Educational Projects Co-Financed by the European Union Implemented in the Rural Areas of Lodzkie Region. Case Study of 6 Municipalities – Reasons for Applying and Effects of Carried out Initiatives

Authors

  • Ewa Gabryelak Dr, Regionalne Biuro Województwa Łódzkiego w Brukseli, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.63.10

Keywords:

educational opportunities, rural areas, EU funded projects, effects of educational projects

Abstract

The reasons for applying for European Union funds, methods and strategies for implementing educational projects and the types of effects of these initiatives are presented basing on the case study 6 rural municipalities from the Lodzkie Region. The interviews with experts and analysis of documentation of 55 projects led to classification of similarities and differences in the attitude of the municipal authorities and educational staff to implement actions aimed at educational opportunities of children and youth. The types of effects of educational projects implemented in the examined rural communes were presented. The article also includes practical recommendations.

References

Ansalone G. (2006). Programming Students for Academic Success: The PLS an Alternative to Traditional Tracking, “Educational Research Quarterly”, 29 (3).
Google Scholar

Ansalone G. (2009). Exploring unequal achievement in the schools. The social construction of failure. Lexington Books, Lanham, Plymouth.
Google Scholar

Bourdieu P. (1986). The Forms of Social Capital, [w:] Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. Greenwood Press, New York, s. 241–258.
Google Scholar

Bourdieu P., Passeron J. C. (2006). Reprodukcja. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Coleman J. (1961). The Adolescent Society, “The School Review”, 71 (3).
Google Scholar

Coleman J. (1966). Equality of Educational Opportunity. US Government Printing Office, Washington, DC.
Google Scholar

Dolata R. (2008). Szkoła – segregacje – nierówności. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323518143

Federowicz M. (2011). Raport o stanie edukacji 2010. Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar

Gabryelak E. (2016). Fundusze Unii Europejskiej jako instrument poprawy sytuacji edukacyjnej dzieci i młodzieży z terenów wiejskich województwa łódzkiego (niepubl. praca doktorska).
Google Scholar

Giddens A. (2010). Socjologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Herbst M. (2012). Edukacja jako czynnik i wynik rozwoju regionalnego. Doświadczenia Polski w perspektywie międzynarodowej. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
Google Scholar

Hernik K., Solon-Lipiński M., Stasiowski J. (2012). Kapitał społeczny szkoły: budowanie i wykorzystywanie, „Polityka Społeczna”, nr 1, s. 5–9.
Google Scholar

Instytut Badań Edukacyjnych (2012). Raport o stanie edukacji 2011. Kontynuacja przemian. Warszawa.
Google Scholar

Jencks C. (1993). Rethinking social Policy: Race, poverty, and the underclass. Harper Perennial, New York.
Google Scholar

Jencks C., Phillips M. (1990). The social consequences of growing up in poor neighborhood, [w:] Inner-city poverty in the United States. National Academy Press, Washington, DC.
Google Scholar

Jencks C., Phillips M. (1998). The Black-White Test Score Gap. Brookings Institution Press, Washington, DC.
Google Scholar

Kłodziński M. (2006). Aktywizacja społeczno-gospodarcza gmin wiejskich i małych miast. Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
Google Scholar

Mazurkiewicz G. (2012). Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar

Rosner A., Stanny M. (2014). Monitoring Rozwoju Obszarów Wiejskich. Etap I. Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich w 2010 roku. Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
Google Scholar

Rosner A., Stanny M. (2016). Monitoring Rozwoju Obszarów Wiejskich. Etap II. Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
Google Scholar

Skórska P., Świst K. (2014). Wielkość efektu płci w wewnątrzszkolnych i zewnątrzszkolnych wskaźnikach osiągnięć ucznia, [w:] Diagnozy edukacyjne. Dorobek i nowe wyzwania. XX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej. Polskie Towarzystwo Diagnozy Edukacyjnej, Gdańsk.
Google Scholar

Skórska P., Świst K., Szaleniec H. (2014). Konsekwencje błędnego określenia rodzaju zadania testowego, „Edukacja”, 2 (127), s. 67–84.
Google Scholar

Stanny M., Drygas M. (2010). Przestrzenne, społeczno-ekonomiczne zróżnicowanie obszarów wiejskich w Polsce. Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
Google Scholar

Szafraniec K. (2011). Młodzi 2011. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
Google Scholar

Sztompka P. (2004). Socjologia. Wydawnictwo Znak, Kraków.
Google Scholar

Wilkin J. (2004). Dlaczego potrzebujemy długookresowej strategii zintegrowanego rozwoju wsi i rolnictwa w Polsce, „Wieś i Rolnictwo”, nr 2.
Google Scholar

Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (1957). Art. 2, Dz. Urz. UE 2006, C 321E.
Google Scholar

Ustawa o systemie oświaty (1991). Dz.U. z 1991 r., nr 95, poz. 425.
Google Scholar

Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007–2013 (2014).
Google Scholar

Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007–2013 (2013).
Google Scholar

www.mapadotacji.gov.pl
Google Scholar

Published

2017-12-30

How to Cite

Gabryelak, E. (2017). Educational Projects Co-Financed by the European Union Implemented in the Rural Areas of Lodzkie Region. Case Study of 6 Municipalities – Reasons for Applying and Effects of Carried out Initiatives. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (63), 141–152. https://doi.org/10.18778/0208-600X.63.10