Dzieci o „zranionej tożsamości” ‒ czy muszą być wykluczone? Refleksje na podstawie badań własnych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.49.06Keywords:
childhood, vulnerable identity, empowermentAbstract
Dzieciństwo jest wyjątkowym i niepowtarzalnym (bezpowrotnie przemijającym) okresem w rozwoju każdego człowieka, a jego wpływ na funkcjonowanie w dalszym życiu jest fundamentalny. Zgromadzona w tym czasie przez dziecko wiedza oraz doświadczenie w istotny sposób wpływają na występujące po nim (okresie dzieciństwa) wydarzenia. Tożsamość dziecka, zwłaszcza jej społeczny wymiar, jest kształtowana w działaniu, w konkretnej społecznej przestrzeni. Stanowi ona klucz do zrozumienia mechanizmów zachodzących pomiędzy jednostką a społeczeństwem, jej forma i kształt w znacznej mierze są bowiem uwarunkowane tym, na co daje przyzwolenie społeczeństwo, oraz tym, co potrafi wynegocjować jednostka z racji zajmowanej pozycji w strukturze społecznej. Co łączy, a co odróżnia świat dzieci o „zranionej tożsamości” od świata dzieci wychowujących się w zdrowo funkcjonujących rodzinach? Tworzą one odrębną grupę społeczną, uobecniane są przez rozmaite formy dyskursu, a każda z narracji w odmienny sposób przedstawia życie dzieci. Jednak ich sytuacja jest znacznie trudniejsza, historie życia zawiłe, a „bagaż” doświadczenia znacznie większy. Jakie są szanse tych dzieci na włączenie w główny nurt życia społecznego? Odpowiedź na to pytanie jest przedmiotem refleksji niniejszego artykułu.
References
Anczewska M., Wciórka J. (red.) (2007), Umacnianie ‒ nadzieja czy uprzedzenia, “Biblioteka Psychiatry”, nr 8, (Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa), pp. 45‒82.
Google Scholar
Bauman Z. (2007), Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim, GWP, Gdańsk.
Google Scholar
Bilicki T. (2000), Dziecko i wychowanie w pedagogii Jana Pawła II, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Google Scholar
Frysztacki K., Kaszyński H. (2009), Socjologia – makropraca socjalna. Teoria dla podejścia socjalnego, [w:] A. Karwacki, H. Kaszyński (red.), Polityka aktywizacji w Polsce, Wydawnictwo UMK, Toruń, pp. 101‒116.
Google Scholar
Głowacka B., Pilch T. (red.) (2001), Dzieci gorszych szans, Krajowy Komitet Wychowania Resocjalizacyjnego, Warszawa.
Google Scholar
Gogacz M. (1985), Człowiek i jego relacje, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa.
Google Scholar
Guardini R. (1953), Die Lebensalter. Ihreethische und padagogische Bedeutung, Topos, Wurzburg.
Google Scholar
Gulla B. (2009), Wolność a zależność dziecka, [w:] B. Gulla, M. Duda (red.), Dziecko a świat dorosłych, Wydawnictwo św. Stanisława BM, Kraków, pp. 64‒74.
Google Scholar
Homplewicz J. (1996), Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa.
Google Scholar
Howarth J. (2010), The Child`s World. The Comprehensive Guide to Assessing Children in Need, Jessica Kingsley Publishers, London‒Philadelphia.
Google Scholar
Hutchby I., Moran-Ellis J. (2005), Children and Social Competence. Arenas of Action, Routledge Falmer, London ‒ New York.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203975657
Izdebska J. (2003), Dziecko w rodzinie i środowisku rówieśniczym, Trans Humana, Białystok.
Google Scholar
Izdebska J. (2004), Dziecko osamotnione w rodzinie, Trans Humana, Białystok.
Google Scholar
Izdebska J. (2006), Dom rodzinny postrzegany przez dzieci w kontekście społeczno-kulturowych zróżnicowań współczesnej rodziny, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok.
Google Scholar
Jenks Ch. (2005), Constituting Childhood, [w:] Ch. Jenks (red.), Childhood. Critical Concepts in Sociology, Vol. I, Routledge, Nowy Jork, pp. 30–56.
Google Scholar
Jenks Ch. (2008), Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, [w:] M. J. Kehily, Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Wydawnictwo WAM, Kraków, pp. 111‒134.
Google Scholar
Krąpiec M. A. (2001), Dziecięctwo jako forma życia ludzkiego, [w:] D. Kornas-Biela (red.), Oblicza dzieciństwa, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin, pp. 17‒21.
Google Scholar
Krąpiec M. A. (2003), Dziecko osobą dojrzewającą, [w:] J. Wilk (red.), W służbie dziecku, vol. 1, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin, pp. 19‒24.
Google Scholar
Łaciak B. (1998), Świat społeczny dziecka, Wydawnictwa Akademickie “Żak”, Warszawa.
Google Scholar
Matthews G. B. (2006), A Philosophy of Childhood, The Poynter Center for the Study of Ethics and American Institutions, Indiana University, Bloomington.
Google Scholar
Matyjas B. (2008), Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Wydawnictwa Akademickie “Żak”, Warszawa.
Google Scholar
Nikitorowicz J. (2005), Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Ornacka K. (2011), Społeczny fenomen dzieciństwa – na podstawie badań przeprowadzonych wśród dzieci, [w:] K. Frysztacki, M. Nóżka, M. Smagacz-Poziemska (red.), Dzieci ulicy. Procesy marginalizacji i automarginalizacji nieletnich, ser. “Zeszyty Pracy Socjalnej”, vol. 16, Instytut Socjologii, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, pp. 7‒28.
Google Scholar
Ornacka K. (2013), Od socjologii do pracy socjalnej. Społeczny fenomen dzieciństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar
Ornacka K., Szlachta K. (2013), O dzieciństwie (nie)równych szans z perspektywy młodzieży gimnazjalnej oraz wychowanków domu dziecka, [w:] J. Matejek, R. Spyrka-Chlipała (red.), Dziecko i rodzina w różnych obszarach wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego, Wydawnictwo Koło Kwadratu, Kraków, pp. 93‒110.
Google Scholar
Ornacka K., Wałek I. (2013), O dziecięcej filozofii wartości i wsparciu dla rodziny ‒ na przykładzie badań wśród młodzieży, [w:] J. Matejek, R. Spyrka-Chlipała (red.), Dziecko i rodzina w różnych obszarach wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego, Wydawnictwo Koło Kwadratu, Kraków, pp. 179‒196.
Google Scholar
Ornacka K., Żuraw K. (2013), O umacnianiu dzieci w organizacjach pozarządowych – na przykładzie stowarzyszenia Parasol, [w:] J. Matejek, R. Spyrka-Chlipała (red.), Dziecko i rodzina w różnych obszarach wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego, Wydawnictwo Koło Kwadratu, Kraków, pp. 22‒39.
Google Scholar
Piaget J. (1993), Psychologia dziecka, [tłum. Z. Zakrzewska], Siedmiogród, Wrocław.
Google Scholar
Piaget J. (2006), Studia z psychologii dziecka, [tłum. T. Kołakowska], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Pilch T. (red.) (2003), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 1, Wydawnictwa Akademickie “Żak”, Warszawa.
Google Scholar
Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G. (1985), Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Google Scholar
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996), Psychologia rozwoju człowieka, vol. 1: Zagadnienia ogólne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Ruba M. (1993), Osoba a akt moralny. Maxa Schelera personalizm etyczny, [w:] M. Filipiak, M. Szulakiewicz (red.), Człowiek drogi ‒ poszukiwań. Studia z antropologii i etyki, Wydawnictwo WSP, Rzeszów, pp. 81‒91.
Google Scholar
Sajkowska M. (red.) (2011), Dzieci się liczą. Informacje o stanie zagrożenia bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, “Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, vol. 36, nr 3, (Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa), pp. 1‒184.
Google Scholar
Schaffer H. R. (1994), Wzajemność kontroli we wczesnym dzieciństwie, [w:] A. Brzezińska, G. Lutomski (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów, Zysk i S-ka, Poznań, pp. 125‒149.
Google Scholar
Schaffer H. R. (2005), Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Schaffer H. R. (2008), Psychologia dziecka, [tłum. A. Wojciechowski], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Segiet K. (2011), Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie naukowego poznania i doświadczania rzeczywistości. Studium pedagogiczno-społeczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Google Scholar
Smith R. (2008), Social Work and Power, Palgrave‒Macmillan, Basingstoke.
Google Scholar
Szczepska-Pustkowska M. (2011), Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji), Impuls, Kraków.
Google Scholar
Szlachta K. (2012), “Kim jestem dla siebie i dla innych?”, czyli wpływ stygmatu sieroty społecznej na konstruowanie indywidualnej tożsamości na podstawie badań przeprowadzonych wśród dzieci z Domu Dziecka w Zakopanem, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologii, Kraków, (niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem K. Ornackiej).
Google Scholar
Śliwerski B. (2007), Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Tomaszewski T. (1985), Człowiek jako podmiot i człowiek jako przedmiot, [w:] K. Obuchowski, J. Reykowski (red.), Studia z psychologii emocji, motywacji i osobowości, Ossolineum, Wrocław, pp. 59‒74.
Google Scholar
Vasta R., Haith M. M., Miller S. A. (2004), Psychologia dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Google Scholar
Warzywoda-Kruszyńska W. (1999), Kwestia biedy dzieci (na przykładzie Łodzi), “Problemy Polityki Społecznej”, Studia i Dyskusje, vol. 1, pp. 139‒153.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

