Świadomość cielesności ducha i duchowości ciała w procesie wychowywania człowieka. Opis w kontekście bioenergetycznej analizy charakteru Aleksandra Lowena oraz porządku wartości Maxa Schelera

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.07

Słowa kluczowe:

wychowanie, wartości, ciało, gracja, duchowość, bioenergia

Abstrakt

Reprezentując holistyczną antropologię, Autorka opisuje w niniejszym tekście mechanizm zależności zachodzący pomiędzy wychowawczą intencją uzdolnienia człowieka do przeżyć duchowych oraz „przekazem” wartości wyższego rzędu a psychofizycznymi reakcjami ciała, które są na nie bezpośrednią odpowiedzią. Czyni to w oparciu o fenomenologiczną koncepcję wartości Maxa Schelera oraz teorię bioenergetycznej analizy charakteru Aleksandra Lowena. Pojęciem wiążącym ciało i umysł są emocje i uczucia, zaś pełna integracja i dojrzałość osobowości człowieka przejawia się (według Lowena) w gracji – rozumianej przez niego jako duchowe przeżywanie przyjemności.

Biogram autora

Krystyna Ablewicz - Uniwersytet Jagielloński

Ablewicz Krystyna – doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracuje w Zakładzie Pedagogiki Szkolnej i Dydaktyki Akademickiej w Instytucie Pedagogiki. Z wykształcenia pedagog i psychoterapeuta w nurcie Gestalt, tutor. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół humanistycznych metod poznawania rzeczywistości (fenomenologia i hermeneutyka), humanistyczno-egzystencjalnej koncepcji pedagogiki (m.in.: filozofia dialogu, gestaltowska teoria komunikacji interpersonalnej i tworzenia relacji korektywnych) oraz rozwoju osobistego i społecznego pedagoga.

Bibliografia

Ablewicz K. (2003a) Badania hermeneutyczne w pedagogice w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. I, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar

Ablewicz K. (2003b) Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Berne E. (2010) W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, tłum. P. Izdebski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Bowlby J. (2007) Przywiązanie, tłum. M. Polaszewska-Nicke, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Gadamer H. G. (1993) Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, Kraków, Wydawnictwo inter esse.
Google Scholar

Grzegołowska-Klarkowska H. J. (red.) (2015) Psychoanalityczne teorie rozwoju, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar

Hildebrand v. D. (1984) Fundamentalne postawy moralne w: Wobec wartości, D. v. Hildebrand, J. A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner (red.), Poznań, „W drodze”, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów.
Google Scholar

Johnson S. M. (1994) Style charakteru, tłum. B. Mizia, Poznań, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.j.
Google Scholar

Kaplan L. J. (2014) Jedność i oddzielenie. Od niemowlęcia do odrębnej jednostki, tłum. M. Cierpisz, Koszalin, Centrum Pracy z Ciałem Joanna Olchowik.
Google Scholar

Karpowicz P. (2007) Terapia swego wewnętrznego dziecka, Warszawa, Eneteia.
Google Scholar

Lowen A. (1991) Duchowość ciała, tłum. S. Sikora, Warszawa, Agencja Wydawnicza Jacek Santorski &CO.
Google Scholar

Lowen A. (2012) Depresja i ciało. Biologiczne podstawy wiary i poczucia rzeczywistości, tłum. P. Luboński, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar

Lowen A. (2012) Język ciała. Jak ciało pokazuje osobowość. Fizyczna dynamika struktury ciała, tłum.: zespół, Koszalin, Ośrodek bioenergetycznej pracy z ciałem, pomocy i edukacji psychologicznej. Joanna Olchowik.
Google Scholar

Maslow A. (2013) Motywacja i osobowość, tłum. J. Radzicki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Miller A. (1995) Dramat udanego dziecka. W poszukiwaniu siebie, tłum. N. Szymańska, Poznań, Media i Rodzina.
Google Scholar

Neill A. S. (1994) Nowa Summerhill, tłum. M. Duch, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar

Pierrakos J. C. (1970) The Energy Field of Man, „Energy and Character. The Journal of Bioenergetic Resaerch”, vol. 2, Abbotsbury, England.
Google Scholar

Rolewski J. (1999) Rozum, nauka, świat przeżywany. Studium filozofii późnego Husserla, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar

Santorski J. (oprac.) (1992) Organizm i orgazm. Podręcznik ćwiczeń. Bioenergetyka Lowena. Integrująca psychoterapia ciała Rosenberga. Medytacja i bieg transowy, Warszawa, Santorski & CO Agencja Wydawnicza.
Google Scholar

Scheler M. (1975) Wybór pism w: Scheler, tłum. A. Węgrzecki, Warszawa, Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Scheler M. (1997) Resentyment a moralność, tłum. J. Garewicz, Warszawa, Czytelnik.
Google Scholar

Schier K. (2014) Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Sills Ch., Fish S., Lapworth P. (1999) Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt, tłum. E. Bielawska-Batorowicz, Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar

Stróżewski W. (1992) W kręgu wartości, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Sunderland M. (2019) Odwrócona relacja, tłum. A. Sawicka-Chrapkowicz, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar

Tischner J. (1984) Etyka wartości i nadziei w: D. v. Hildebrandt, J. A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner, Wobec wartości, Poznań, „W drodze”, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów, s. 51–149.
Google Scholar

Węgrzecki A. (1975), Scheler, Warszawa, Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Zinker J. (1991) Proces twórczy w terapii Gestalt. Materiały Laboratorium Psychoedukacji, opracowano na podstawie przekładu roboczego, Warszawa, Santorski & CO Agencja Wydawnicza.
Google Scholar

Żłobicki W. (2009) Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt. O wspieraniu rozwoju człowieka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar

Żurakowski B. (1998) Edukacja do wyboru wartości w: Tradycja i wyzwania. Edukacja. Niepodległość. Rozwój, (red. nauk.) K. Pacławska, Kraków, Universitas.
Google Scholar

https://peoplepill.com/people/wilhelm-reich/ [dostęp: 09.2020].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2021-06-14

Jak cytować

Ablewicz, K. (2021). Świadomość cielesności ducha i duchowości ciała w procesie wychowywania człowieka. Opis w kontekście bioenergetycznej analizy charakteru Aleksandra Lowena oraz porządku wartości Maxa Schelera. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 12(1), 88–109. https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.07