Sztuka (nie)dojrzewania. Wychowanie do płci i seksualności – o dwóch wierszach Izabeli Filipiak

Autor

  • Bernadetta Żynis Akademia Pomorska w Słupsku

Słowa kluczowe:

Izabela Filipiak, wychowanie, dojrzewanie, gender

Abstrakt

W wierszach Izabeli Filipiak proces wychowania jest zawsze tym, co inicjuje, prowadzi i kończy rodzic, jest to więc proces jednostronny i narzucony, polega w istocie na „przeszkadzaniu” w dojrzewaniu do pełnej, własnej, odrębnej niż rodzicielska osobowości. W utworach przyjęta została perspektywa dziewczynki, która pragnie zbuntować się przeciwko narzuconej identyfikacji z rodzicielskimi wzorcami osobowymi – też wzorcami płci i heteroerotycznej identyfikacji. Jednak bohaterka, zamiast skupiać się na „wsłuchiwaniu” w siebie i swoje potrzeby, wsłuchuje się w potrzeby i pragnienia wychowawców. Wychowanie i dojrzewanie zamienia się w tresurę, w uwięzienie w cudzych wyobrażeniach na swój własny temat. Jeśli dziecko czuje wewnętrzny opór przed narzuconymi wzorcami, to ten aspekt dziecięcych życiorysów staje się traumą. Dojrzewanie nie przeradza się w uzyskanie pełni, ale jest raczej jak lepienie Golema czy Frankensteina, „spotwornianiem” osoby. Dziecko dojrzewa za cenę własnej (symbolicznej) śmierci, zapomnienia o swoich (pozaspołecznych) pragnieniach i potrzebach. Relacja z rodzicami jest gwałtem i przemocą, którą w opisanym układzie nazywa się „miłością”. Odrzucenie ich celów wychowawczych staje się klęską nie tylko rodziców, lecz także społecznego porządku. Ze strachu przed anarchią dziecko z rezygnacją poddaje się wychowawczej przemocy.

Biogram autora

Bernadetta Żynis - Akademia Pomorska w Słupsku

Bernadetta Żynis – doktor habilitowany, profesor Akademii Pomorskiej, pracuje w Zakładzie Teorii Literatury i Badań Kulturowych w Instytucie Polonistyki Akademii Pomorskiej w Słupsku. Prowadzi badania poststrukturalne: perspektywa feministyczna, genderowa, postreligijna, performatywna; w zakresie historii literatury: sacrum ponowoczesne, figura anioła w literaturze współczesnej, teorie tożsamościowe, cielesność w literaturze romantyzmu i współczesnej.

Bibliografia

Aliti A. (1996) Dzika kobieta. Powrót do źródeł kobiecej energii i władzy, tłum. E. Ptaszyńska-Sadowska, Gdynia, Wydawnictwo Uraerus.
Google Scholar

Bator J. (2001) Feminizm, postmodernizm, psychoanaliza. Filozoficzne dylematy feministek „drugiej fali”, Gdańsk, słowo/obraz terytoria.
Google Scholar

Beauvoir S. de (1972) Druga płeć. Fakty i mity, t. 1, tłum. G. Mycielska, Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Bielik-Robson A. (1997) Na drugim brzegu nihilizmu. Filozofia współczesna w poszukiwaniu nowego podmiotu, Warszawa, Wydawnictwo Instytut Filozofii i Socjologii PAN
Google Scholar

Burgess A. (2006) Mechaniczna pomarańcza, tłum. R. Stiller, Warszawa, Wydawnictwo Vis-a-Vis Etiuda.
Google Scholar

Culler J. (1998) Teoria literatury, tłum. M. Bassaj, Warszawa, Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
Google Scholar

Dehnel P. (2006) Dekonstrukcja – rozumienie – interpretacja. Studia z filozofii współczesnej i nie tylko, Kraków, Universitas.
Google Scholar

Derrida J. (2012) Ostrogi. Style Nietzschego, tłum. B. Banasiak, Gdańsk, słowo/obraz terytoria.
Google Scholar

Dybel P. (2000) Refleksje wokół diagramu różnicy seksualnej Jacquesa Lacana w: Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, G. Borkowska, L. Sikorska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN.
Google Scholar

Dybel P. (2006) Zagadka „drugiej płci”. Spory wokół różnicy seksualnej w psychoanalizie i w feminizmie, Kraków, Universitas.
Google Scholar

Eichelberger W. (1997) Kobieta bez winy i wstydu, Warszawa, Wydawnictwo Do.
Google Scholar

Foucault M. (2002) Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w Collège de France 2 grudnia 1970, tłum. M. Kozłowski, Gdańsk, słowo/obraz terytoria.
Google Scholar

Filipiak I. (1998) Ballada o dojrzewaniu, „Kresy”, nr 35, s. 80–81.
Google Scholar

Filipiak I. (1992) Powiększenie. Miłość pod patriarchatem, „Brulion. Pismo nosem”, nr 19B, s. 257–259.
Google Scholar

Golding W. (1967) Władca much, tłum. W. Niepokólczycki, Warszawa, Czytelnik.
Google Scholar

Hessen S. (1997) O sprzeczności i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej. Wybór i opracowanie Wincenty Okoń, Warszawa, Wydawnictwo Żak.
Google Scholar

Huxley A. (2010) Nowy wspaniały świat, tłum. B. Baran, Warszawa, Muza.
Google Scholar

Hyży E. (2003) Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku, Kraków, Universitas.
Google Scholar

Iwasiów I. (2004) Gender dla średnio zaawansowanych, Warszawa, Wydawnictwo W.A.B.
Google Scholar

Janion M., Chwin S. (red.) (1988) Dzieci, t. 1–2, Gdańsk, Wydawnictwo Morskie.
Google Scholar

Kuźma E., Skrendo A., Madejski J. (red.) (2006) Konstruktywizm w badaniach literackich. Antologia, Kraków, Universitas.
Google Scholar

Łapiński Z. (2009) Widziane, wyobrażone, pomyślane, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 55.
Google Scholar

Łebkowska A. (2006) Gender, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i terminy, M. P. Markowski, R. Nycz (red.), Kraków, Universitas.
Google Scholar

Majchrowski Z. (1982) „Białe małżeństwo” i "Eros tragiczny" w: "Odmieńcy", M. Janion, Z. Majchrowski (red.), Gdańsk, Wydawnictwo Morskie.
Google Scholar

Nasiłowska A. (2004) Tożsamość kobieca w poezji polskiej XX wieku: między androgynicznością a esencjonalizmem, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 103–104.
Google Scholar

Okoń W. (1999) Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa, Wydawnictwo Żak.
Google Scholar

Ridley M. (1995) Czerwona Królowa. Płeć a ewolucja natury ludzkiej, tłum. J. J. Bujarski, A. Milos, Poznań, Wydawnictwo Rebis, s. 113.
Google Scholar

Schönebeck H. von (1994) Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, tłum. N. Szymańska, Warszawa, Wydawnictwo Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza.
Google Scholar

Szkudlarek T. (1995) Dialektyka Innego i postkolonialna tożsamość w: Edukacja a tożsamość etniczna. Materiały z konferencji naukowej w Rabce, M. M. Urlińska (red.), Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar

Witkowski L. (1995) Ambiwalencje tożsamości z pogranicza kulturowego w: Edukacja a tożsamość etniczna. Materiały z konferencji naukowej w Rabce, M. M. Urlińska (red.), Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 12.
Google Scholar

Witkowski L. (2007) Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Wołoszyn S. (1995) Pedagogika przymusu czy pedagogika wolności w: Pomiędzy wolnością a przymusem. W poszukiwaniu złotego środka, J. Grochulska i in. (red.), Kraków, Wydawca: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.
Google Scholar

Žižek S. (2009) Miłość dworska, czyli kobieta jako Rzecz, tłum. T. Zarębski w: Žižek, Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 255– 290.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-04-04

Jak cytować

Żynis, B. (2016). Sztuka (nie)dojrzewania. Wychowanie do płci i seksualności – o dwóch wierszach Izabeli Filipiak. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(1), 113–132. Pobrano z https://czasopisma.uni.lodz.pl/wychow/article/view/11404