Słowa mają moc – przykład działania wspierającego poczucie własnej wartości dzieci

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.09

Słowa kluczowe:

psychologia pozytywna, poczucie własnej wartości, wczesna edukacja

Abstrakt

W artykule opisano zagadnienie psychologii pozytywnej oraz jej zastosowania w edukacji, a także pojęcia takie jak dobrostan i jakość życia. Zwrócono uwagę na poczucie własnej wartości oraz rolę dorosłych w budowaniu poczucia wartości u dzieci. Opisano organizację badań oraz zaprezentowano działania wspierające poczucie własnej wartości stosowane w jednej z białostockich placówek.

Biogram autora

Magdalena Bartoszewicz - University of Bialystok

Magdalena Bartoszewicz – magister, asystentka naukowo dydaktyczna w Zakładzie Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Obszary zainteresowań naukowych: autonomia dzieci, autonomia nauczycieli, kreatywność, twórczość, edukacja przedszkolna.

Bibliografia

Appelt K. (2005) Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? in: Psychologiczne portrety człowieka, A. I. Brzezińska (ed.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, pp. 259–301.
Google Scholar

Biernat R. (2016) Troska o poczucie własnej wartości dzieci w rzeczywistości szkolnej – wymiar teoretyczny i praktyczne implikacje, “Społeczeństwo. Edukacja. Język”, no. 4, pp. 150–167.
Google Scholar

Dyrda B. (2005) Motywowanie do nauki uczniów twórczo uzdolnionych in: Psychopedagogika działań twórczych, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (eds.), Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, pp. 119–127.
Google Scholar

Giers M., Giers M. (2017) Kształtowanie poczucia własnej wartości dzieci – prezentacja wybranych narzędzi terapeutycznych, “Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość”, no. 14, pp. 219–231, https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3172
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3172

Grabowiec A. (2011) Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Jędrzejewska A. (2016) Samoocena dziecka – źródła i komunikaty weryfikujące, “Zbliżenia Cywilizacyjne”, no. 1(1), pp. 144–161, https://doi.org/10.21784/ZC.2016.005
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21784/ZC.2016.005

Juul J. (2011) Twoje kompetentne dziecko, trans. B. Hellmann, B. Baczyńska, Podkowa Leśna, Wydawnictwo MiND.
Google Scholar

Kacprzak L. (2020) Optymizm w teorii i praktyce edukacyjnej in: Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Monografia wieloautorska, A. Klim-Klimaszewska, I. Scholtzova (eds.), Siedlce, Wydawnictwo Naukowe IKRiBL, pp. 19–38.
Google Scholar

Kielańska M. (2000) Poczucie własnej wartości u dzieci, “Edukacja i Dialog”, no. 10, pp. 30–35.
Google Scholar

King L. A. (2001) The Hard Road to the Good Life: The Happy, Mature Person, “Journal of Humanistic Psychology”, no. 1, pp. 51–72, https://doi.org/10.1177/0022167801411005
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0022167801411005

Kolber M. (2014) Zastosowanie psychologii pozytywnej w edukacji, “Przegląd Pedagogiczny”, no. 2, pp. 156–165.
Google Scholar

Kwiatek P., Bajer P. P. (2014) Aplikacja psychologii pozytywnej w edukacji na przykładzie doświadczenia Geelong Grammar School (Australia), “Przegląd Badań Edukacyjnych”, no. 17, pp. 227–244, https://doi.org/10.12775/PBE.2013.022
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2013.022

Lewandowska-Kidoń T., Wosik-Kawala D. (2009) Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków, Oficyna Wydawnicza “Impuls”.
Google Scholar

Obuchowska I. (2011) Szkoła moich marzeń, “Psychologia w Szkole”, no. 3(31), pp. 4–6.
Google Scholar

Oleś P. K. (2003) Wprowadzenie do psychologii osobowości, series: Wykłady z psychologii, vol. 11, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Robbins R. W., Trześniewski K. H. (2005) Self-Esteem Development Across the Life Span, “Current Directions in Psychological Science”, no. 14(3), pp. 158–162, https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2005.00353.x
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2005.00353.x

Ryś M. (2011) Kształtowanie się poczucia własnej wartości i relacji z innymi w różnych systemach rodzinnych, “Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego FIDES ETRATIO”, no. 2(6), pp. 65–84.
Google Scholar

Seligman M. E. P. (1997) Optymistyczne dziecko, trans. A. Jankowski, Poznań, Media Rodzina.
Google Scholar

Seligman M. E. P. (2000) Optymizmu można się nauczyć, trans. A. Jankowski, Poznań, Media Rodzina.
Google Scholar

Seligman M. E. P., Ernst R., Gillham K., Linkins M. (2009) Positive Education: Positive Psychology and Classroom Interventions, “Oxford Review of Education”, no. 35(3), pp. 293–311, http://dx.doi.org/10.1080/03054980902934563
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/03054980902934563

Trzebińska E. (2008) Psychologia pozytywna, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Uszyńska-Jarmoc J. (2007) Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Google Scholar

Zbonikowski A. (2011) Poczucie własnej wartości dziecka z ograniczeniami w rozwoju, “Pedagogika Rodziny. Family Pedagogy”, no. 1(3/4), pp. 59–68.
Google Scholar

Opublikowane

2023-10-21

Jak cytować

Bartoszewicz, M. (2023). Słowa mają moc – przykład działania wspierającego poczucie własnej wartości dzieci. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 17(2), 118–126. https://doi.org/10.18778/2450-4491.17.09