Nie chcą czy nie mogą? Nauczyciele o swojej roli w redukowaniu społecznych nierówności edukacyjnych

Autor

  • Marta Zahorska Warsaw University, Associate Professor, Institute of Sociology image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.49.09

Słowa kluczowe:

teachers, school, educational inequalities

Abstrakt

Socjologowie edukacji dzielą się na ogół na tych, których interesują zagadnienia i teorie na poziomie „makro”, i tych zainteresowanych poziomem „mikro”. Ten tekst pokazuje, jak trudno jest wyjaśnić, co dzieje się w szkole, jedynie koncentrując się na poziomie „mikro”. Wyjaśnień często trzeba szukać w systemie szkolnym, polityce itp. W opracowaniu przedstawiono wstępne wyniki badań prowadzonych nad problemem nierówności edukacyjnych w szkołach podstawowych i gimnazjach w kilku miastach i wioskach w Polsce. Nie jest to artykuł, w którym wszechstronnie omówiono nierówności edukacyjne, jego cel jest o wiele skromniejszy. Ma za zadanie przedstawienie poglądów nauczycieli na możliwości, jakie przejawia szkoła w zmniejszaniu tych nierówności. Porównywaliśmy wypowiedzi nauczycieli z różnych klas i szkół, z całkiem małych i nieco większych miejscowości. Cechą wyróżniającą te badania jest metodologia. Zastosowano jakościowe, a nie ilościowe metody badań, które są bardziej popularne w badaniu nierówności edukacyjnych. W celu zainteresowania znalazł się mechanizm pozwalający na kategoryzowanie uczniów na „dobrych” i „słabych”. W badaniach wykorzystywano obserwacje wybranych klas, indywidualne, pogłębione wywiady z nauczycielami, dyrektorami szkół i szkolnymi pedagogami. Także wyniki rozmów z przedstawicielami władz samorządowych odpowiedzialnych za edukację, urzędnikami w ośrodkach opieki społecznej. Jednak w opracowaniu tym skoncentrowano się jedynie na wnioskach z wywiadów przeprowadzonych w szkołach.

Bibliografia

Moore R. (2006), Socjologia edukacji, [in:] Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, vol. 2, B. Śliwierski (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, pp. 315–459.
Google Scholar

Mortimore P. (1997), Can Effective Schools Compensate for Society, [in:] Education. Culture, Economy and Society, A. H. Halsey et al. (eds.), Oxford University Press, Oxford‒New York, pp. 382–393.
Google Scholar

Zahorska M. (2007), Reforma szkolnictwa zawodowego, czyli o wylewaniu dziecka z kąpielą, „Polityka Społeczna”, nr 10, s. 14‒17.
Google Scholar

Zawistowska A. (2012), Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

30-09-2014

Jak cytować

Zahorska, M. (2014). Nie chcą czy nie mogą? Nauczyciele o swojej roli w redukowaniu społecznych nierówności edukacyjnych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (49), 129–146. https://doi.org/10.18778/0208-600X.49.09