The Internet as a tool for empowering the Deaf
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.92.04Keywords:
empowerment, empowering, oppression, deaf, Deaf culture, Polish Sign LanguageAbstract
This article is dedicated to the process by which representatives of the Deaf community, exposed to oppression, gain effectiveness, independence and influence by using the Internet. I begin with a brief explanation of the concepts I use, and then I discuss the oppression of the Deaf, especially in the field of education, and their communication exclusion. The main part of the article is a description of my own research, which includes my conducting of 26 interviews with deaf people who are using the Internet. In presenting the results of this exploration, I take into account the fact that empowerment has three dimensions – personal, realizing in interactions, and public. It turns out that in the personal sphere, the Deaf use the Internet in a similar way as hearing people. This can be assessed positively, considering the fact that we are dealing with people exposed to exclusion. In the dimension of interaction, the Internet allows the Deaf to communicate remotely in their primary language – Polish Sign Language. This is of great importance for the functioning of the dispersed Deaf community. I present the Internet as a tool for the Deaf empowerment in the public and political dimension, not only by referring to my own research results, but also relying on the network actions of deaf activists: the Deaf Academy foundation and Bartosz Marganiec.
References
Afeltowicz Ł., Suchomska J., Goszczyński W. (2021), Partycypacyjne badania w działaniu: analiza polskich doświadczeń, „Avant”, nr 3. https://doi.org/10.26913/avant.2021.03.04
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.26913/avant.2021.03.04
Babbie E. (2005), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Bierówka J. (2019), Bariery w korzystaniu z internetu przez osoby z dysfunkcjami słuchu, [w:] J. Dębicki, A. Małecka (red.), Oblicza świata w dyskursach kultury, Wydawnictwa AGH, Kraków.
Google Scholar
Bierówka J. (2023), Dostęp osób niesłyszących i niedosłyszących do informacji w czasie pandemii COVID-19 w Polsce, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 3, s. 136–161. https://doi.org/10.18778/1733-8069.19.3.08
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.19.3.08
Bierówka J. (2024), Internet i Głusi: Kompetencje, użytkowanie i znaczenie w codziennym życiu, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2, s. 27–51. https://doi.org/10.31338/2657-6007.KP.2024-2.2
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/2657-6007.kp.2024-2.2
Chodkowska M. (2010), Źródła stereotypów niepełnosprawności i osób nią obciążonych w kręgu kultury europejskiej, [w:] M. Chodkowska (red.), Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Google Scholar
Czajkowska-Kisil M., Siepkowska A., Sak M. (2014), Edukacja głuchych w Polsce, [w:] M. Świdziński (red.), Sytuacja osób głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. g/Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.
Google Scholar
DuBois B., Miley K.K. (1999), Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Google Scholar
FAGa, https://fundamg.pl/o-fundacji/cele-i-misja/ (dostęp: 2.06.2024).
Google Scholar
FAGb, https://fundamg.pl/projekty/tarcza-psychiczna/ (dostęp: 2.06.2024).
Google Scholar
FAGc, https://fundamg.pl/projekty/bez-tabu/ (dostęp: 2.06.2024).
Google Scholar
Goc A. (2022), Głusza, Wydawnictwo Dowody na Istnienie, Warszawa.
Google Scholar
Granosik M., Gulczyńska A. (2014), Empowerment i badania w pracy socjalnej, [w:] M. Granosik, A. Gulczyńska (red.), Empowerment w pracy socjalnej: praktyka i badania partycypacyjne, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa.
Google Scholar
GUS (2023), Tablice publikacyjne z ostatecznymi danymi NSP 2021 w zakresie przynależności narodowo-etnicznej, języka używanego w domu oraz przynależności do wyznania religijnego, https://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2021/nsp-2021-wyniki-ostateczne/tablice-z-ostatecznymi-danymi-w-zakresie-przynaleznosci-narodowo-etnicznej-jezyka-uzywanego-w-domu-oraz-przynaleznosci-do-wyznania-religijnego,10,1.html (dostęp: 30.05.2024).
Google Scholar
Imiołczyk B. (red.) (2020), Osoby Głuche w Polsce 2020. Wyzwania i rekomendacje. Raport komisji ds. osób Głuchych, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.
Google Scholar
Instytut Głuchoniemych (2023), Historia Instytutu Głuchoniemych, https://instytut-gluchoniemych.waw.pl/historia (dostęp: 21.05.2023).
Google Scholar
Iwanicka B., Iwanicki J. (2018), Kultura Głuchych a technologie wspomagające słyszenie. Między cyborgizacją a luddyzacją osób z wadami słychu, „Kultura Współczesna”, nr 3(102), s. 131–145. https://doi.org/10.26112/kw.2018.102.11
Google Scholar
Jachimowska K. (2014), Komunikacyjne aspekty tekstów pisanych przez osoby z dysfunkcją słuchu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. http://dx.doi.org/10.18778/7525-853-0
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-853-0
Jarczyńska J. (2017), Empowerment w pracy socjalnej jako skuteczne podejście w rozwiązywaniu problemów społecznych, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika”, nr 2, s. 121–137. https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.018
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2017.018
Kaczmarczyk S. (2011), Wybrane metody analizy danych jakościowych w badaniach marketingowych, [w:] J. Garczarczyk (red.), Metody pomiaru i analizy rynku usług. Pomiar jakościowy – zastosowania i efektywność, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań.
Google Scholar
Kalata-Zawłocka A. (2021), Głusi i tłumacze PJM o tłumaczeniu języka migowego w Polsce kiedyś i dziś, „Między Oryginałem a Przekładem”, nr 4(54), s. 63–84. https://doi.org/10.12797/MOaP.27.2021.54.04
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/MOaP.27.2021.54.04
Kaźmierczak T. (2006), Praca socjalna. Między upośledzeniem społecznym a obywatelskością, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Google Scholar
Kopańska D. (2023), Gdy pełna dostępność jest (nie)dostępna, Niepełnosprawni.pl, https://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/203984;jsessionid=E81C931E2BF2F511DBB335B8F25EC7F5?print_doc_id=2162739 (dostęp: 6.06.2024).
Google Scholar
Kosiba O., Grenda P. (2011), Leksykon języka migowego, Silentium, Bogatynia.
Google Scholar
K r ó l A. (2022), Reprodukcja a reżimy sprawności, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków.
Google Scholar
KRRiT (2021), Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie jakości i sposobu realizacji tłumaczenia na język migowy w utworach audiowizualnych, https://www.gov.pl/attachment/63298d60-53a9-4153-a8c0-0206a99aebd2 (dostęp: 6.06.2024).
Google Scholar
Marganiec B. (2014), Kultura Głuchych, [w:] M. Świdziński (red.), Sytuacja osób głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. g/Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.
Google Scholar
Marganiec B. (2020), Moja droga do Głuchych, https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?pglt=41&q=bartosz+marganiec&cvid=34e8075d4e3e409bae31494b309a68c9&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCDM5NjRqMGoxqAIAsAIA&pc=DCTS&ru=%2fsearch%3fpglt%3d41%26q%3dbartosz%2bmarganiec%26cvid%3d34e8075d4e3e409bae31494b309a68c9%26gs_lcrp%3dEgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCDM5NjRqMGoxqAIAsAIA%26FORM%3dANNTA1%26PC%3dDCTS&mmscn=vwrc&mid=4D19A1E507E8D35E20D04D19A1E507E8D35E20D0&FORM=WRVORC&ajaxhist=0 (dostęp: 6.06.2024).
Google Scholar
Marganiec B. (2023), Profil w serwisie Facebook, https://www.facebook.com/bartosz.marganiec/posts/pfbid02YVMvWjXcuTpr86AgeYbRC8Pm95X2i9DHVZxJmjdF9xCoVrbofdhVaH9H8QP2wH2l (dostęp: 6.06.2024).
Google Scholar
Masłyk T., Migaczewska E., Stojkow M., Żuchowska-Skiba D., Aktywni niepełnosprawni? Obywatelski i społeczny potencjał środowiska osób niepełnosprawnych, Wydawnictwa AGH, Kraków.
Google Scholar
Ministerstwo Cyfryzacji (2024), https://www.gov.pl/web/cyfryzacja-badania-i-projektowanie/mobywatel-20-jak-ilustracja-wspierac-osoby-gluche (dostęp: 21.11.2024).
Google Scholar
Miński R. (2017), Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XIII, nr 3, s. 30–51. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.02
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.02
Narodowy Fundusz Zdrowia (2024), https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/badanie-satysfakcji-z-korzystania-z-ikp-i-mojeikp-przez-osoby-z-dysfunkcja-sluchu,8564.html (dostęp: 21.11.2024).
Google Scholar
NIK (2022), Informacja o wynikach kontroli. Edukacja głuchych i niedosłyszących dzieci i młodzieży, Najwyższa Izba Kontroli, Warszawa.
Google Scholar
Słownik terminów psychologicznych w PJM, https://www.youtube.com/results?sp=mAEB&search_query=s%C5%82ownik+termin%C3%B3w+psychologicznych+w+pjm (dostęp: 3.06.2024).
Google Scholar
Spot ONAS (2023) – Akademia Młodych Głuchych, https://onas.org.pl/artykul/spot-onas-fundacja-akademia-mlodych-gluchych (dostęp: 2.06.2024).
Google Scholar
Szarfenberg R. (2017), Empowerment, [w:] B. Rysz-Kowalczyk, B. Szatur-Jaworska (red.), W kręgu pojęć i zagadnień współczesnej polityki społecznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. https://doi.org/10.31338/uw.9788323525028.pp.99-112
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323525028.pp.39-50
Szarkowska A., Laskowska M. (2014), Jakie powinny być napisy? Raport z badania preferencji widzów na temat napisów telewizyjnych, Instytut Lingwistyki Stosowanej UW, Warszawa.
Google Scholar
Szmagalski J. (1994), O „budzeniu sił ludzkich” nie po polsku: koncepcje „empowerment” w anglojęzycznej literaturze z zakresu edukacji i pracy socjalnej, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3, s. 115–129.
Google Scholar
Świat Głuchych, Stulecie hańby – czyli o zakazie stosowania języków migowych w szkołach dla głuchych!, https://swiatgluchych.pl/video/stulecie-hanby-czyli-o-zakazie-stosowania-jezykow-migowych-w-szkolach-dla-gluchych/ (dostęp: 21.05.2024).
Google Scholar
Świdziński M. (2003), Po głuchoniemsku, Niepełnosprawni.pl, https://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/3832 (dostęp: 30.05.2024).
Google Scholar
Świdziński M. (2014), Wprowadzenie, [w:] M. Świdziński (red.), Sytuacja osób głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. g/Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.
Google Scholar
Talipska M. (2018), Metodologia badawcza w pracach naukowych dotyczących g/Głuchych w aspekcie kulturowym i społecznym, [w:] M. Talipska (red.), Głusi mają głos, Instytut Polskiego Języka Migowego, Warszawa.
Google Scholar
Tomaszewski P., Piekot T. (2015), Język migowy w perspektywie socjolingwistycznej, „Socjolonigwistyka”, nr 29, s. 63–87. https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.29.4
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.29.4
Wojtas A. (2014), Język migowy jako forma komunikacji wspierająca dziecko niesłyszące w środowisku rodzinnym, [w:] S. Wrona, W. Walkowska (red.), Niepełnosprawność w rodzinie jako wyzwanie edukacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar
Wyka A. (1993), Badacz społeczny wobec doświadczenia, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar
Zdrodowska M. (2019), Kultura Głuchych – kultura oporu. Rozwój amerykańskiej kultury Głuchych i konsekwencje jej implementacji w Polsce, „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 3, 287–313. https://doi.org/10.4467/20843860PK.19.016.11599
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/20843860PK.19.016.11599
Żuchowska-Skiba D. (2016), Aktywność środowisk osób niepełnosprawnych we współczesnej Polsce, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

