50 years have passed like one day... Intergenerational differences in the culture of studying by the example of sociology at the University of Lodz

Authors

  • Paulina Adamczyk Uniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii i Moralności

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.67.03

Keywords:

university, teaching, studies, university transitions, generation, intergenerational differences

Abstract

The aim of this article is to demonstrate to show intergenerational differences in the culture of studying and in the perception of the university and teaching from the last 50. years. Memories of lecturers regarding sociological studies at the Institute of Sociology of the University of Lodz and their opinions on current students of sociology and student culture (from the didactic perspective) were compared with the subjective observations of the author of the article representing that generation who completed their studies in 2017. The aim of distinguishing these three perspectives is to high light the transformation of the university which, as an idea, has undergone many modifications since its crystallisation in the Middle Ages. The outline of the university’s history, as well as various approaches to its functions and model adopted in the article is an introduction to illustrating the dynamic process of constant change taking place, both in the aspect of creating and transferring science, as well as broadly understood academic relations. The article seeks to distinguish and demonstrate generational differences in the Mannheim’s perspective between sociology students undertaking studies in the sixties and beginning studies after the first decade of the 21st century.

References

Baran M., Kłos M. (2014), Pokolenie Y – prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami, „Marketing i Rynek”, nr 5, s. 923–929.
Google Scholar

Białecki I. (2005), Wstęp, [w:] D. Antonowicz, Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Google Scholar

Biały K. (2011), Przemiany współczesnego uniwersytetu. Od idei von Humboldta do modelu uczelni przedsiębiorczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Błąd Ł. (2006), Kultura studencka – przeszłość a teraźniejszość: Od pokolenia kataryniarzy do pokolenia gadu-gadu, [w:] J. Chłopecki (red.), Uniwersytet, społeczeństwo, gospodarka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszóws, s. 173–201.
Google Scholar

Bokszański Z. (red.) (2000), Encyklopedia socjologii, t. 3: O–R, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Google Scholar

Czerepaniak-Walczak M. (2013), Wprowadzenie, [w:] M. Czerepaniak-Walczak (red.), Fabryki dyplomów czy universitas? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej, Impuls, Kraków, s. 10–26.
Google Scholar

Czerepaniak-Walczak M. (2014), Homo academicus w świecie homo oeconomicus. O obszarach i przejawach zmagań z akademickim zniewoleniem, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 1, s. 11–24.
Google Scholar

Giddens A. (2004), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny (2017), Polska w liczbach, Warszawa, https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5501/14/10/1/polska_w_liczbach_2017.pdf [dostęp 7.08.2018].
Google Scholar

Goćkowski J. (1999), Uniwersytet i tradycja w nauce, Wydawnictwo i Drukarnia Secesja, Kraków.
Google Scholar

Jaksender A. Z. (2013), Idea współczesnego uniwersytetu jako idea działania bezwarunkowego, „Praktyka Teoretyczna”, nr 1, s. 51–56.
Google Scholar

Kachniewska M., Para A. (2014), Pokolenie Y na turystycznym rynku pracy: fakty, mity, wyzwania, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu”, nr 45, s. 153–166.
Google Scholar

Kałach M., Rekrutacja na Uniwersytet Łódzki. W 2017 najwięcej kandydatów na psychologię i prawo, „Dziennik Łódzki” 2017, http://www.dzienniklodzki.pl/edukacja/a/rekrutacja-na-uniwersytet-lodzki-w-2017najwiecej-kandydatow-na-psychologie-i-prawo,12258940/ [dostęp 5.06.2018].
Google Scholar

Kaźmierska K., Waniek K., Zysiak A. (2016), Opowiedzieć Uniwersytet. Łódź akademicka w biografiach wpisanych w losy Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Komunikat z badań CBOS (2017), Czy warto się kształcić?, nr 62, Warszawa, https://cbos.pl/SPI­SKOM.POL/2017/K_062_17.PDF [dostęp 4.07.2018].
Google Scholar

Krimsky S. (2006), Nauka skorumpowana? O niejasnych związkach nauki i biznesu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Google Scholar

Mannheim K. (2015), Problem pokoleń, [w:] H. Orłowski (red.), Pokolenia albo porządkowanie historii, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań, s. 81–129.
Google Scholar

Pachociński R. (2004), Kierunki reform szkolnictwa wyższego na świecie, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar

Pomianek T. (2006), Uczelnia a rynek pracy – w poszukiwaniu utraconej synergii, [w:] J. Chłopecki (red.), Uniwersytet, społeczeństwo, gospodarka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów, s. 75–109.
Google Scholar

Puś W. (2015), Zarys historii Uniwersytetu Łódzkiego 1945–2015, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Rusek H. (2005), Współczesne młode pokolenie jako wyzwanie dla socjalizacji i wychowania, [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (red.), Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 255–267.
Google Scholar

Szczepański M.S. (2006), Nauka i edukacja: Między pasją a biznesem, [w:] J. Chłopecki (red.), Uniwersytet, społeczeństwo, gospodarka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów, s. 129–145.
Google Scholar

Szwabowski O. (2014), Uniwersytet. Fabryka. Maszyna. Uniwersytet w perspektywie radykalnej, Instytut Wydawniczy „Książka i Prasa”, Warszawa.
Google Scholar

Szymański M. (2010), Ścieżki kariery studentów socjologii UAM, Wydawnictwo Promotor, Kraków.
Google Scholar

Wątroba W. (2017), Transgresje międzypokoleniowe późnego kapitalizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Zysiak A. (2016), Punkty za pochodzenie. Powojenna modernizacja i uniwersytet w robotniczym mieście, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
Google Scholar

Published

2018-12-30

How to Cite

Adamczyk, P. (2018). 50 years have passed like one day. Intergenerational differences in the culture of studying by the example of sociology at the University of Lodz. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (67), 35–61. https://doi.org/10.18778/0208-600X.67.03