. (2015) L’utilisation des TIC dans l’enseignement du FLE : impact sur l’engagement des élèves et leurs performances, “Journal of Education and Training Studies”, n° 3(1), pp. 1–10.
Google Scholar

Gathercole S. E. (2006) Nonword Repetition and Word Learning: The Nature of the Relationship, “Applied Psycholinguistics”, n° 27(4), pp. 513–543.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S0142716406060383

Genesee F. (2006) What do We Know about Bilingual Education for Majority‐Language Students? in: The Handbook of Bilingualism, T. K. Bhatia, W. C. Ritchie (éds.), Oxford, Blackwell Publishing Ltd., pp. 249–256.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/9780470756997.ch21

Germain C., Netten J. (2013) Integrating Language and Content: Lessons from Immersion, “Modern Language Journal”, n° 97(S1), pp. 58–75.
Google Scholar

Godwin-Jones R. (2014) Emerging Technologies: Games in Language Learning: Opportunities and Challenges, “Language Learning & Technology”, n° 18(2), pp. 9–19.
Google Scholar

Hamilton J., Feldman J. (2014) Planning a Program Evaluation: Matching Methodology to Program Status in: Handbook of Research on Educational Communications and -Technology, J. M. Spector, M. D. Merrill, J. Elen, M. J. Bishop (éds.), New York, NY, Springer, pp. 249–256.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4614-3185-5_20

Hernández T. A. (2010) The Relationship among Motivation, Interaction, and the Development of Second Language oral Proficiency in a Study-Abroad Context, “The Modern Language Journal”, n° 94(4), pp. 600–617.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2010.01053.x

Howard-Jones P. (2014) Neuroscience and Education: A Review of Educational Interventions and Approaches Informed by Neuroscience, London, Education Endowment Foundation.
Google Scholar

Huang R. H., Soman, D. (2020) A Practitioner’s Guide to Gamification of Education, Research Report Series: Behavioural Economics in Action, Toronto, Rotman School of Management, University of Toronto.
Google Scholar

Immordino-Yang M. H., Damasio A. (2007) We Feel, Therefore We Learn: The Relevance of Affective and Social Neuroscience to Education, “Mind, Brain, and Education”, n° 1(1), pp. 3–10.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1751-228X.2007.00004.x

Jankowski K. (2017) L’intégration des TIC dans l’enseignement précoce du FLE en Pologne, „Innovations Pédagogiques en Langues Étrangères”, n° 22(1), pp. 15–29.
Google Scholar

Jessner U. (2008) A DST Model of Multilingualism and the Role of Metalinguistic Awareness, “The Modern Language Journal”, n° 92(2), pp. 270–283.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2008.00718.x

Kapp K. M. (2012) The Gamification of Learning and Instruction : Game-Based Methods and Strategies for Training and Education, San Francisco, CA, Pfeiffer.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1145/2207270.2211316

Kim S., Song K., Lockee B., Burton J. (2018) Gamification in Learning and Education : Enjoy Learning Like Gaming, Cham, Switzerland Springer International Publishing.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-47283-6

Kramsch C. (1998) Language and Culture, Oxford, Oxford University Press.
Google Scholar

Lambert W. E., Tucker G. R. (1972) Bilingual Education of Children: The St. Lambert Experiment, Rowley, MA, Newbury House.
Google Scholar

Marinova-Todd S. H., Marshall D. B., Snow C. E. (2000) Three Misconceptions About Age and L2 Learning, “TESOL Quarterly”, n° 34(1), pp. 9–34.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3588095

Mehta A., Sengupta A. (2017) L’impact des programmes d’échange culturel et linguistique sur l’apprentissage du français langue étrangère en Inde, „Journal of Language Teaching and Research”, n° 8(1), pp. 1–10.
Google Scholar

Pellerin M. (2014) Language Tasks Using Touch Screen and Mobile Technologies: Reconceptualizing Task-Based CALL for Young Language Learners. « Canadian Journal of Learning and Technology / La revue canadienne de l’apprentissage et de la technologie », n° 40(1), https://doi.org/10.21432/T2K01N
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21432/T2K01N

Plass J. L., Pawar S. (2020) Adaptive and Personalized Learning in Educational Game Design, “Educational Psychologist”, n° 55(1), pp. 54-68.
Google Scholar

Poncelet M., Gillet S. (2017) Les aspects cognitifs et psycholinguistiques de l’apprentissage des langues en immersion précoce, „Éduquer”, n° 157, pp. 27–38.
Google Scholar

Puren C. (2009) Histoire des méthodologies de l’enseignement des langues, Paris, Presses universitaires de France.
Google Scholar

Richards J. C., Rodgers T. S. (2014) Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge, Cambridge University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/9781009024532

Singh M. (2018) Les défis de l’apprentissage du français langue étrangère en Inde, “International Journal of Research Studies in Education”, n° 7(2), pp. 1–10.
Google Scholar

Statistique Canada (2016) Enrollment in French Immersion Programs in Canada, Enquête sur les langues officielles au Canada, Gouvernement du Canada.
Google Scholar

Swain M., Lapkin S. (2005) Développement de la compétence interculturelle chez les élèves en immersion, „The Modern Language Journal”, n° 89(4), pp. 586–611.
Google Scholar

Tagliante C. (2016) L’évaluation et le Cadre européen commun : techniques et pratiques de classe, Paris, CLE International.
Google Scholar

Taylor D., Pearson R., Hart W., Lambert M. (1990) L’immersion française au Canada : les effets à long terme, „The Modern Language Journal”, n° 74(2), pp. 125–134.
Google Scholar

Trust T., Whalen J. (2020) Should Teachers be Trained in Emergency Remote Teaching? Lessons Learned from the COVID-19 Pandemic, “Journal of Technology and Teacher Education”, n° 28(2), pp. 189–199.
Google Scholar

Turnbull M., Hart R., Lapkin S. (2003) L’expression orale en français des élèves en immersion : une étude longitudinale, „The Modern Language Journal”, n° 87(2), pp. 212–228.
Google Scholar

Wisniewska I. (2016) Perceptions et attitudes envers l’enseignement précoce du FLE en Pologne, „Études Polonaises sur l’Éducation”, n° 11(4), pp. 47–60.
Google Scholar

Yılmaz H. (2015) L’impact de l’enseignement précoce du français sur la prononciation et la grammaire des élèves de primaire en Turquie, „The Journal of Language Teaching and Research”, n° 6(1), pp. 1–12.
Google Scholar

Zosh J. M., Hirsh-Pasek K., Golinkoff R. M., Robb M. B., Hopkins E. J. (2018) Learning through Play: A Review of the Evidence (White Paper), The LEGO Foundation, Denmark.
Google Scholar

Conseil de l’Europe (2001) Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Unité des Politiques linguistiques, Strasbourg, https://rm.coe.int/16802fc3a8 (consulté : 9.09.2024).
Google Scholar

France Podcasts (2018) L’approche communicative en FLE, https://www.francepodcasts.com/2018/10/09/approche-communicative-en-fle/ (consulté : 04.08.2023).
Google Scholar

Hamari J., Koivisto J., Sarsa H. (2014) Does Gamification Work? – A Literature Review of Empirical Studies on Gamification, 47th Hawaii International Conference on System Sciences, Institute of Electrical and Electronics Engineers, https://ieeexplore.ieee.org/document/6758978/citations#citations (consulté : 9.09.2024).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1109/HICSS.2014.377

Language Policy Division, Strasbourg Ministry of National Education, Poland 2005–2007 (2007) Language Education Policy Profile : Poland, https://rm.coe.int/language-education-policy-profile-poland/16807b3c35 (consulté : 9.09.2024).
Google Scholar

Organisation internationale de la Francophonie (OIF) (2023) „Statistiques sur la francophonie mondiale”, https://www.francophonie.org/sites/default/files/2022-03/Synthese_La_langue_francaise_dans_le_monde_2022.pdf (consulté : 23.12.2023).
Google Scholar

Pane J. F., Steiner E. D., Baird M. D., Hamilton L. S., Pane J. D. (2017) Informing Progress: Insights on Personalized Learning Implementation and Effects, RAND Corporation, https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR2042.html (consulté : 12.06.2023).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7249/RR2042

Vesselinov R., Grego J. (2012) Duolingo Effectiveness Study, City University of New York, https://www.languagezen.com/pt/about/english/Duolingo_Efficacy_Study.pdf (consulté : 04.11.2023).
Google Scholar

Opublikowane

2024-10-10

Jak cytować

Bouzeria, I., & Addar, Z. (2024). Wczesne nauczanie języka francuskiego jako języka obcego: korzyści, metody i ogólne znaczenie. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 19(2), 210–231. https://doi.org/10.18778/2450-4491.19.14