Photography’s photography. Interpretation of photographs which discuss themselves
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.4.3.03Keywords:
Thomas Struth, "photography’s photography", postmodern photography, visual sociology, regulative functions of photography, looking "from" picture, advertisement, family photography, photography criticAbstract
In the presented article, the critical analysis of Thomas Struth’s photography - included in the first part - is becoming an excuse for the sociological interpretation of specific way of photographing. Photography in the social world, uses and affordances, relations and deformations, according to which the reality is being introduced, becomes the subject of considered photos. But, from the point of view of visual sociology, this topic’s change seems to not be considerably interesting until the point when it will be considered on the field of the temporary status of the pictures themselves, thus interpret them on the background set of changes in their function and manners in which we are using them and theorizing about them. Those kind of reflection are the subject of the second part of the text. I’m looking there at the photography in theory, an album, gallery, advertisement and critic, analyzing the outcomes of such practices in optics – elaborated during presented considerations – categories of the “photography’s photography”; a category which I propose to be treated not only as a litmus for the contemporary visual order, but also as a stabilizer of this order.
Downloads
References
Barthes, Roland (1979) „Wykład.” Teksty 47(5): 9-29.
Google Scholar
Barthes, Roland (1986) Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: KR.
Google Scholar
Barthes, Roland (2000) Mitologie. Warszawa: KR.
Google Scholar
Barthes, Roland (2006) „Retoryka obrazu.” S. 139-158 w Ut pictura poesis, (Red.) M. Skwara, S. Wysłouch. Gdańsk: Słowo Obraz Terytoria.
Google Scholar
Baudrillard, Jean (2005) Symulakry i symulacja. Warszawa: Sic!
Google Scholar
Baudrillard, Jean (2006) Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Warszawa: Sic!
Google Scholar
Bazin, Andrē (1963) „Ontologia obrazu fotograficznego.” S. 9-17 w tegoż, Film i rzeczywistość, wybór B. Michałek, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Becker, Howard S. (1995) „Backup of Visual Sociology, Documentary Photography and Photojournalism: It’s (Almost) All a Matter of Context.” Visual Sociology 10 (1-2): 5-14.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/14725869508583745
Bourdieu, Pierre i Loïc J.D. Wacquant (2001) Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre (2005) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Deleuze Gilles i Felix Guattari (2000) Co to jest filozofia? Gdańsk: Słowo Obraz Terytoria.
Google Scholar
Drozdowski, Rafał i Marek Krajewski (2005) „Czego nie widzimy, a co można zobaczyć uważnie się przyglądając?” Referat zaprezentowano podczas konferencji Instytutu Socjologii UAM, b.d., Kołobrzeg, Polska.
Google Scholar
Drozdowski Rafał (2006) Obraza na obrazy. Strategie oporu wobec obrazów dominujących. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Flusser, Villém (2004) Ku filozofii fotografii. Katowice: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
Google Scholar
Giddens, Anthony (2001) Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Hirsch Julia (1981) Family Photography. Content, Meaning and Effect. Oxford - New York: Oxford University Press.
Google Scholar
Ingarden, Roman (1958) „O budowie obrazu.” S. 7-111 w tegoż: Studia z estetyki, tom II. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kławsiuć, Piotr (2006) „Dlaczego ludzie robię zdjęcia.” Ikonosfera 1. Dostęp: 28 grudnia 2007 http://www.ikonosfera.umk.pl/index.php?id=48 http://www.ikonosfera.umk.pl/index.php?id=48
Google Scholar
Kowalczyk, Iza (2006) „’Click Doubleclick’- wystawa fotografii w Brukseli.”, Obieg. Dostęp: 28 grudnia 2007 http://www.obieg.pl/text/ik_bruksela.php
Google Scholar
Krajewski, Marek (2006) „Społeczne jako wirtualne. O starym i nowym typie symulowania realności.” W: Człowiek pomiędzy rzeczywistością realną a wirtualną, (Red.) J. Węglarz. Poznań: Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN.
Google Scholar
Rancière, Jacques (2007) Estetyka jako polityka. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Artystycznej.
Google Scholar
Reeves, Byron i Clifford Nass (2000) Media i ludzie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Rorty, Richard (1994) Filozofia a zwierciadło natury. Warszawa: Fundacja Aletheia – Wydawnictwo Spacja
Google Scholar
Rorty, Richard (1996) Przygodność, ironia, solidarność. Warszawa: Wydawnictwo Spacja.
Google Scholar
Rouillé, André (2007) Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Siegel, Lee (2003) „Truth or DareTaking a closer look at Thomas Struth's objectivity.” Slate. Dostęp: 15 sierpnia 2007 http://www.slate.com/id/2080362/
Google Scholar
Tuchman, Phyllis (b.d.) „On Thomas Struth's ‘Museum Photographs’.”, Artnet. Dostęp: 28 grudnia 2007 https://www.artnet.com/Magazine/features/tuchman/tuchman7-8-03.asp
Google Scholar
Urry John (2007) Spojrzenie turysty. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Welsch, Wolfgang (2005) Estetyka poza estetyką. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Struth, Thomas (1992) Galleria dell' Accademia I, Venice. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWorkcgroupid=999999961&workid=21006&searchid=8964&tabview=image
Google Scholar
Struth, Thomas (1989) National Gallery I, London. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWork?cgroupid=999999961&workid=21005&searchid=8964&tabview=image
Google Scholar
Struth, Thomas (2005) Hermitage 1, St. Petersburg. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.nytimes.com/imagepages/2007/04/10/arts/10stru_CA1ready.html
Google Scholar
Struth, Thomas (2005) Hermitage 2, St. Petersburg. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.artnet.com/artwork/425010680/295/thomas-struth-hermitage-2-st-petersburg.html
Google Scholar
Struth, Thomas (2005) Hermitage 6, St. Petersburg. Dostęp 1 stycznia 2008. http://www.artnet.com/artwork/425010777/295/thomas-struth-hermitage-6-st-petersburg.html
Google Scholar
Struth, Thomas (2002) The Richter Family I, Cologne. Dostęp 1 stycznia 2008. http://www.guggenheimcollection.org/site/artist_work_lg_149A_2.html
Google Scholar
Struth, Thomas (2006) Paradise 34, The Big Island. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.artnet.com/artwork/425291504/460/thomas-struth-paradise-34-the-big-island-hawaiian-islands.html
Google Scholar
Struth, Thomas (1978) Crosby Street, New York. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.metmuseum.org/explore/artists_view/images/crosby_st.jpg
Google Scholar
Struth, Thomas (1995) San Zaccaria, Venice. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.metmuseum.org/special/depth/images/depth_13.L.jpg
Google Scholar
Höfer, Candida (2005) Musée du Louvre Paris XVIII 2005 - Grande Galerie. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.artecapital.net/uploads/16_2.jpg
Google Scholar
Höfer, Candida (2005) Musée du Louvre Paris XI 2005 - Galerie d’Apollon. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.artecapital.net/uploads/12_5.jpg
Google Scholar
Höfer, Candida (2005) Musée du Louvre Paris XVI 2005 - Peinture française. Dostęp 1 stycznia http://a1692.g.akamai.net/f/1692/2042/7d/lunettesrouges.blog.lemonde.fr/files/2006/11/hofer-1bis.jpg
Google Scholar
Sultan, Larry (1999-2003) The Valley. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.wirtzgallery.com/works/sultan/2004-2/sultan_2004_frame.html
Google Scholar
Dijkstra, Rineke (1999) Almeriaa Wormer, The Netherlands, June 23, 1996. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.artnet.com/artwork/424887713/741/rineke-dijkstra-almeriaa-wormer-the-netherlands-june-23-1996.html
Google Scholar
Dijkstra, Rineke (b.d.) Amit. Dostęp 1 stycznia 2008. http://www.artnet.com/artwork/424401135/424175658/rineke-dijkstra-amit.html
Google Scholar
Gurholt, Crispin (2001) Torpedo. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.gallerik.com/index.php?pn=artists&id=81&exhibition_id=90
Google Scholar
Missirkov, Boris (2001) The Bold and the Beautiful. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.noorderlicht.com/eng/fest03/global/missirkov/index.html
Google Scholar
Fotoprix, Perfect pictures for an imperfect world. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.youtube.com/watch?v=kJ8NZZc9Wa8
Google Scholar
DOVE, Pro-age campaign. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.youtube.com/watch?v=vilUhBhNnQc
Google Scholar
DOVE, Campaign for real beauty. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.churchmarketingsucks.com/graphics/2004_10_10dovewomen.jpg
Google Scholar
DOVE, Campaign for real beauty. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.youtube.com/watch?v=RADYaTvTGts
Google Scholar
DOVE, Campaign for real esteem. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.youtube.com/watch?v=ySgtLofMU5g
Google Scholar
Matrix (1999) reż. Larry i Andy Wachowscy; prod. Australia, USA.
Google Scholar
Traavik, Morten (b.d.) Miss Landmine. Dostęp 1 stycznia 2008 www.miss-landmine.org
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1126/scisignal.148ec411
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.