The role of a local public institution of higher learning in the rocess of overcoming social exclusion of the youth from rural areas and mall towns using the example of public higher vocational school in Skierniewice
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.49.10Keywords:
system of education, tertiary education, social exclusionAbstract
Characteristics of selected aspects of functioning of Public Higher Vocational School in Skierniewice (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa; PWSZ) contained in the article aims at outlining the role played by the school in the process of overcoming social exclusion of the youth of the Skierniewice region (residing in small towns or rural areas). Public Higher Vocational School in Skierniewice has been in operation since October 1, 2005. It was established in the milieu of a small town surrounded by rural areas in order to strengthen the educational potential of the town and offer to the less well-off youth, who cannot afford studying in large conurbations, a possibility to attain higher education in a public institution in their place of residence or nearby. In 2005/2006, during the first year of operation of the school, 270 full-time students and 87 extramural students commenced their education. Currently 1272 students attend the school: 700 full-time students and 572 extramural students. So far, 1228 graduates in total have received a university degree.
References
Buchner-Jeziorska A. (2011), Studia wyższe – bez szans na sukces?!, „Acta Universitatis Lodziensis”, Fola Sociologica, nr 39, s. 17‒31.
Google Scholar
Denek K. (2005), Ku dobrej edukacji, Wydawnictwo Akapit, Toruń.
Google Scholar
Grabowska I., Węziak-Białowolska D., Kotowska I. E., Panek T. (2013), Warunki życia gospodarstw domowych. Edukacja i kapitał Ludzki, [w:] Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, „Contemporary Economics”, vol. 7, s. 84‒101.
Google Scholar
Jastrzębska L. (2013), Uczelnie przyszłości. Raport 15-lecia, „Perspektywy”, nr 3, (Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe), s. 18‒28.
Google Scholar
Kowalak T. (1998), Marginalność i marginalizacja społeczna, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa.
Google Scholar
Kozarzewski P. (2008), Wykluczenie edukacyjne, [w:] M. Jarosz (red.), Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa, s. 137‒176.
Google Scholar
Nowak-Dziemianowicz M. (2012), Kompetencje społeczne jako jeden z efektów kształcenia w Krajowych Ramach Kwalifikacji w kontekście pytań o cele i funkcje edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php? explnum_id=308, 7.03.2014.
Google Scholar
Panek T., Czapiński J. (2013), Wykluczenie społeczne, [w:] Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, „Contemporary Economics”, vol. 7, s. 342‒375.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5709/ce.1897-9254.o295
Pilch T. (2004), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Marginalizacja społeczna a edukacja, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Google Scholar
Szafraniec K. (2011), Młodzi 2011. Raport, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa. Ustawa z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (1997), DzU, nr 96, poz. 590. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (2005), DzU, nr 164, poz. 1365.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

