Element edukacji w tworzeniu społeczeństwa opartego na przedsiębiorczości
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.03.07Słowa kluczowe:
przedsiębiorczość, duch przedsiębiorczości, kultura przedsiębiorczości, edukacja, uczenie się przez całe życieAbstrakt
Przedsiębiorczość jako styl oraz sposób myślenia i pracy jest obecna w naszym społeczeństwie od stu lat. Dzięki kreatywnym ludziom o otwartych umysłach, żyjącym w przeszłości i obecnie nastąpił szybki rozwój i poprawa warunków ludzkiego życia. Innowacyjne pomysły wprowadziły świat na wyższy poziom rozwoju gospodarczego za pomocą nowych technologii, które przynoszą poprawę jakości życia. Niestety, nie wszystkie kraje na świecie cieszą się takim samym poziomem postępu społecznego z powodu licznych problemów występujących w obszarach gospodarczych i politycznych, obejmujących między innymi dostęp do zasobów naturalnych i ludzkich, problemy demograficzne, niski poziom wykształcenia itp.
Historia ekonomii pokazuje, że w krajach o otwartej gospodarce rynkowej duch przedsiębiorczości jest rozwijany na wyższym poziomie. Kultura przedsiębiorczości daje wiele możliwości wdrażania bardziej innowacyjnych pomysłów biznesowych, nowych rozwiązań technicznych, zaawansowanych technologii, nowych metod pracy oraz edukacji przez całe życie, których celem jest poprawa życia społeczeństwa.
Kreatywni ludzie i ich pomysły to elementy kluczowe dla rozwoju i kultywowania ducha oraz kultury przedsiębiorczości w każdym kraju, co ma ścisły związek z poziomem wykształcenia zdobytego za pośrednictwem formalnych i nieformalnych systemów edukacji, które są uzależnione od rozwoju gospodarczego kraju. Dobry system edukacji odgrywa ważną rolę w tworzeniu dobrej polityki gospodarczej w poszczególnych krajach, ma wpływ na rozwój gospodarczy i wydajność przedsiębiorstw, a także na postęp całego społeczeństwa. Innowacja to unikalna droga do dobrobytu. Dlatego też badacze zajmujący się ekonomią uznają przedsiębiorczość za kolejny dynamiczny czynnik produkcji, oprócz pracy, kapitału i ziemi.
Unia Europejska (UE) uznaje i wspiera wiele strategii i polityk, które skupiają się na nauczaniu przedsiębiorczości od wczesnego wieku, począwszy od szkół podstawowych i średnich, a kontynuując na poziomie szkolnictwa wyższego. Opracowywanie nowych programów kształcenia w formalnych i nieformalnych systemach edukacji to priorytet polityki rządowej w krajach rozwiniętych. Takie programy mogą obejmować przedmioty obowiązkowe z zakresu przedsiębiorczości, formy kształcenia ustawicznego, specjalnie przygotowane kursy uczące ludzi kreatywności i innowacyjności, niezależnie od dzielących ich różnic kulturowych i tradycji.
Uniwersytety powinny odgrywać istotną rolę w kształceniu młodych ludzi w zakresie prowadzenia firm oraz przygotowywać ich do funkcjonowania i odnoszenia sukcesów w globalnej gospodarce rynkowej. Uczelnie w wielu krajach rozwiniętych, takich jak USA, Japonia i Niemcy, otwierają centra biznesowe, wspierają inkubatory i parki technologiczne i zakładają specjalistyczne agencje zapewniające pomoc i wsparcie dla przedsiębiorców. Wszystkie te działania przyczyniają się do rozwoju społeczeństwa przedsiębiorczego, w którym kreatywni ludzie mogą bez trudu znaleźć swoje miejsce do życia i prowadzenia biznesu. Edukacja jest jednym z kluczowych czynników rozwoju gospodarczego.
Gospodarka oparta na wiedzy to nowoczesna gospodarka, która jest celem wielu państw dzisiejszego świata. Kraje słabiej rozwinięte powinny dążyć do wdrażania współczesnych trendów w procesach edukacyjnych oraz zachowaniach biznesowych, ponieważ jest to kluczowy czynnik rozwoju gospodarczego i społecznego dobrostanu. Powinny również wspierać środowisko biznesowe poprzez stopniowe wdrażanie nowoczesnego systemu edukacji, który będzie zgodny z duchem i kulturą przedsiębiorczości. Jednocześnie, powinny postępować zgodnie z nowymi trendami w gospodarce światowej, które prowadzą do spójności społecznej i lepszej koniunktury gospodarczej.
Bibliografia
Porter E. M. (1990) The Competitive Advantage of Nations, New York, Free Press.
Google Scholar
Wisema H. (2009) Towards the Third Generation University – Managing, the university in transition, Rotterdam, Edward Elgar Publishing. www.fon.edu.mk
Google Scholar
Zarezankova-Potevska M. (2008) The Role of the Macedonian Universities in Raising the Awareness of Development of Entrepreneurial Spirit, culture and Support the Cooperation with Industry and Economy, Skopje, Proceedings of the International Conference for Entrepreneurship, Innovation and Regional Development, 8th–11th May 2008, Skopje / Ohrid.
Google Scholar
Zarezankova-Potevska M., Solymossy E. (2013) Entrepreneurship, Edited by “2nd August”, Skopje.
Google Scholar
Zarezankova-Potevska M., Taneva-Vesoska A. (2012) Business Communication and Ethics, Edited by “2-ri August”, Skopje.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 © Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.