Dylematy etyczne badań prowadzonych na zlecenie instytucji publicznych – doświadczenia badacza terenowego
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.12.3.09Słowa kluczowe:
instytucja publiczna, społeczna rola naukowca, relacje badacza z badanymiAbstrakt
Artykuł prezentuje doświadczenia i obserwacje dotyczące pozytywnych i negatywnych uwarunkowań zaangażowania przedstawicieli nauk społecznych w badania prowadzone na zlecenie publicznych instytucji w Polsce. Omówione zostały problemy związane z jednoznacznym zdefiniowaniem roli badacza w takich projektach, odpowiedzialności za podejmowane działania oraz ograniczania swobody badawczej. Autorka prezentuje dylematy dotyczące relacji ze zleceniodawcą oraz z badanymi, a także niejasny status badania naukowego w projektach prowadzonych przez instytucje publiczne. Zaprezentowane zostały także argumenty za i przeciw, które mogą stanowić przyczynek do dyskusji o tego rodzaju zaangażowaniu ludzi nauki.
Pobrania
Bibliografia
Jawłowska Aldona (1998) Kultura w okresie przełomu lat dziewięćdziesiątych [w:] Andrzej Siciński, red., Do i od socjalizmu. Warszawa: IFiS PAN, s. 134–156.
Google Scholar
Olejniczak Karol (2008) Wprowadzenie do zagadnień ewaluacji [w]: Marek Kozak, Bartosz Lendzion, Karol Olejniczak, (red., Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Akademia Leona Koźmińskiego, s. 17–44.
Google Scholar
Pielasińska Wiesława (1997) Monitoring jako próba aktywizowania środowisk lokalnych [w:] Wiesława Pielasińska, red., Edukacja kulturalna w środowisku wsi i małego miasta. Warszawa: Instytut Kultury, s. 8–13.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.