Researching online communities: new challenges for the researcher
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.88.04Keywords:
virtual community, online community, research, observation, interview, cyberspace, dataAbstract
This article contributes to the discussion on research conducted in online communities by social scientists. It consists of three parts. After an introduction, the author points out the essential characteristics that define these communities and indicates the types distinguished by other researchers, organising the methodological reflection. Virtual communities, i.e. those in which people meet in cyberspace and communicate long enough to know each other and form lasting relationships when they become an object of empirical exploration, require specific research methods and techniques. The problem analysed in the second – the most comprehensive – part of the study concerns using classical methods of observing social reality when researching online communities. The third part highlights the challenges researchers face with the digitisation of social life. Among those identified was access to digital data, and one of the most essential skills of researchers is to reach these data.
References
Annstrong A., Hagel J. (1996), The Real Value of Online Communities, "Harvard Business Review", nr 74, s. 134–141.
Google Scholar
Apanowicz J. (2000), Metodologiczne elementy procesu poznania naukowego w teorii organizacji i zarządzania, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu, Gdynia.
Google Scholar
Babbie E. (2003), Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Betkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Daszkiewicz M., Wrona S. (2014), Zogniskowane wywiady grupowe online jako alternatywa dla tradycyjnych metod gromadzenia danych – szanse rozwoju i wyzwania dla badaczy, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 336, s. 321–330.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2014.336.31
Frankfort-Nachmias C., Nachmias D. (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, przeł. E. Hornowska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Google Scholar
Global Digital Report (2023), Digital 2023: Global Overview Report. https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report (dostęp: 30.07.2023).
Google Scholar
Hine Ch. (2000), Virtual Ethnography, Thousend Oaks, CA, London–New Dehli.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9780857020277
Jakubowski J. (2021), Społeczności internetowe i media społecznościowe w polityce. http://kubajakubowski.pl/wp-content/uploads/2021/10/Jakubowski-wnetrze-internet.pdf (dostęp: 21.07.2023).
Google Scholar
Jemielniak D. (2013), Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii, największego projektu współtworzonego przez ludzi, Poltext, Warszawa.
Google Scholar
Jemielniak D. (2019), Socjologia Internetu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Jurek K. (2013), Badania społeczne w Internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe", nr 1(41), s. 86–99.
Google Scholar
Kozinets R.V. (2010), Netnography. Boin Ethnographic Research Online, Sage Publications, Los Angeles.
Google Scholar
Maison D. (2022), Jakościowe metody badań społecznych: podejście aplikacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.53271/2022.057
Maison D., Noga-Bogomilski A. (2007), Badania marketingowe – od teorii do praktyki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Matuszak A., Matuszak Z. (2011), Określenie próby i jej liczności w badaniach pedagogicznych, "General and Professional Education", nr 2, s. 33–39.
Google Scholar
Mider D. (2013), Dylematy metodologiczne badań kultury polityczne w Internecie, "Przegląd Politologiczny", nr 2, s. 23–34.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/pp.2013.18.2.2
Mider D. (2013), Jak badać opinię publiczną w Internecie? Ewaluacja wybranych technik badawczych, "Przegląd Socjologiczny", t. 62, nr 1, s. 209–224.
Google Scholar
Mider D. (2013), Problem klasyfikacji metoda badań społecznych w Internecie, [w:] Mider D., Maksimowicz A. (red.), Cyberpolitologia – badanie polityki w Internecie, Wydawnictwo ACAD, Warszawa, s. 27–56.
Google Scholar
Mider D. (2019), Czarny i czerwony rynek w sieci The Onion Router – analiza funkcjonowania darkmarketów, "Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego", nr 11(21), s. 154–190.
Google Scholar
Miller P. (2012), Wprowadzenie do obserwacji online: warianty i ograniczenia techniki badawczej, "Przegląd Socjologii Jakościowej", t. VIII, nr 1, s. 76–97.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.1.05
Mincewicz W. (2021), Kryptowaluty jako obiekt badań w naukach społecznych – obszary empirycznej eksploracji, "Studia Politologiczne", t. 59, s. 163–180.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33896/SPolit.2021.59.8
Osmólska A. (2021), Edukacja nieformalna dorosłych w uczącej się społeczności wirtualnej. Praca doktorska przygotowana pod kierunkiem naukowym dr hab. Ewy Skibińskiej na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Ostaszewska A., Pietrusińska M. (2023). Wywiady online jako rzeczywistość badawcza w kontekście badań nad feminizacją pandemii, „Studia Socjologiczne”, nr 3(250), s. 37–58.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24425/sts.2023.147160
Pałasz M. (2022), Etnografia wirtualna: badanie społeczności wirtualnych w zarządzaniu [w:] Kocój E., Laberschek M., Kopeć K., Plebańczyk K. (red.), Metodologia badań w sektorze kultury i mediów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar
Podgórski R. (2007), Metodologia badań socjologicznych: kompendium wiedzy metodologicznej dla studentów, Oficyna Wydawnicza BRANTA, Bydgoszcz–Olsztyn.
Google Scholar
Presz K. (2003), Badania jakościowe przez Internet, „Marketing w praktyce”, nr 6, s. 47–51.
Google Scholar
Rheingold H. (1993), The virtual community, revised edition: Homesteading on the electronic frontier, Reading, MA.
Google Scholar
Ridings C.M., Gefen D., Arinze B. (2002), Some antecedents and effects of trust in virtual communities, „The Journal of Strategic Information Systems”, nr 11(3–4), s. 271–295.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S0963-8687(02)00021-5
Smith M. (1992), Voices from the Well: The Logic of the Virtual Common. http://www.sscnet.ucla.edu/soc/csoc/papers/voices/Voices.htm (dostęp: 28.07.2023).
Google Scholar
Siuda P. (2009), Kryteria wspólnotowości w Internecie, „Kultura i Edukacja”, nr 4(73), s. 21–36.
Google Scholar
Siuda P. (2016), Ankieta internetowa: zalety i wady – rekapitulacja, [w:] Siuda P. (red.), Metody badań online, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk, s. 28–81.
Google Scholar
Sołoma L. (1999), Metody i techniki badań socjologicznych: wybrane zagadnienia, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Olsztyn.
Google Scholar
Sowa P., Pędziński B., Krzyżak M., Maślach D., Wójcik S., Szpak A. (2015), The Computer-assisted Web interview method as used in the national study of ICT use in primary healthcare in Poland – reflections on a case study, „Studies in Logic, Grammar and Rhetoric”, nr 43(1), s. 137–146.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/slgr-2015-0046
Szpunar M. (2004), Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności – eksplikacja socjologiczna, „Studia Socjologiczne”, nr 2(173), s. 95–135.
Google Scholar
Szreder M. (2010), Losowe i nielosowe próby w badaniach statystycznych, „Przegląd Statystyczny”, nr 57(4), s. 168–174.
Google Scholar
Sztumski J. (2005), Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Google Scholar
Tinati R., Halford S., Carr L., Pope C. (2014), Big data: Methodological challenges and approaches for sociological analysis, „Sociology”, nr 48(4), s. 663–681.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0038038513511561
Whittaker S., Isaacs E., O’Day V. (1997), Widening the net: workshop report on the theory and practice of physical and network communities, „ACM Sigchi Bulletin”, nr 29(3), s. 27–30.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1145/264853.264867
Zatterberg H. (1965), Dobór próby, [w:] S. Nowak (red.). Metody badań socjologicznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, s. 515–519.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.