Gender socialisation and perception of gender by non-heteronormative people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.88.06

Keywords:

gender studies, gender identity, coming-out, queer studies, non-heteronormativity

Abstract

The submitted report focuses on the results of research carried out for a bachelor’s thesis titled “gender socialisation and perception of gender by non-heteronormative people”, in which the author focuses on gender socialisation of interviewees of non-heteronormative gender and/or sexual identity, their narrative about gender identity (in general, as well as personal sense) and gender expression, social roles expected of them as a result of their gender assigned at birth and restrictions they face in their daily life due to their gender identity. Social constructivism points out that masculinity and femininity are not constant but able-to-be-modified fluid products of everyday interactions. The process of constructing one’s gender connotates strictly with domineering discourse defining norms of masculine and feminine behaviour, which become overwhelmingly restrictive in regards to an individual’s thinking and actions. For this research, data was gathered from nine individual in-depth interviews supported by a script. During those interviews, interlocutors shared their personal stories about their gendered upbringing, explained what it means to identify with gender on a spectrum, indicated it through appearance and described their coming-out experiences.

References

Bieńkowska M. (2012), Transseksualizm w Polsce. Wymiar indywidualny i społeczny przekraczania binarnego systemu płci, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Google Scholar

Fajkowska-Stanik M. (2001), Transseksualizm i rodzina. Przekaz pokoleniowy wzorów relacyjnych w rodzinach transseksualnych kobiet, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa.
Google Scholar

Gawlicz K. (2009), Negocjowanie znaczenia kategorii płci. Pomiędzy różnicowaniem płciowym a przekraczaniem granic, [w:] Kopciewicz L., Zierkiewicz E., Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa.
Google Scholar

Giddens A. (2010), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Human Rights Campaign Foundation (2022), Coming Out: Living Authentically as Transgender or Non-Binary. https://reports.hrc.org/coming-out-living-authentically-as-transgender-non-binary (dostęp: 13.01.2023).
Google Scholar

Kochanowski J., Mizielińska J. (2014), Queer studies, [w:] Rudaś-Grodzka M. et al., Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
Google Scholar

Mazanek A., Dellert D. (2023), Nago. Głośno. Dumnie, HBO Max, prod. Polska.
Google Scholar

Oczko P. (2014), Camp, [w:] Rudaś-Grodzka M. et al., Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
Google Scholar

Pankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar

Stowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza (2016), Polska Społeczność Nieheteronormatywna. https://mnw.org.pl/app/uploads/2017/08/MNW_Polska_Spolecznosc_Nieheteronormatywna.pdf (dostęp: 13.01.2023).
Google Scholar

Titkow A. (2014), Tożsamość społeczna, [w:] Rudaś-Grodzka M. et al., Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
Google Scholar

Turban J. (2022), What is Gender Dysphoria?, American Psychiatric Association. https://www.psychiatry.org/patients-families/gender-dysphoria/what-is-gender-dysphoria#section_4 (dostęp: 14.01.2023).
Google Scholar

Downloads

Published

2024-03-31

How to Cite

Izydorczyk, N. (2024). Gender socialisation and perception of gender by non-heteronormative people. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (88), 91–100. https://doi.org/10.18778/0208-600X.88.06