Transformacje postrzegania sytuacji przed zaangażowaniem w działanie
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.13.09Słowa kluczowe:
crise, transformation, perception, se préparer à l’action, activitéAbstrakt
Celem każdego zaangażowania w działanie jest jego optymalizacja. Przyszłe sytuacje wystawiają podmioty na niepewność rozwoju zdarzeń. Kryzysy i presja społeczna sprzyjają ponownej rekonstrukcji podmiotu. Obejmuje ona możliwe do uruchomienia zasoby, których aktualizacja sprzyja rozwojowi poczucia skuteczności. Podmiot wymyśla się na nowo i przekształca. Jednym ze środków rekonstrukcji podmiotu jest interakcja. Percepcja i ramy percepcyjne są konfiguracjami doznań, które rozwijają się w wymianie. Prace badawcze nad problemem przygotowania się do działania w toku negocjacji kolektywnych naświetliły problem transformacji percepcji. Negocjacje społeczne są sporym wyzwaniem dla aktorów, którzy posiadają mandat do reprezentowania, z jednej strony pracowników, z drugiej zaś pracodawcy. Aktorzy są zobligowani do prowadzenia negocjacji na temat warunków pracy, wynagrodzenia. Zbierają się i tworzą propozycje. Uzgodnienia są opcjonalne. Presja społeczna jest bardzo silna z powodu oczekiwań tych, którzy udzielili im mandatu i może prowadzić do sytuacji kryzysowych. Podejście antropologiczne umożliwiło zebranie danych odnoszących się do interakcyjnej wymiany między aktorami podczas tego procesu przygotowania się do negocjacji. Spotykając się w swoim gronie, tworzyli podzielane/uwspólnione reprezentacje na temat czekającej ich sytuacji. Analiza odnosiła się do wyodrębnienia zerwań i trwania (continuum) aktywności aktorów w interakcjach. Ujawniła też ruchy konwersacyjne, które wyrażały dynamikę sytuacji. Aktorzy wypowiadają się, odwołując się do swoich doświadczeń, ponownie zastanawiają się nad nimi, tworząc w ten sposób wspólną przestrzeń myślenia i działania o przyszłych działaniach (negocjacjach). Ta wzajemna gra wpływa na aktorów i odzwierciedla ich transformacje percepcyjne. Równocześnie zachodzą zmiany w postrzeganiu, w ich horyzoncie percepcyjnym. To wyzwala nowe możliwości reagowania w swoim otoczeniu. Podmioty konstruują potencjalną przestrzeń przyszłej sytuacji, w której organizują się ramy percepcyjne, stanowiące sposób rozumienia i strukturowania rzeczywistości. Tworzy się sposób wspólnego postępowania, ceniony przez grupę. Te ramy percepcyjne mają status prawdziwych i legitymizują działania, które będą podjęte przez aktorów. W procesie interakcyjnym ujawnia się współzależność, która sprzyja konstruowaniu wspólnej przestrzeni. Następuje operacjonalizacja wzajemnych doświadczeń i percepcji/reprezentacji sytuacji.
Bibliografia
Bandura A. (2007) Auto-efficacité, Le sentiment d’efficacité personnelle, trad. J. Lecomte, 2e édition, De Boeck.
Google Scholar
Barbaras R. (2009) La perception. Essai sur le sensible, Paris, édition Hatier.
Google Scholar
Barbier J.-M. (2011) Vocabulaire d’analyse des activités, Paris, Presses Universitaire de France, coll. Formation et pratiques professionnelles.
Google Scholar
Barbier J.-M., Durand M. (dir.) (2017) Encyclopédie d’analyse des activités, Paris, Presses Universitaire de France, coll. Formation et pratiques professionnelles.
Google Scholar
Barbier J.-M., Bourgeois E., Chapelle G., Ruano-Borbalan J.-C. (2009) Encyclopédie de la formation, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar
Barbier J.-M., Galatanu O. (2004) Les savoirs d’action : Une mise en mot des compétences, groupe « savoirs d’action », Paris, l’Harmattan, coll. « Action et Savoir ».
Google Scholar
Berthoz A. (2013) Le sens du mouvement, Paris, Odile Jacob, coll. Sciences.
Google Scholar
Bleger J. (1979) Psychanalyse du cadre psychanalytique in : R. Kaës, A. Missenard, R. Kaspi, J. Bleger, Crise, rupture et dépassement : analyse transitionnelle en psychanalyse individuelle et groupale, Paris, Dunod : 255–285.
Google Scholar
Bourgeois E., Durand M. (2012) Apprendre au travail, Paris, Presses Universitaire de France, coll. Apprendre.
Google Scholar
Caplan G. (1964) Principles of Preventive Psychiatry, New York, Basic Books.
Google Scholar
Caron J. (2008) Précis de linguistique, Paris, Presses Universitaire de France, coll. Quadrige Manuels.
Google Scholar
Delourme A. (2003) La souplesse du cadre, Société française de Gestalt, Gestalt, n° 25 : 29–47, https://doi.org/10.3917/gest.025.0029
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3917/gest.025.0029
Fischer G.-N. (2010) Les concepts fondamentaux de la psychologie sociale, 4e me édition entie rement revue et augmentée, Paris, Dunod.
Google Scholar
Goffman E. (2011) Les rites de l’interaction, trad. A. Kihm Paris, Les éditions de Minuit.
Google Scholar
Goffman E. (2012) Façons de parler, trad. A. Kihm Paris, Les éditions de minuit, coll. Le sens commun.
Google Scholar
Grawitz M. (2001) Méthodes des sciences sociales, coll. Droit public science politique, Paris, 11e édition Dalloz.
Google Scholar
Marchand D., Weiss K., Chaventré F., Ramalho O., Collignan B. (2017) L’incertitude, un facteur explicatif de l’évolution de crises environnementales, « Bulletin de Psychologie », n° 548 : 105–116, https://doi.org/10.3917/bupsy.548.0105
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3917/bupsy.548.0105
Piaget J., Lambercier M. (1946) Transpositions perceptives et transitivité opératoire dans les comparaisons en profondeur, 2° Perception, « L’année psychologique », vol. 47–48 : 385–399.
Google Scholar
Saussure F. (1996) Cours de linguistique générale, Paris, Payot et Rivages.
Google Scholar
Searle J. (1985) L’intentionnalité. Essai de philosophie des états mentaux, trad. C. Pichevin, Paris, Les éditions de minuit.
Google Scholar
Vion R. (2000) La communication verbale – Analyse des interactions, Paris, Hachette.
Google Scholar
Vygotski L. (2006) Pensée et Langage, trad. F. Séve, Paris, La dispute.
Google Scholar
Vygotski L. (2012) Leçons de psychologie, trad. F. Séve, Paris, La dispute.
Google Scholar
Hyppolite M. J. (2021) Se préparer à une action de négociation collective HAL Id: tel-03151032, https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-03151032 [consulté : 8.07.2021].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.