Profil społeczno-demograficzny uczestnika imprezy biegowej na przykładzie Półmaratonu Poznańskiego

Autor

  • Ewa Malchrowicz-Mośko Akademia Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu, Wydział Turystyki i Rekreacji, Katedra Humanistycznych Podstaw Turystyki i Rekreacji

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.58.10

Słowa kluczowe:

półmaraton, bieganie, turystyka sportowa

Abstrakt

W wielu krajach obserwujemy obecnie wzrost mody na bieganie i w związku z nim udział sportowców w rozmaitych imprezach biegowych – maratonach, półmaratonach, ultramaratonach. Imprezy biegowe stają się w ostatnim czasie istotnym stymulatorem rozwoju turystyki sportowej, dziś jednej z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi przemysłu czasu wolnego. Celem artykułu jest przedstawienie, kto jest uczestnikiem imprez biegowych w Poznaniu – na przykładzie Półmaratonu Poznańskiego. W pracy na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych metodą sondażu diagnostycznego, techniką wywiadu standaryzowanego, określono profil społeczno-demograficzny sportowców, mieszkających w mieście, w którym odbywa się impreza, określono też profil biegacza – turysty sportowego.

Bibliografia

Deery M., Jago L., Fredline L. (2004), Sport Tourism or Event Tourism: Are They One and the Same?, “Journal of Sport Tourism”, Vol. 9, No. 3, s. 235–245.
Google Scholar

Dzięgiel A., Lubowiecki-Vikuk A. (2013), Imprezy biegowe jako specyficzny rodzaj wydarzeń sportowych, „Turystyka i Rekreacja”, nr 2 (12), s. 123–133.
Google Scholar

Gammon S., Robinson T. (1997), Sport and tourism: a conceptual framework, “Journal of Sport Tourism”, Vol. 4, No. 3, s. 21–26.
Google Scholar

Gaworecki W.W. (2010), Turystyka, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Gibson H., Attle S., Yiannakis A. (1998), Segmenting the sport tourist market: A lifespan perspective, “Journal of Vacation Marketing”, s. 12.
Google Scholar

Gibson H. (1998), Active Sport Tourism: Who Participate?, “Leisure Studies”, s. 155‒179.
Google Scholar

Hadzik A. (2014), Turystyka sportowa ze szczególnym uwzględnieniem międzynarodowych widowisk sportowych, Wydawnictwo AWF, Katowice.
Google Scholar

Korzewa L., Miziołek E., Skarbowska A. (2014), Turystyka biegowa w Polsce według opinii uczestników biegów masowych, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu”, nr 45.
Google Scholar

Kszak-Krzyżanowska A. (2013), Turystyka biegowa w Polsce, „Handel Wewnętrzny”, t. 1: Turystyka i rekreacja w rozwoju cywilizacyjnym, s. 283–286.
Google Scholar

Poczta J. (2014), Wartości społeczne turystyki wydarzeń sportowych (studium przypadku), [w:] M. Zowisło, J. Kosiewicz (red.), Sport i turystyka w zwierciadle wartości społecznych, Wydawnictwo AWF, Kraków.
Google Scholar

Roberts Ch. (2011), Sport and Adventure Tourism, [w:] P. Robinson, S. Heitmann, P. Dicke (red.), Research Themes for Tourism, CABI, Oxfordshire–Cambridge, s. 146–159.
Google Scholar

Ross D. (2001), Developing Sports Tourism, National Laboratory for Tourism, University of Illinois, Champaign (Chapter: What are the characteristics of sport tourists?).
Google Scholar

Shipway R., Jones I. (2007), Running away from home: understanding visitor experiences and behaviour at sport tourism events, “International Journal of Tourism Research”, Vol. 9, No. 5.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.641

Stempień J.R. (2016), Bieganie, zwiedzanie i klasa średnia – przygarść socjologicznych uwag i obserwacji o turystyce biegowej, [w:] M. Kazimierczak (red.), Inspiracje sportem w turystyce kulturowej, Wydawnictwo AWF, Poznań.
Google Scholar

Waśkowski Z. (2015), Społeczno-ekonomiczne determinanty rozwoju turystyki sportowej na przykładzie biegów maratońskich, www.researchgate.net/publication/282003309 [dostęp: 25.09.2016].
Google Scholar

Zauhar J. (2003), Historical Perspectives of Sport Tourism, [w:] S. Hudson (red.), Sport and Adventure Tourism, Haworth Hospitality Press, Binghampton.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

30-09-2016

Jak cytować

Malchrowicz-Mośko, E. (2016). Profil społeczno-demograficzny uczestnika imprezy biegowej na przykładzie Półmaratonu Poznańskiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (58), 155–163. https://doi.org/10.18778/0208-600X.58.10