Typy męskości prezentowane we współczesnych filmach animowanych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.73.03Słowa kluczowe:
męskość, filmy animowane, stereotypy płciowe, socjologia płci, studia nad męskością, gender studies, men’s studiesAbstrakt
Filmy animowane mogą być traktowane jako jedna z form przekazów kulturowych będących źródłem stereotypów płciowych. Biorą zatem udział w procesie konstruowania obrazu kobiecości oraz męskości, szczególnie wśród młodych odbiorców. Autor artykułu przedstawia najpopularniejsze jego zdaniem sposoby kategoryzowania męskości, następnie zestawia je z typologią postaci męskich prezentowanych we współczesnych filmach animowanych. Wykorzystany materiał empiryczny pochodzi z jakościowej analizy treści przeprowadzonej na piętnastu najpopularniejszych tytułach z lat 2011–2015. Wskazane zostały trudności z opisem bohaterów prezentowanych w filmach animowanych za pomocą kategorii pochodzących z klasycznych teorii męskości. Autor prezentuje nową kategorię męskości – męskość selektywną.
Bibliografia
Anderson E. (2009), Inclusive masculinity: The changing nature of masculinities, Routledge, New York.
Google Scholar
Arcimowicz K. (2003), Obraz mężczyzny w polskich mediach: prawda, fałsz, stereotyp, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Arcimowicz K., Citko K. (eds.) (2009), Wizerunki mężczyzn i kobiet w najnowszym filmie europejskim, Trans Humana, Białystok.
Google Scholar
Bem S. (2000), Męskość, kobiecość: o różnicach wynikających z płci, transl. S. Pikiel, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Connell R.W. (1995), Masculinities, Allen & Unwin, Sydney.
Google Scholar
Goldenson R.M., Anderson K.N. (1994), Dictionary of Sex, Wordsworth Editions, Hertfordshire.
Google Scholar
Grabowska M. (2007), Stereotypy płci we wczesnej dorosłości, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Google Scholar
Kimmel M. (1992), Foreword, [in:] S. Craig (ed.), Men, masculinity and the media, Sage Publications, London.
Google Scholar
Kluczyńska U. (2009), Metamorfozy tożsamości mężczyzn w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar
Kluczyńska U. (2017), Mężczyźni w pielęgniarstwie: w stronę męskości opiekuńczej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, Poznań.
Google Scholar
Lemish D. (2008), Dzieci i telewizja. Perspektywa globalna, transl. A. Sadza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar
Lewicki A. (2011), Od House’a do Shreka: seryjność w kulturze popularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Google Scholar
Suchowierska A., Eichelberger W. (2012), Królewicz Śnieżek: baśniowe stereotypy płci – bajki na opak, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
Google Scholar
Szczepaniak K. (2012), Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, no. 42, pp. 83–112.
Google Scholar
Szczuka K. (2001), Kopciuszek, Frankenstein i inne: feminizm wobec mitu, eFKa, Kraków.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.