Duch, który cierpi. O roli cierpienia i rytuału w przeżywaniu kryzysów na przykładzie szkoły waldorfskiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.08Słowa kluczowe:
cierpienie, kryzys, rytuał, sztuka, szkoła waldorfska, Rudolf SteinerAbstrakt
Tekst poświęcony jest roli rytuału i sztuki w pokonywaniu jednostkowego cierpienia i społecznych kryzysów. Choć niepopularny we współczesnej kulturze analgetyków, nastawionej na uzyskiwanie szybkich efektów, proces rytualny (jak pokazują za Turnerem Maria Mendel i Tomasz Szkudlarek), jest w swej istocie tożsamy z doświadczeniem kryzysu. Przechodzenie rytuałów ma więc potencjał transgresji, przekraczania sytuacji trudnych dla jednostek oraz społeczeństw. Omawiam to na przykładach przemian narracji porodowych oraz sposobów radzenia sobie z traumą przez Martina Millera, syna słynnej psychoterapeutki Alice Miller.
Inną cechą współczesnej kultury jest odrzucenie sacrum, co pokazuję na przykładzie usuwania teozoficznych wątków z biografii Marii Montessori i marginalizowania szkół waldorfskich Rudolfa Steinera, które wyrastają z kryzysu zachodniej racjonalności. Odtwarzane i zapośredniczone przez sztukę rytuały, wykorzystywane są w szkołach waldorfskich w celach wychowawczych i rozwojowych i zgodnie powyższymi teoriami mogą mieć potencjał pokonywania kryzysów związanych z dojrzewaniem.
Bibliografia
Cantril H. (1963) The Psychology of Social Movements, New York, John Wiley & Sons, Inc.
Google Scholar
Kołakowski L. (2005) Obecność mitu, Warszawa, Prószyński i S-ka.
Google Scholar
Kozielecki J. (2002) Transgresja i kultura, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
McLaren P. (1999) Schooling as a ritual performance. Toward a Political Economy of Educational Symbols and Gestures, Boston, Rowman & Littlefield Publishers.
Google Scholar
Liga Nowego Wychowania (1931), „Przegląd Pedagogiczny”, nr 21.
Google Scholar
Miller A. (2007) Dramat udanego dziecka, tłum. N. Szymańska, Poznań, Media Rodzina.
Google Scholar
Miller M. (2015) Prawdziwy „dramat udanego dziecka”, tłum. K. Kumpf, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Nalaskowski A. (2002) Przestrzenie i miejsca szkoły, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Otto R. (1993) Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, tłum. B. Kupis, Wrocław, Wydawnictwo Thesaurus Press.
Google Scholar
Pallasmaa J. (2012) Oczy skóry. Architektura i zmysły, tłum., M. Choptiany, Kraków, Wydawnictwo Instytut Architektury.
Google Scholar
Prokopiuk J. (2003) Szkice antropozoficzne. Chrześcijańska droga poznania świata duchowego, Białystok, Wydawnictwo Studio Astropsychologii.
Google Scholar
Prokopiuk J. (red.) (1992) Wychowanie bez lęku. Pedagogika Steinerowska, Warszawa, Wydawnictwo Społeczne Towarzystwo Oświatowe.
Google Scholar
Sobczak J. (1998) „Nowe wychowanie” w polskiej pedagogice okresu Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939), Bydgoszcz, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy.
Google Scholar
Steiner R. (2004) Zagadnienie wychowania jako zagadnienie społeczne. Duchowe, kulturowo-historyczne i społeczne podłoża pedagogiki Szkoły Waldorfskiej, tłum. E. Łyczewska, Gdynia, Wydawnictwo Genesis.
Google Scholar
Steiner R. (2005) Duchowe podstawy sztuki wychowania. Wykłady oksfordzkie, tłum. E. Łyczewska, Gdynia, Wydawnictwo Genesis.
Google Scholar
Szwed S. (2014) Mundra, Wołowiec, Wydawnictwo Czarne.
Google Scholar
Tarkowska E. (1993a) Próby – Chaos kulturowy w: Kulturowy wymiar przemian społecznych,
Google Scholar
A. Jawłowska, M. Kempny, E. Tarkowska (red.), Warszawa, Polska Akademia Nauk, s. 31–38.
Google Scholar
Tarkowska E. (1993b) Temporalny wymiar przemian zachodzących w Polsce w: Kulturowy wymiar przemian społecznych, A. Jawłowska, M. Kempny, E. Tarkowska (red.), Warszawa, Polska Akademia Nauk, s. 87–100.
Google Scholar
Trzcińska I., Świerzowska A., Tomeczek J. (2019) Z dziejów polskiej teozofii w: Polskie tradycje ezoteryczne 1980–1939. Teozofia i antropozofia, Tom I, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Turner V. (2010) Proces rytualny. Struktura i antystruktura, tłum. E. Dżurak, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Hess K. M., George Arundale, http://www.tradycjaezoteryczna.ug.edu.pl/node/845 16.01.2020 [dostęp: 8.07.2020].
Google Scholar
Kreowanie magii w Szkole Waldorfskiej. Grota Gnoma. Jezioro Wróżek. #OkiemMAtki-Słowianki, https://youtu.be/R-lZgcj4AzI [dostęp: 18.06.2020].
Google Scholar
Maria Montessori, https://theosophy.wiki/en/Maria_Montessori#Involvement_with_Theosophists [dostęp: 7.07.2020].
Google Scholar
Mendel M., Szkudlarek T. ( 2013), Kryzys jako dyskurs i narracja. Konteksty edukacyjne, w: „Forum Oświatowe, 3 (50), s. 13–34, http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/163 [dostęp: 19.06.2020].
Google Scholar
Organizacja pracy świetlicy, http://www.waldorfska.org/swietlica/ [dostęp: 18.06.2020].
Google Scholar
Rewolucja Szkoła 1918–1939, https://u-jazdowski.pl/kino/repertuar/rewolucja-szkola-1918-1939 [dostęp: 7.07.2020].
Google Scholar
Szkolna rewolucja 1918–1939, https://www.planeteplus.pl/dokument-szkolnarewolucja-1918-1939_47128 [dostęp: 7.07.2020].
Google Scholar
Święto Marcinowe, http://www.waldorfskaszkola.pl/aktualnosci/wpis/82/Swieto-Marcinowe [dostęp: 17.06.2020].
Google Scholar
Święty Marcin, http://www.szkolawaldorfska.pl/aktualno%C5%9Bci [dostęp: 17.06.2020].
Google Scholar
Who is afraid of Alice Miller?, https://www.whosafraidofalicemiller.com/en#protagonisten [dostęp: 10.06.2020].
Google Scholar
Wilson C. (1985) Montessori was a Theosophist, „History of Education Society Bulletin”, vol. 36, s. 52–54, http://www.kelpin.nl/fred/download/montessori/english/theosophist.pdf [dostęp: 7.07.2020].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.