Świadomość cielesności ducha i duchowości ciała w procesie wychowywania człowieka. Opis w kontekście bioenergetycznej analizy charakteru Aleksandra Lowena oraz porządku wartości Maxa Schelera
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.12.07Słowa kluczowe:
wychowanie, wartości, ciało, gracja, duchowość, bioenergiaAbstrakt
Reprezentując holistyczną antropologię, Autorka opisuje w niniejszym tekście mechanizm zależności zachodzący pomiędzy wychowawczą intencją uzdolnienia człowieka do przeżyć duchowych oraz „przekazem” wartości wyższego rzędu a psychofizycznymi reakcjami ciała, które są na nie bezpośrednią odpowiedzią. Czyni to w oparciu o fenomenologiczną koncepcję wartości Maxa Schelera oraz teorię bioenergetycznej analizy charakteru Aleksandra Lowena. Pojęciem wiążącym ciało i umysł są emocje i uczucia, zaś pełna integracja i dojrzałość osobowości człowieka przejawia się (według Lowena) w gracji – rozumianej przez niego jako duchowe przeżywanie przyjemności.
Bibliografia
Ablewicz K. (2003a) Badania hermeneutyczne w pedagogice w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. I, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Ablewicz K. (2003b) Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Berne E. (2010) W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, tłum. P. Izdebski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Bowlby J. (2007) Przywiązanie, tłum. M. Polaszewska-Nicke, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Gadamer H. G. (1993) Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, Kraków, Wydawnictwo inter esse.
Google Scholar
Grzegołowska-Klarkowska H. J. (red.) (2015) Psychoanalityczne teorie rozwoju, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Hildebrand v. D. (1984) Fundamentalne postawy moralne w: Wobec wartości, D. v. Hildebrand, J. A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner (red.), Poznań, „W drodze”, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów.
Google Scholar
Johnson S. M. (1994) Style charakteru, tłum. B. Mizia, Poznań, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.j.
Google Scholar
Kaplan L. J. (2014) Jedność i oddzielenie. Od niemowlęcia do odrębnej jednostki, tłum. M. Cierpisz, Koszalin, Centrum Pracy z Ciałem Joanna Olchowik.
Google Scholar
Karpowicz P. (2007) Terapia swego wewnętrznego dziecka, Warszawa, Eneteia.
Google Scholar
Lowen A. (1991) Duchowość ciała, tłum. S. Sikora, Warszawa, Agencja Wydawnicza Jacek Santorski &CO.
Google Scholar
Lowen A. (2012) Depresja i ciało. Biologiczne podstawy wiary i poczucia rzeczywistości, tłum. P. Luboński, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar
Lowen A. (2012) Język ciała. Jak ciało pokazuje osobowość. Fizyczna dynamika struktury ciała, tłum.: zespół, Koszalin, Ośrodek bioenergetycznej pracy z ciałem, pomocy i edukacji psychologicznej. Joanna Olchowik.
Google Scholar
Maslow A. (2013) Motywacja i osobowość, tłum. J. Radzicki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Miller A. (1995) Dramat udanego dziecka. W poszukiwaniu siebie, tłum. N. Szymańska, Poznań, Media i Rodzina.
Google Scholar
Neill A. S. (1994) Nowa Summerhill, tłum. M. Duch, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar
Pierrakos J. C. (1970) The Energy Field of Man, „Energy and Character. The Journal of Bioenergetic Resaerch”, vol. 2, Abbotsbury, England.
Google Scholar
Rolewski J. (1999) Rozum, nauka, świat przeżywany. Studium filozofii późnego Husserla, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Santorski J. (oprac.) (1992) Organizm i orgazm. Podręcznik ćwiczeń. Bioenergetyka Lowena. Integrująca psychoterapia ciała Rosenberga. Medytacja i bieg transowy, Warszawa, Santorski & CO Agencja Wydawnicza.
Google Scholar
Scheler M. (1975) Wybór pism w: Scheler, tłum. A. Węgrzecki, Warszawa, Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Scheler M. (1997) Resentyment a moralność, tłum. J. Garewicz, Warszawa, Czytelnik.
Google Scholar
Schier K. (2014) Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Sills Ch., Fish S., Lapworth P. (1999) Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt, tłum. E. Bielawska-Batorowicz, Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Google Scholar
Stróżewski W. (1992) W kręgu wartości, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Sunderland M. (2019) Odwrócona relacja, tłum. A. Sawicka-Chrapkowicz, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Tischner J. (1984) Etyka wartości i nadziei w: D. v. Hildebrandt, J. A. Kłoczowski, J. Paściak, J. Tischner, Wobec wartości, Poznań, „W drodze”, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów, s. 51–149.
Google Scholar
Węgrzecki A. (1975), Scheler, Warszawa, Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Zinker J. (1991) Proces twórczy w terapii Gestalt. Materiały Laboratorium Psychoedukacji, opracowano na podstawie przekładu roboczego, Warszawa, Santorski & CO Agencja Wydawnicza.
Google Scholar
Żłobicki W. (2009) Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt. O wspieraniu rozwoju człowieka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Żurakowski B. (1998) Edukacja do wyboru wartości w: Tradycja i wyzwania. Edukacja. Niepodległość. Rozwój, (red. nauk.) K. Pacławska, Kraków, Universitas.
Google Scholar
https://peoplepill.com/people/wilhelm-reich/ [dostęp: 09.2020].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.