Biographies of Poles in Lithuania – a sense of national identityin the narratives of the community of Polish schools
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.41.09Keywords:
sense of national identity, patterns of Polishness, social function of narrativeAbstract
Description of communities of Polish schools in Lithuania, in the light of the narrative of its members reveals a complex picture of local strategies and techniques for the construction of national identity on the Lithuanian border culture. Analysis of the research material is focused on restoring the diversity of discourse on national identity and the description phenomena of its acquisition, presentation and argumentation. These patterns of identification: “Polishness is everything to me”, “Polishness is Polish culture”, “Polishness is freedom of choice”, “Polishness – I do not know...” shows the changes in the space of a few decades, under the influence of social and political events and wider cultural processes. Social functions of Polish narratives in Lithuania are associated with the message addressed to different audiences: members of own community, the majority of Lithuanian and Polish state. These relate to the recognition of a distinct indigenous form of Polishness in Lithuania and concern for its survival.
References
Alheit P. (2006), Biografia i mentalność. Narracyjne badanie relacji pokoleniowych w Niemczech Wschodnich, Polsce i Czechach, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3.
Google Scholar
Bardach J. (1988), O świadomości narodowej Polaków na Litwie i Białorusi w XIX–XX wieku, [w:] Wrzesiński W. (red.), Między Polską etniczną a historyczną, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Bauman Z. (1994), Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa: Instytut Kultury.
Google Scholar
Bokszański Z. (2003), Tożsamości zbiorowe, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Boski P. (1992), O byciu Polakiem na obczyźnie, [w:] Boski P., Jarymowicz M., Malewska-Peyre H., Tożsamość a odmienność kulturowa, Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
Google Scholar
Czyżewski M., Piotrowski A., Rokuszewska-Pawełek A. (red.) (1996), Biografia a tożsamość narodowa, Łódź: Katedra Socjologii Kultury UŁ.
Google Scholar
Dyczewski L. (1995), Kultura polska w procesie przemian, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Google Scholar
Erikson E. (2004), Tożsamość a cykl życia, Poznań: Zysk i S-ka.
Google Scholar
Habermas J. (1993), Obywatelstwo a tożsamość narodowa, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Google Scholar
Janion M. (2000), Do Europy tak, ale razem z naszymi umarłymi, Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
Google Scholar
Kaźmierska K. (1996), Konstruowanie narracji o doświadczeniu wojennej biografii, [w:] Czyżewski M., Piotrowski A., Rokuszewska-Pawełek A. (red.), Biografia a tożsamość narodowa, Łódź: Katedra Socjologii Kultury UŁ.
Google Scholar
Koseła K. (2003), Polak i katolik, splątana tożsamość, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Google Scholar
Lewowicki T. (1995), Problemy tożsamości narodowej – w poszukiwaniu sposobów uogólnionych ujęć kwestii poczucia tożsamości i zachowań z tym poczuciem związanych, [w:] Urlińska M. (red.), Edukacja a tożsamość etniczna, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Mendel M. (2001), Edukacja społeczna, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Niewiara A. (2009), Kształty polskiej tożsamości. Potoczny dyskurs narodowy w perspektywie etno-lingwistycznej (XVI–XX w.), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Nowicka E. (2000), Polacy czy cudzoziemcy, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Google Scholar
Nowicka E., Łodziński S. (1998), U progu otwartego świata, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Google Scholar
Parfieniuk I. (2006), Nauczyciel w sytuacji dialogu kultur, Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Google Scholar
Schütze F. (1997), Trajektoria cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, „Studia Socjologiczne”, t. 144 (1).
Google Scholar
Sobecki M. (2007), Kultura symboliczna a tożsamość : studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej, Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Google Scholar
Szerląg A. (2005), Narodowościowe zróżnicowanie litewskiej oświaty pod koniec XX wieku, [w:] Szerląg A. (red.), Wymiary współczesnej edukacji na Litwie, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Szpociński A. (2006), Formy przeszłości a komunikacja społeczna, [w:] Szpociński A., Kwiatkowski P., Przeszłość jako przedmiot przekazu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Google Scholar
Turowski J. (1996) Naród jako wspólnota ideologiczno-kulturowa, [w:] Wprowadzenie do pedagogiki, Jaworska T., Leppert R. (wybór), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Urlińska M. (red.) (1995), Edukacja a tożsamość etniczna, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Venclova T. (1995), Litwo, ojczyzno nasza, [w:] Traba R. (red.), Tematy polsko-litewskie, Olsztyn: Wspólnota Kulturowa Borussia.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

