Projektowanie ex‑librisów jako sposób na rozwiązanie problemów tożsamościowych w społeczności nauczycielskiej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.08

Słowa kluczowe:

edukacja, edukacja nauczycieli, edukacja za pomocą sztuki, design, kompetencje wizualne

Abstrakt

Artykuł omawia potrzebę szkolenia nauczycieli szkół podstawowych w zakresie umiejętności wizualnych. Powstał na podstawie badania eksploracyjnego, które analizowało proces uczenia się uczniów, aby ocenić możliwości edukacyjne kultury wizualnej, wykorzystując jako metodologię studium przypadku oraz badania oparte na sztuce i obejmując łącznie sto osób studiujących na uniwersytecie. Celem badania była ocena korzyści płynących z użycia warsztatu kreatywnej sztuki dla przyszłych nauczycieli szkół podstawowych, integrując kwestie tożsamości z tematyką społeczną. Wśród wyników wyróżnia się motywacja studentów do wykorzystania grafiki, zważywszy na to, że każdy z nich stworzył własny ex-libris. Nasza praca skupia się na zachęcaniu przyszłych nauczycieli do kreatywności.

Biogram autora

Ricard Huerta - Universitat de València

Ricard Huerta – artysta i profesor sztuki w dziedzinie edukacji artystycznej na Uniwersytecie w Walencji (Hiszpania). Jest stałym członkiem Instytutu Kreatywności i Innowacji Edukacyjnych oraz członkiem InSEA i ICOM. Redaktor naczelny czasopisma naukowego EARI „Educación Artística Revista de Investigación”. Dyrektor studiów magisterskich „Edukacja artystyczna i muzea” (Uniwersytet w Walencji). Dyrektor Museari (www.museari.com). Absolwent kierunku sztuki piękne, muzyka i komunikacja. Kierownik międzynarodowego projektu Women Teacher. Prowadził badania na uniwersytetach we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Kubie, Urugwaju, Kolumbii, Peru, Ekwadorze, Argentynie, Portugalii, Paragwaju i Chile. Koordynował liczne publikacje i działania w dziedzinach sztuk wizualnych, edukacji, ICT i muzeów. Kierownik projektu „Dechados: Inkluzywna kreatywność w szkole średniej”. Członek Seminarium ds. Równości Płci i Różnorodności Seksualnej Muzeów Katalonii. Autor monografii oraz artykułów publikowanych w specjalistycznych czasopismach, koordynował liczne publikacje w dziedzinie sztuki, edukacji, szkolenia nauczycieli, dziedzictwa i muzeów. Litery i alfabety są istotnym aspektem jego pracy zarówno na poziomie edukacyjnym, jak i artystycznym. Prezentował wystawy o tematyce silnie nasyconej typografią i kaligrafią w różnych krajach. Zorganizował dwanaście międzynarodowych seminariów na temat badań w dziedzinie edukacji artystycznej i sześć międzynarodowych kongresów naukowych.

Bibliografia

Benjamin W. (2003) The Work of Art in the Age of its Technological Reproducibility, and Others Writings on Media, Cambridge, MA, Harvard University Press.
Google Scholar

Bourriaud N. (2009) The Radicant, New York, NY, Lukas & Sternberg.
Google Scholar

Calvino I. (2013) Six Memos for the Next Millennium, London, Penguin Books.
Google Scholar

Clarà M., Mauri T., Colomina R., Onrubia J. (2019) Supporting Collaborative Reflection in Teacher Education: A Case Study, “European Journal of Teacher Education”, vol. 42, no. 2, pp. 175–191, https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1576626
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1576626

Davis A., Tuckey M., Gwilt I., Wallace N. (2023) Understanding Co-Design Practice as a Process of “Welldoing”, “International Journal of Art & Design Education”, vol. 42, no. 2, pp. 278–293, https://doi.org/10.1111/jade.12459
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/jade.12459

Dewey J. (2005) Art as Experience, New York, NY, Penguin Books.
Google Scholar

Duncum P. (2015) Transforming Art Education into Visual Culture Education through Rhizomatic Structures, “Anadolu Journal of Educational Sciences International”, vol. 5, no. 3, pp. 47–64, https://dergipark.org.tr/en/pub/ajesi/issue/1534/18792 (accessed: 7.06.2024).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18039/ajesi.66849

Giroux H. (1990) Teachers as Intellectuals: Toward a Critical Pedagogy of Learning, Wesport, CT, Bergin & Garvey Publishers.
Google Scholar

Greteman A. J. (2017) Helping Kids Turn Out Queer: Queer Theory in Art Education, “Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research”, vol. 58, no. 3, pp. 195–205, https://doi.org/10.1080/00393541.2017.1331089
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00393541.2017.1331089

Hamlin J., Fusaro J. (2018) Contemporary Strategies for Creative and Critical Teaching in the 21st Century, “Art Education”, vol. 71, no. 2, pp. 8–15, https://doi.org/10.1080/00043125.2018.1414529
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00043125.2018.1414529

Hofverberg H. (2024) New Learning Environments in Design and Craft Education – Acknowledging the Learning of Design Literacy, “International Journal of Art and Design Education”, vol. 43, no. 1, 1–13, https://doi.org/10.1111/jade.12505
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/jade.12505

Huerta R. (2016) The Cemetery as a Site for Aesthetic Enquiry in Art Education, “International Journal of Education through Art”, vol. 12, no. 1, pp. 7–20, https://doi.org/10.1386/eta.12.1.7_1
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1386/eta.12.1.7_1

Huerta R. (2021a) Museari: Art in a Virtual LGBT Museum Promoting Respect and Inclusion, “Interalia. A Journal of Queer Studies”, no. 16, pp. 177–194, https://doi.org/10.51897/interalia/NQBD3367
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.51897/interalia/NQBD3367

Huerta R. (2021b) Silk Road Museums: Design of Inclusive Heritage and Cross-Cultural Education, “Sustainability”, vol. 13, no. 11, e6020, https://doi.org/10.3390/su13116020
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3390/su13116020

Huerta R., Monleón Oliva V. (2020) Design of Letters in Posters and Main Titles of Disney Imaginary, “Icono 14”, vol. 18, no. 2, pp. 406–434, https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1574
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1574

Land C. L. (2018) Examples of c/Critical Coaching: An Analysis of Conversation between Cooperating and Preservice Teachers, “Journal of Teacher Education”, vol. 69, no. 5, pp. 493–507, https://doi.org/10.1177/0022487118761347
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0022487118761347

Lobovikov-Katz A. (2019) Methodology for Spatial-Visual Literacy (MSVL) in Heritage Education: Application to Teacher Training and Interdisciplinary Perspectives, “Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation”, vol. 22, no. 1, pp. 41–55, https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.358671
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.358671

Maia M. (2023) A Perspective about Design Cognition to Research through Making Validation in Graphic Design, “grafica”, vol. 11, no. 21, pp. 91–97, https://doi.org/10.5565/rev/grafica.252
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5565/rev/grafica.252

Mirzoeff N. (2006) On Visuality, “Journal of Visual Culture”, vol. 5, no. 1, pp. 53–79, https://doi.org/10.1177/1470412906062285
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1470412906062285

Munari B. (2008) Design as Art, London, Penguin Classics.
Google Scholar

Rolling J. H. (2017) Art + Design Practice as Global Positioning System, “Art Education”, vol. 70, no. 6, pp. 4–6, https://doi.org/10.1080/00043125.2017.1361756
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00043125.2017.1361756

Sancho-Gil J. M., Sánchez-Valero J. A., Domingo-Coscollola M. (2017) Research-Based Insights on Initial Teacher Education in Spain, “European Journal of Teacher Education”, vol. 40, no. 3, pp. 310–325, https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1320388
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1320388

Sennett R. (2008) The Craftsman, London, Yale University Press.
Google Scholar

Smith K., Flores M. A. (2019) Teacher Educators as Teachers and as Researchers, “European Journal of Teacher Education”, vol. 42, no. 4, pp. 429–432, https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1648972
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1648972

Stake R. E. (2005) Qualitative Case Studies in: The SAGE Handbook of Qualitative Research, N. K Denzin, Y. S. Lincoln (eds.), London, Sage Publications.
Google Scholar

Wang B., Dai L., Liao B. (2023) System Architecture Design of a Multimedia Platform to Increase Awareness of Cultural Heritage: A Case Study of Sustainable Cultural Heritage, “Sustainability”, no. 15, 2504, https://doi.org/10.3390/su15032504
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3390/su15032504

Opublikowane

2024-06-30

Jak cytować

Huerta, R. (2024). Projektowanie ex‑librisów jako sposób na rozwiązanie problemów tożsamościowych w społeczności nauczycielskiej. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 18(1), 93–113. https://doi.org/10.18778/2450-4491.18.08