Radykalizm, podmiotowość i sfera publiczna w refleksji Helmutha Plessnera
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.47.02Słowa kluczowe:
radykalizm, podmiotowość, sfera publiczna, Helmuth Plessner, ruchy społeczneAbstrakt
W przedstawionym niżej artykule po pierwsze, argumentujemy za teoretyczną koniecznością uwzględnienia w refleksji dotyczącej ruchów społecznych antropologicznego zagadnienia podmiotowości oraz filozoficzno-politycznej kwestii eidos sfery publicznej. Czynimy to w odniesieniu do stosunkowo słabo znanego teoretykom ruchów społecznych niemieckiego myśliciela Helmutha Plessnera. Po drugie, w ślad za Plessnerem, podejmujemy refleksję na temat radykalizmu społecznego i radykalizmu „jako takiego”. Poszukujemy w nim znaczeń i wartości, które zaginęły w potocznym i strywializowanym jego rozumieniu bądź też są mu przypisywane „na wyrost”. Nie zgadzamy się na stosowanie pojęcia „radykalizm” w odniesieniu do przejawów zwykłego wandalizmu, głupoty lub ksenofobii. Po trzecie, usiłujemy sformułować – wymagające dalszej weryfikacji – zasady „socjologii radykalizmu”. Na przekór utartym poglądom upatrujemy w nim otwartości wypełnionej uczuciem deficytu, niespełnienia, żalem i nadzieją. Dostrzegamy w uczciwym radykalizmie postawę dopuszczającą „obcość”, a więc zasadniczo różną od ekstremizmu lub fundamentalizmu. Na koniec widzimy w nim zjawisko typowe dla małych grup społecznych, które znajdują się w stanie przejściowego „granicznego” wyczekiwania.
Bibliografia
Bauman Z. (2000), Ponowoczesność jako źródło cierpień, Sic!, Warszawa.
Google Scholar
Bittner E. (1963), Radicalism and the organization of radical movement, „American Sociological Review”, Vol. XXVIII, s. 928‒940.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/2090312
Bollinger L. (1981), Die Entwicklung zu terroristischem Handeln als psychosozialer Prozess: Begegnungen mit Beteiligten, [w:] H. Jager, G. Schmidtchen, L. Sullwood (Hrsg.), Analysen zum Terrorismus, Vol. 2: Lebenslauf-Analysen, Westdeutscher Verlag, Opladen.
Google Scholar
Hołówka T. (1986), Myślenie potoczne, PIW, Warszawa.
Google Scholar
Jaspers K. (1919), Psychologie der Weltanschauunge, J. Springer, Berlin.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-05505-2
Keucheyan R. (2010), Qu’est-ce qu’une pensée radical? Aspects du radicalism épistémique, „Journal du MAUSS”, http://www.journaldumauss.net/spip.php?article670, 16.01.2014.
Google Scholar
Krout M. H., Stagner R (1939), Personality Development in Radicals: A Comparative Study, „Sociometry”, January, Vol. 2, No. 1, s. 31‒46.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/2785396
Mannheim K. (1992), Ideologia i utopia, Wydawnictwo Test, Lublin.
Google Scholar
Plessner H. (1928), Die Stufen des Organischen und der Mensch. Einleitung in die philosophische Anthropologie, W. de Gruyter, Berlin‒Leipzig.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783111537429
Plessner H. (1941), Lachen und Weinen. Eine Untersuchung nach den Grenzen menschlichen Verhaltens, Van Loghum Slaterus, Arnhem.
Google Scholar
Plessner H. (1994), Władza a natura ludzka; esej o antropologii światopoglądu historycznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Plessner H. (2008), Granice wspólnoty. Krytyka radykalizmu społecznego, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Google Scholar
Root W. T. (1924), The Psychology of Radicalism, „Journal of Abnormal Psychology and Social Psychology”, Vol. XIX, s. 343, s. 341‒356.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/h0063750
Schmitt C. (1927), Der Begriff des Politischen, „Archiv für Sozialwissenschaften und Sozialpolitik”, No. 58, s. 1‒33.
Google Scholar
Schütz A. (1944), The Stranger; and essay in social psychology, „American Journal of Sociology”, Vol. 49, Issue 6, s. 499‒507.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/219472
Tarrow S. (1989), Democracy and disorder, Oxford University Press, Oxford.
Google Scholar
Wolfe A. B. (1921), The Motivation of Radicalism, „Psychological Review”, Vol. XXVIII, s. 280‒300.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/h0074280
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

