The disappearing idea of universitas?
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.67.04Keywords:
universitas, education, mass of education, low level of higher educationAbstract
Based on biographical interviews conducted with research and teaching staff of the Faculty of Economics and Sociology of the University of Lodz and also based on literature the author puts forward the thesis that the mass of education at the university leads to a reduction in the education quality. There are many reasons for the evolution of universities and places of study in societies and some of them have been analyzed. Idea universitas has been presented as the ideal type. The opposition presents the concept of “entrepreneurial university” which seems to dominate in Poland today. Taking into account the social changes of the last decades the aforementioned thesis is not so obvious to prove and therefore there is a critical issue with this assumption.References
Biały K. (2011), Przemiany współczesnego uniwersytetu. Od idei von Humboldta do modelu uczelni przedsiębiorczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Boczkowski A. (2014), Uniwersytet a kształcenie masowe. Od idei uniwersytetu do ideologii kształcenia na poziomie wyższym, „Przegląd Socjologiczny”, nr 3, s. 9–37.
Google Scholar
Czyżewski M. (2018), Wystąpienie na seminarium z okazji stulecia wydania książki Williama I. Thomasa i Floriana Znanieckiego Chłop Polski w Europie i Ameryce, https://www.youtube.com/watch?v=3GZIlkBW8A0 [dostęp 21.09.2018].
Google Scholar
Furedi F. (2008), Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści?, PIW, Warszawa.
Google Scholar
Geremek B. (2001), Idea uniwersytetu, „Alma Mater. Miesięcznik Uniwersytetu Jagiellońskiego”, nr 26, s. 53–55.
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny (2017), Polska w liczbach, www.stat.gov.pl [dostęp 21.09.2018].
Google Scholar
Jaspers K. (1978), Praca badawcza, kształcenie, nauczanie, „Znak”, t. 6, nr 288, s. 742.
Google Scholar
Kobylarek A. (2002), Uniwersytet – zarys ewolucji idei podstawowej, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, t. 19, nr 1, s. 90–100.
Google Scholar
Kożuchowski J. (2003), Uniwersytet jako miejsce kultury, „Studia Elbląskie”, nr V, s. 293–313.
Google Scholar
Maruszewski T. (2005), Pamięć autobiograficzna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Newman J. H. (1990), Idea uniwersytetu, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar
Ortega y Gasset J. (2002), Misja uniwersytetu (fragmenty), „Pressje”, nr 1, s. 182–187.
Google Scholar
Piskała K., Zysiak A. (2013), Świątynia nauki, fundament demokracji czy fabryka specjalistów? Józef Chałasiński i powojenne spory o ideę uniwersytetu, „Praktyka Teoretyczna”, t. 9, nr 3, s. 217–297.
Google Scholar
Rocznik Statystyczny (1975), GUS, Warszawa.
Google Scholar
Rybak-Korneluk A. (2017), Charakterystyki jakościowe i czasowe wspomnień autobiograficznych u osób z zaburzeniami depresyjnymi oraz zespołem uzależnienia od alkoholu, niepublikowana praca doktorska, Gdańsk.
Google Scholar
Sauerland K. (2006), Idea uniwersytetu – aktualność tradycji Humboldta?, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, t. 28, nr 2, s. 89–96.
Google Scholar
Stańczyk P. (2016), Wykształcenie ludności II Rzeczypospolitej w świetle badań GUS, „Społeczeństwo i Ekonomia”, t. 5, nr 1, s. 7–26.
Google Scholar
Szczepański J. (1976), Szkice o szkolnictwie wyższym, Wiedza Powszechna, Warszawa.
Google Scholar
Szreder M. (2018), Wykształcenie a problemy rynku pracy, „Wiadomości Statystyczne”, t. 686, nr 7, s. 25–36.
Google Scholar
Thomas W., Znaniecki F. (1976), Chłop polski w Europie i Ameryce, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa.
Google Scholar
Zysiak A. (2016), Punkty za pochodzenie. Powojenna modernizacja i uniwersytet w robotniczym mieście, Nomos, Kraków.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.