Działania plastyczne jako wsparcie dzieci i młodzieży w podtrzymywaniu więzi społecznych. Z doświadczeń własnych

Autor

  • Anna Boguszewska Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie image/svg+xml
  • Maria Boguszewska Miejska Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.15

Słowa kluczowe:

wspólnotowość, zajęcia plastyczne, terapia

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja doświadczeń nabytych podczas prowadzenia zajęć plastycznych. Zajęcia prowadzone były w szczególnym czasie – pandemii (w warunkach domowych) oraz po jej ustąpieniu (na terenie czytelni biblioteki miejskiej). W niewielkich zespołach zaobserwowano wyzwalaną spontanicznie wspólnotowość oraz wzmożoną potrzebę komunikacji werbalnej i pozawerbalnej. Artykuł skupia się na opisie rekonstruującym działania dydaktyczne w kontekście wychowawczym (w tym poznawczym, estetyczno-artystycznym i terapeutycznym) oraz relacji między uczestnikami zajęć plastycznych.

Biogramy autorów

Anna Boguszewska - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Anna Boguszewska – dr hab. prof. UMCS, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Pedagogiki i Psychologii. Zainteresowania naukowe: historia edukacji i oświaty, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, pedeutologia, ilustracja dla dzieci, edukacja i wychowanie przez sztukę. Autorka kilku monografii, opracowań współautorskich i redakcyjnych, licznych artykułów, rozdziałów w monografiach i opracowaniach zbiorowych.

Maria Boguszewska - Miejska Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie

Maria Boguszewska – absolwentka Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Zatrudniona w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie. Zainteresowania naukowe: edukacja plastyczna, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, literatura i ilustracja dla dzieci i młodzieży.

Bibliografia

Boguszewska A. (2023) Tematyka wypowiedzi plastycznej uczniów jako możliwość wyrażenia stosunku do rzeczywistości we współczesnych realiach edukacyjnych w: Edukacja małego dziecka: praca zbiorowa, t. 18, Wsparcie pedagogiczne w trudnych sytuacjach społecznych i edukacyjnych, E. Ogrodzka-Mazur (red.), Katowice, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, s. 149–164.
Google Scholar

Boguszewska A., Didkowska B., Ferenz K., Limont W., Śmiechowski D., Szuścik U. (2008) Standardy edukacji wizualnej w: Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych, A. Białkowski (red.), Warszawa, Fundacja Polskiej Rady Muzycznej.
Google Scholar

Dąbrowska T. E., Wojciechowska-Charlak B. (2005) Między praktyką a teorią wychowania, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Dyczewski L. (2004) Od tożsamości zamkniętej do otwartej w społeczeństwie wielokulturowym i globalnym w: Język, komunikacja i edukacja w społecznościach wielokulturowych, T. Lewowicki, J. Urban, A. Szczypka-Rusz (red.), Cieszyn–Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie, s. 54–63.
Google Scholar

Kwiatkowska G. (1991) Arteterapia, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Lewowicki T. (2017) Edukacja międzykulturowa – kilka lat później. Zmiana uwarunkowań, pytania o kondycję, wyzwania, ,,Edukacja Medialna’’, t. 7, nr 2, s. 19–36, https://doi.org/10.15804/em.2017.02.01
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15804/em.2017.02.01

Łobocki M. (1999) ABC wychowania, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Malchiodi C. A. (2000) (red.) Arteterapia: podręcznik, tłum. E. Bochenek, Gdańsk, Harmonia Universalis.
Google Scholar

Marek E. (2005) Pedagogiczna interpretacja doboru i układu treści edukacji plastycznej w wybranych programach kształcenia zintegrowanego w: Dylematy edukacji artystycznej, W. Limont, K. Nielek-Zawadzka (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Nikitorowicz J. (2005) Kreowanie tożsamości dziecka – wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańsk, Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.
Google Scholar

Popek S. L. (2010) Psychologia twórczości plastycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar

Szuman S. (1975) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar

Szuścik U. (2013) Edukacja plastyczna dziecka w kontekście formy plastycznej w: Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej, A. Weiner, A. Boguszewska (red), Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 80–96.
Google Scholar

Szuścik U. (2006.) Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Uszyńska-Jarmoc J. (2003) Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywa rozwoju, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar

Wojnar I. (1984a) Teoria wychowania estetycznego. Zarys problematyki, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Wojnar I. (1984b) Sztuka jako ,,podręcznik życia”, Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.
Google Scholar

Zalewska-Pawlak M. (red.) (2017) Sztuka i wychowanie w XXI w. W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-06-30

Jak cytować

Boguszewska, A., & Boguszewska, M. (2024). Działania plastyczne jako wsparcie dzieci i młodzieży w podtrzymywaniu więzi społecznych. Z doświadczeń własnych. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 18(1), 193–204. https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.15