Dziecko w kulturze edukacji alternatywnej na przykładzie Planu Daltońskiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.10

Słowa kluczowe:

pedagogika alternatywna, Nowe Wychowanie, dziecko-agens, Plan Daltoński, Helen Parkhurst

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie spójnej narracji prekursorów klasycznych koncepcji edukacji alternatywnej dotyczącej dziecka i jego pozycji w procesie kształcenia. Ich uwspólnione poglądy ujmują dziecko w kategoriach podmiotu aktywnego, sprawczego i zaangażowanego we własny rozwój i życie społeczne. W tekście ukazano poglądy wiodących prekursorów pedagogiki alternatywnej, które wzmacniają ujęcie dziecka-agensa. Szczególnie silnie wyakcentowano idee pedagogiczne Helen Parkhurst, twórczyni koncepcji edukacyjnej zwanej Planem Daltońskim. Koncepcję tę uczyniono praktyczną egzemplifikacją obrazu dziecka-ucznia, jaki wyłania się z rozważań autorek tekstu, które naświetliły jedynie wybrane wątki z niezwykle bogatej spuścizny twórców alternatywnych nurtów edukacji. Do realizacji założonego celu wykorzystano metodę analizy i interpretacji treści zawartych w materiałach źródłowych i rekonstruowanych (Silverman 2008). Poglądy klasyków koncepcji alternatywnych są nadal niezwykle aktualne i w zasadzie w niewielkim stopniu obecne w praktyce polskich szkół. Współcześnie wiele mówi się o konieczności aktywnej partycypacji ucznia w procesie własnego rozwoju, a postulat ten czyni się sztandarowym założeniem wprowadzanych reform oświatowych czy innowacyjnych programów kształcenia, ale tylko niewielu uczniów rzeczywiście tego doświadcza.

Biogramy autorów

Renata Michalak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Renata Michalak pracuje na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytety im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Główne zainteresowania naukowe to: optymalizacja procesu kształcenia, dydaktyka konstruktywistyczna, alternatywne koncepcje kształcenia, strategie kształcenia aktywizującego, kompetencje poznawcze uczniów, zintegrowana edukacja, adaptacja szkolna, edukacja przyrodoznawcza, zrównoważony rozwój, outdoor education oraz kognitywistyka. Autorka lub współautorka ponad 120 publikacji naukowych. Wygłosiła ponad 90 referatów na konferencjach naukowych i metodycznych o charakterze międzynarodowym i krajowym. Współautorka i realizatorka międzynarodowych projektów.

Marta Kwella - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Marta Kwella – asystent w Katedrze Pedagogiki Wieku Dziecięcego Uniwersytetu Łódzkiego. Główne obszary zainteresowań to: pedagogika Planu Daltońskiego, alternatywne koncepcje kształcenia, idea Porozumienia bez Przemocy. Konsultantka Polskiego Stowarzyszenia Dalton.

Bibliografia

Chłoń-Domińczak A. (red.) (2013) Raport o stanie edukacji 2012. Liczą się efekty, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Dąbrowski M., Żytko M. (2007) Umiejętności językowe i matematyczne uczniów kończących klasę trzecią. Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas szkoły podstawowej. Raport z badań, cz. I, Warszawa, Centralna Komisja Edukacyjna.
Google Scholar

Dewey J. (1897) The Psychology of Effort, “The Philosophical Review”, nr 6(1), 43–56, https://doi.org/10.2307/2175586
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2175586

Dolata R., Sitek M. (red.) (2015) Raport o stanie edukacji 2014. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R. (red.) (2010) Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Fazlagić J. (2018) Szkoła dla Innowatora: kształtowanie kompetencji proinnowacyjnych, Kalisz, ODN.
Google Scholar

Federowicz M., Choińska-Mika J., Walczak D. (red.) (2014) Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Federowicz M., Sitek M. (red.) (2011) Raport o stanie edukacji 2010. Społeczeństwo w drodze do wiedzy, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Federowicz M., Wojciuk A. (red.) (2012) Raport o stanie edukacji 2011. Kontynuacja przemian, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Filipiak E., Smolińska-Rębas H. (2000) Od Celestyna Freineta do edukacji zintegrowanej w poszukiwaniu modelu wczesnej edukacji, czyli o tym, jak organizować sytuacje edukacyjne wyzwalające aktywność własną dziecka, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Google Scholar

Glier J. P. (2020) Pedagogika Montessori w ujęciu holistycznym, „Studia z Teorii Wychowania”, nr 4(33), s. 131–149.
Google Scholar

Grey P. (2015) Wolne dzieci. Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwe, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą?, Podkowa Leśna, Wydawnictwo MiND.
Google Scholar

Guz S. (2006) Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci, Lublin, Wydawnictwo Naukowe UMCS.
Google Scholar

Key E. (2005) Stulecie dziecka, tłum. I. Moszczeńska, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Klus-Stańska D. (2000) Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Google Scholar

Klus-Stańska D. (2007) Behawiorystyczne źródła myślenia o nauczaniu, czyli siedem grzechów głównych wczesnej edukacji w: Wczesna edukacja. Między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk (red.), Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 15–28.
Google Scholar

Klus-Stańska D., Kruk J. (2009) Tworzenie warunków dla rozwojowej zmiany poznawczej i konstruowania wiedzy przez dziecko w: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskusje, problemy, rozwiązania, D. Klus-Stańska, M. Szczepkowska-Pustkowska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, s. 457–504.
Google Scholar

Klus-Stańska D. (2008) Mitologia transmisji wiedzy, czyli o konieczności szukania alternatyw dla szkoły, która amputuje mózg, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2(8), 35–44.
Google Scholar

Kłosińska M. (2019) Unschooling i szkoły demokratyczne w: Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się, M. Żylińska (red.), Stary Toruń, Edukatorium, s. 251–288.
Google Scholar

Korczak J. (1929) Prawo dziecka do szacunku, Warszawa–Kraków, Wydawnictwo J. Mortkowicza, Towarzystwo Wydawnicze w Warszawie.
Google Scholar

Lager D. (1983) Helen Parkhurst and the Dalton Plan: the Life and Work of an American educator, University of Connecticut.
Google Scholar

Mendel M. (2018) Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła, Gdańsk, Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Google Scholar

Michalak R. (2013) Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Michalak M. (2015) Korczakowskie prawo do społecznej partycypacji dziecka. Dziecięce obywatelstwo w: Konwencja o Prawach Dziecka. Wybór zagadnień (artykuły i komentarze), S. L. Stadniczeńko (red.), Warszawa, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, s. 15–20.
Google Scholar

Michalak R., Parczewska T. (2019) (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar

Miksza M. (2014) Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Neill A. S. (1991) Summerhill, tłum. B. Białecka, Katowice, Almaprint.
Google Scholar

Okoń W. (2001) Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Parkhurst H. (1926) An Explanation of the Dalton Laboratory Plan by its Originator Helen Parkhurst, London, Dalton Association.
Google Scholar

Parkhurst H. (1928) Wykształcenie według Planu Daltońskiego, tłum. Z. Umińska, H. E. Kennedy, Lwów–Warszawa, Zjednoczone Zakłady Kartograficzne i Wydawnicze „Książnica-Atlas”.
Google Scholar

Ploeg P. (2013) Dalton Plan: Origins and Theory of Dalton Education, Deventer, Saxion Dalton University Press.
Google Scholar

Pring, R. (2007) John Dewey: Continuum Library of Educational Thought, London, Continuum International Publishing Group.
Google Scholar

Rawson M., Richter T. (red.) (2011) Waldorfski program nauczania. Cele i zadania edukacyjne oraz treści nauczania. Wersja angielska, tłum. M. Świerczek, E. Łyczewska, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Röhner R., Wenke H. (2011) Pedagogika Planu Daltońskiego, tłum. E. Zygmunt, Łódź, Wydawnictwo SOR-MAN.
Google Scholar

Schieren, J. (2012) The Concept of Learning in Waldorf Education, „Research of Steiner Education”, nr 3(1), s. 63–74.
Google Scholar

Silverman D. (2008) Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Sowińska H. (red.) (2011) Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Steenberg U. (2005) Pedagogika Marii Montessori w przedszkolu, tłum. M. Jałowiec, Kielce, Wydawnictwo Jedność HERDER.
Google Scholar

Śliwerski B. (1993) Wyspy oporu edukacyjnego, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Śliwerski B. (1996) Klinika szkolnej demokracji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Śliwerski B. (2007) Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Śliwerski B. (2008) Polityka oświatowa jako czynnik erozji tkwiącego w twórcach alternatywnej edukacji pedagogicznego kapitału, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2(8), s. 7–18.
Google Scholar

Śliwerski B., Paluch M. (2021) Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Śliwerski B., Szkudlarek T. (1992) Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Śliwerski B., Śliwerska W. (1991) Edukacja w wolności, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Wiśniewska-Kin M., Rybska E. (2020) Świat w optyce dziecka. Reprezentacje obiektów przyrodniczych z dziecięcej perspektywy, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.26881/pwe.2021.52.03
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2021.52.03

Wołoszyn S. (2003) Oświata i wychowanie w XX wieku w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Tyrawski M. et al. (2020) Raport o stanie polskiej oświaty, https://www.mlodalewica.pl/wp-content/uploads/2022/08/Raport_download.pdf (dostęp: 23.08.2023).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-10-21

Jak cytować

Michalak, R., & Kwella, M. (2023). Dziecko w kulturze edukacji alternatywnej na przykładzie Planu Daltońskiego. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 17(2), 127–142. https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.10