Photography’s photography. Interpretation of photographs which discuss themselves

Authors

  • Maciej Frąckowiak Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Polska

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.4.3.03

Keywords:

Thomas Struth, "photography’s photography", postmodern photography, visual sociology, regulative functions of photography, looking "from" picture, advertisement, family photography, photography critic

Abstract

In the presented article, the critical analysis of Thomas Struth’s photography - included in the first part - is becoming an excuse for the sociological interpretation of specific way of photographing. Photography in the social world, uses and affordances, relations and deformations, according to which the reality is being introduced, becomes the subject of considered photos. But, from the point of view of visual sociology, this topic’s change seems to not be considerably interesting until the point when it will be considered on the field of the temporary status of the pictures themselves, thus interpret them on the background set of changes in their function and manners in which we are using them and theorizing about them. Those kind of reflection are the subject of the second part of the text. I’m looking there at the photography in theory, an album, gallery, advertisement and critic, analyzing the outcomes of such practices in optics – elaborated during presented considerations – categories of the “photography’s photography”; a category which I propose to be treated not only as a litmus for the contemporary visual order, but also as a stabilizer of this order.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maciej Frąckowiak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Polska

Maciej Frąckowiak – student V roku socjologii UAM Poznań, związany z Pracownią Socjologii Wizualnej oraz Kołem Naukowym Studentów Socjologii, Koordynator Ruchomych Warsztatów SKN PTS. Zainteresowania: wizualność - produkty, znaczenie, regulacje i sposoby ich wytwarzania; narzędzia analiz obrazu. Aktualnie pisze pracę magisterską o fotografii jako praktyce społecznej i uczestniczy w projekcie "Niewidzialne Miasto".

References

Barthes, Roland (1979) „Wykład.” Teksty 47(5): 9-29.
Google Scholar

Barthes, Roland (1986) Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: KR.
Google Scholar

Barthes, Roland (2000) Mitologie. Warszawa: KR.
Google Scholar

Barthes, Roland (2006) „Retoryka obrazu.” S. 139-158 w Ut pictura poesis, (Red.) M. Skwara, S. Wysłouch. Gdańsk: Słowo Obraz Terytoria.
Google Scholar

Baudrillard, Jean (2005) Symulakry i symulacja. Warszawa: Sic!
Google Scholar

Baudrillard, Jean (2006) Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Warszawa: Sic!
Google Scholar

Bazin, Andrē (1963) „Ontologia obrazu fotograficznego.” S. 9-17 w tegoż, Film i rzeczywistość, wybór B. Michałek, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar

Becker, Howard S. (1995) „Backup of Visual Sociology, Documentary Photography and Photojournalism: It’s (Almost) All a Matter of Context.” Visual Sociology 10 (1-2): 5-14.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14725869508583745

Bourdieu, Pierre i Loïc J.D. Wacquant (2001) Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Bourdieu, Pierre (2005) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Scholar.
Google Scholar

Deleuze Gilles i Felix Guattari (2000) Co to jest filozofia? Gdańsk: Słowo Obraz Terytoria.
Google Scholar

Drozdowski, Rafał i Marek Krajewski (2005) „Czego nie widzimy, a co można zobaczyć uważnie się przyglądając?” Referat zaprezentowano podczas konferencji Instytutu Socjologii UAM, b.d., Kołobrzeg, Polska.
Google Scholar

Drozdowski Rafał (2006) Obraza na obrazy. Strategie oporu wobec obrazów dominujących. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Flusser, Villém (2004) Ku filozofii fotografii. Katowice: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
Google Scholar

Giddens, Anthony (2001) Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Hirsch Julia (1981) Family Photography. Content, Meaning and Effect. Oxford - New York: Oxford University Press.
Google Scholar

Ingarden, Roman (1958) „O budowie obrazu.” S. 7-111 w tegoż: Studia z estetyki, tom II. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Kławsiuć, Piotr (2006) „Dlaczego ludzie robię zdjęcia.” Ikonosfera 1. Dostęp: 28 grudnia 2007 http://www.ikonosfera.umk.pl/index.php?id=48 http://www.ikonosfera.umk.pl/index.php?id=48
Google Scholar

Kowalczyk, Iza (2006) „’Click Doubleclick’- wystawa fotografii w Brukseli.”, Obieg. Dostęp: 28 grudnia 2007 http://www.obieg.pl/text/ik_bruksela.php
Google Scholar

Krajewski, Marek (2006) „Społeczne jako wirtualne. O starym i nowym typie symulowania realności.” W: Człowiek pomiędzy rzeczywistością realną a wirtualną, (Red.) J. Węglarz. Poznań: Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN.
Google Scholar

Rancière, Jacques (2007) Estetyka jako polityka. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Artystycznej.
Google Scholar

Reeves, Byron i Clifford Nass (2000) Media i ludzie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Rorty, Richard (1994) Filozofia a zwierciadło natury. Warszawa: Fundacja Aletheia – Wydawnictwo Spacja
Google Scholar

Rorty, Richard (1996) Przygodność, ironia, solidarność. Warszawa: Wydawnictwo Spacja.
Google Scholar

Rouillé, André (2007) Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Siegel, Lee (2003) „Truth or DareTaking a closer look at Thomas Struth's objectivity.” Slate. Dostęp: 15 sierpnia 2007 http://www.slate.com/id/2080362/
Google Scholar

Tuchman, Phyllis (b.d.) „On Thomas Struth's ‘Museum Photographs’.”, Artnet. Dostęp: 28 grudnia 2007 https://www.artnet.com/Magazine/features/tuchman/tuchman7-8-03.asp
Google Scholar

Urry John (2007) Spojrzenie turysty. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Welsch, Wolfgang (2005) Estetyka poza estetyką. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Struth, Thomas (1992) Galleria dell' Accademia I, Venice. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWorkcgroupid=999999961&workid=21006&searchid=8964&tabview=image
Google Scholar

Struth, Thomas (1989) National Gallery I, London. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWork?cgroupid=999999961&workid=21005&searchid=8964&tabview=image
Google Scholar

Struth, Thomas (2005) Hermitage 1, St. Petersburg. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.nytimes.com/imagepages/2007/04/10/arts/10stru_CA1ready.html
Google Scholar

Struth, Thomas (2005) Hermitage 2, St. Petersburg. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.artnet.com/artwork/425010680/295/thomas-struth-hermitage-2-st-petersburg.html
Google Scholar

Struth, Thomas (2005) Hermitage 6, St. Petersburg. Dostęp 1 stycznia 2008. http://www.artnet.com/artwork/425010777/295/thomas-struth-hermitage-6-st-petersburg.html
Google Scholar

Struth, Thomas (2002) The Richter Family I, Cologne. Dostęp 1 stycznia 2008. http://www.guggenheimcollection.org/site/artist_work_lg_149A_2.html
Google Scholar

Struth, Thomas (2006) Paradise 34, The Big Island. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.artnet.com/artwork/425291504/460/thomas-struth-paradise-34-the-big-island-hawaiian-islands.html
Google Scholar

Struth, Thomas (1978) Crosby Street, New York. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.metmuseum.org/explore/artists_view/images/crosby_st.jpg
Google Scholar

Struth, Thomas (1995) San Zaccaria, Venice. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.metmuseum.org/special/depth/images/depth_13.L.jpg
Google Scholar

Höfer, Candida (2005) Musée du Louvre Paris XVIII 2005 - Grande Galerie. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.artecapital.net/uploads/16_2.jpg
Google Scholar

Höfer, Candida (2005) Musée du Louvre Paris XI 2005 - Galerie d’Apollon. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.artecapital.net/uploads/12_5.jpg
Google Scholar

Höfer, Candida (2005) Musée du Louvre Paris XVI 2005 - Peinture française. Dostęp 1 stycznia http://a1692.g.akamai.net/f/1692/2042/7d/lunettesrouges.blog.lemonde.fr/files/2006/11/hofer-1bis.jpg
Google Scholar

Sultan, Larry (1999-2003) The Valley. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.wirtzgallery.com/works/sultan/2004-2/sultan_2004_frame.html
Google Scholar

Dijkstra, Rineke (1999) Almeriaa Wormer, The Netherlands, June 23, 1996. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.artnet.com/artwork/424887713/741/rineke-dijkstra-almeriaa-wormer-the-netherlands-june-23-1996.html
Google Scholar

Dijkstra, Rineke (b.d.) Amit. Dostęp 1 stycznia 2008. http://www.artnet.com/artwork/424401135/424175658/rineke-dijkstra-amit.html
Google Scholar

Gurholt, Crispin (2001) Torpedo. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.gallerik.com/index.php?pn=artists&id=81&exhibition_id=90
Google Scholar

Missirkov, Boris (2001) The Bold and the Beautiful. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.noorderlicht.com/eng/fest03/global/missirkov/index.html
Google Scholar

Fotoprix, Perfect pictures for an imperfect world. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.youtube.com/watch?v=kJ8NZZc9Wa8
Google Scholar

DOVE, Pro-age campaign. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.youtube.com/watch?v=vilUhBhNnQc
Google Scholar

DOVE, Campaign for real beauty. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.churchmarketingsucks.com/graphics/2004_10_10dovewomen.jpg
Google Scholar

DOVE, Campaign for real beauty. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.youtube.com/watch?v=RADYaTvTGts
Google Scholar

DOVE, Campaign for real esteem. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.youtube.com/watch?v=ySgtLofMU5g
Google Scholar

Matrix (1999) reż. Larry i Andy Wachowscy; prod. Australia, USA.
Google Scholar

Traavik, Morten (b.d.) Miss Landmine. Dostęp 1 stycznia 2008 www.miss-landmine.org
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1126/scisignal.148ec411

Published

2008-11-30

How to Cite

Frąckowiak, M. (2008). Photography’s photography. Interpretation of photographs which discuss themselves. Przegląd Socjologii Jakościowej, 4(3), 50–74. https://doi.org/10.18778/1733-8069.4.3.03

Issue

Section

Articles