The application of content analysis of newspaper articles – methodological considerations

Authors

  • Karolina Szczepaniak Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii, Katedra Metod i Technik Badań Społecznych image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.42.05

Keywords:

content analysis, qualitative research, mass communications, mass media

Abstract

In world build with all kind of communicates the need of thorough sociological analysis seems undeniable. Basic tool currently used in this case, as well as in other sociological researches is content analysis.

This technique requires additional methodological meta-analysis. This text presents not only detailed overview of methodological literature on content analysis available on Polish market but also presents (giving empirical examples of applications) original, algorithmic model of conducting research, aiming to maximum reliability and intersubjectivity of an outcome.

References

Allan, S. (2006), Kultura newsów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Google Scholar

Babbie, E. (2008), Podstawy badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Baran, S., Davis, D. (2007), Teorie komunikowania masowego, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Google Scholar

Bernstein, B. (1980), Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia, [w:] Głowiński, M., Język i społeczeństwo, Warszawa: Czytelnik
Google Scholar

Bokszański, Z., Piotrowski, A., Ziółkowski, M. (1977), Socjologia języka, Warszawa: Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”
Google Scholar

Dobek-Ostrowska, B. (2001), Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Google Scholar

Dobek-Ostrowska, B. (1999), Studia z teorii komunikowania masowego, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Google Scholar

Dobek-Ostrowska, B. (2010), Rozwój badań nad komunikowaniem, strona internetowa http://www.globalmediajournal.collegium.edu.pl/artykuly/wiosna%202006/Dobek-Ostrowska-Rozwoj%20badan%20nad%20komunikowaniem.pdf (dostęp: 27.04.2010)
Google Scholar

Denzin, K. N., Lincoln, S. Y. (2009), Metody badań jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Eco, U. (1996), Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków: Wydawnictwo Znak
Google Scholar

Fiske, J. (2009), Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław: Wydawnictwa ASTRUM
Google Scholar

Frankfurt-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001), Metody badań w naukach społecznych, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Google Scholar

Goban-Klas, T. (2009), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Guiraud, P. (1976), Semantyka, Warszawa: Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”
Google Scholar

Handke, K. (2010), Socjologia języka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Kloch, Z. (2006), Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego w Polsce po 1989 roku, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Google Scholar

Kozłowska, A. (2006), Oddziaływanie mass mediów, Warszawa: Wydawnictwo SGH
Google Scholar

Lisowska-Magdziarz, M. (2004), Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków: Uniwersytet Jagielloński
Google Scholar

Lisowska-Magdziarz, M. (2008), Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków
Google Scholar

McQuail, D. (2007), Teoria komunikowania masowego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Mroziewicz, K. (2006), Dziennikarz w globalnej wiosce, Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA
Google Scholar

Olson, D. R. (2010), Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Google Scholar

Palska, H. (1999), Badacz społeczny wobec tekstu. Niektóre problemy analizy jakościowej w socjologii i teorii literatury, [w:] Domański, H., Lutyńska, K., Rostocki, W., Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN
Google Scholar

Pelc, J. (1981), Wstęp do semiotyki, Warszawa: Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”
Google Scholar

Piekot, T. (2006), Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków: Wydawnictwo TAiWPN UNIVERSITAS
Google Scholar

Pisarek, W. (2008), Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Google Scholar

Rapley, T. (2010), Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Rothenbuler, E. W. (2003), Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Google Scholar

Silverman, D. (2008a), Interpretacja danych jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Silverman, D. (2008b), Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Trutkowski, C. (2010), Społeczne reprezentacje polityki, strona internetowa http://rss.archives.ceu.hu/archive/00001072/01/72.pdf (dostęp: 04.05.2010)
Google Scholar

Wimmer, R. D., Dominick, J. R. (2008), Mass media. Metody badań, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Google Scholar

Teksty drugie. Granice interpretacji (1997), Wydawnictwo IBL PAN, nr 6
Google Scholar

Published

2012-09-30

How to Cite

Szczepaniak, K. (2012). The application of content analysis of newspaper articles – methodological considerations. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (42), 83–112. https://doi.org/10.18778/0208-600X.42.05