Animated film as a space for presenting and contesting masculinity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.73.03

Keywords:

masculinity, animated films, gender stereotypes, gender studies, men’s studies

Abstract

Animated movies can be treated as one of the forms of cultural transmission that can be a source of gender stereotypes. Therefore, they are involved in the process of constructing images of femininity and masculinity, especially among young viewers. The author of this article presents what are, in his opinion, the most popular ways of categorizing masculinity, and then juxtaposes them with the typology of masculine characters presented in contemporary animated films. The empirical material used in the study is based on a qualitative content analysis carried out on the fifteen most popular titles from the years 2011–2015. Certain difficulties regarding the description of the characters presented in animated films, using categories from classical theories of masculinity, are indicated. The author presents a new category of masculinity – selective masculinity.

References

Anderson E. (2009), Inclusive masculinity: The changing nature of masculinities, Routledge, New York.
Google Scholar

Arcimowicz K. (2003), Obraz mężczyzny w polskich mediach: prawda, fałsz, stereotyp, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar

Arcimowicz K., Citko K. (eds.) (2009), Wizerunki mężczyzn i kobiet w najnowszym filmie europejskim, Trans Humana, Białystok.
Google Scholar

Bem S. (2000), Męskość, kobiecość: o różnicach wynikających z płci, transl. S. Pikiel, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar

Connell R.W. (1995), Masculinities, Allen & Unwin, Sydney.
Google Scholar

Goldenson R.M., Anderson K.N. (1994), Dictionary of Sex, Wordsworth Editions, Hertfordshire.
Google Scholar

Grabowska M. (2007), Stereotypy płci we wczesnej dorosłości, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Google Scholar

Kimmel M. (1992), Foreword, [in:] S. Craig (ed.), Men, masculinity and the media, Sage Publications, London.
Google Scholar

Kluczyńska U. (2009), Metamorfozy tożsamości mężczyzn w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar

Kluczyńska U. (2017), Mężczyźni w pielęgniarstwie: w stronę męskości opiekuńczej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, Poznań.
Google Scholar

Lemish D. (2008), Dzieci i telewizja. Perspektywa globalna, transl. A. Sadza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar

Lewicki A. (2011), Od House’a do Shreka: seryjność w kulturze popularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Google Scholar

Suchowierska A., Eichelberger W. (2012), Królewicz Śnieżek: baśniowe stereotypy płci – bajki na opak, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
Google Scholar

Szczepaniak K. (2012), Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, no. 42, pp. 83–112.
Google Scholar

Szczuka K. (2001), Kopciuszek, Frankenstein i inne: feminizm wobec mitu, eFKa, Kraków.
Google Scholar

Downloads

Published

2020-06-30

How to Cite

Madej, K. (2020). Animated film as a space for presenting and contesting masculinity. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (73), 37–53. https://doi.org/10.18778/0208-600X.73.03