Self-presentation and bulletin board. Content analysis of the tifo displays on the example of the Lech Poznań ultras in 2017–2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.84.04

Keywords:

fans, tifo displays, ultras, stadium, football, Lech Poznań

Abstract

Football stadiums are a space for the articulation of messages by the most committed fans – the ultras. The platform for their messages is mainly banners and flags. The content of these tifo displays relates both to issues of identity (club, national, shared values) and comment on the current social situation. The aim of this article is to analyse and systematise the entirety of messages formulated by Lech Poznań ultras by way of an analysis of the content of the banners documented in photographs from 177 matches of Lech Poznań. The text focuses on the content of all the banners, flags and sectorials presented in the “Kocioł” (Lech Poznań’s ultras sector) during Ekstraklasa football matches in 2017–2021. The research material is used to identify the main thematic areas of fans’ communication activity and to categorise the content they create. The article shows that the stadium plays the role of a communication medium and a place of fans’ self-presentation, emphasising the internal coherence of the world of the most passionate football fans.

References

Antonowicz D., Kossakowski R., Szlendak T. (2011), Ostatni bastion antykonsumeryzmu? Kibice industrialni w dobie komercjalizacji sportu, „Studia Socjologiczne”, nr 3(202), s. 113–139.
Google Scholar

Antonowicz D., Wrzesiński Ł. (2009), Kibice jako wspólnota niewidzialnej religii, „Studia Socjologiczne”, nr 1(192), s. 115–150.
Google Scholar

Bialystok.wyborcza.pl (2019), Kibole gratulują sobie po białostockim Marszu Równości i skrzykują się na płocki, https://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/7,35241,25016075,kibole-gratuluja-sobie-za-zaklocenie-bialostockiego-marszu-rownosci.html?disableRedirects=true (dostęp: 2.11.2022).
Google Scholar

Bogacka E., Siniecka A. (2017), Graffiti jako przejaw aktywności kibiców w przestrzeni miejskiej. Przykład Poznania, „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna”, nr 37, s. 77–86.
Google Scholar

Brown A. (2002), FANATICS! Power, identity and fandom in football, Routledge, London.
Google Scholar

Chłapowski J., Kantanista A. (2022), Wpływ kryzysu wywołanego przez COVID-19 na „ekosystem” piłkarski w Europie, „Studia Periegetica”, nr 1(37), s. 43–62.
Google Scholar

Chwedoruk R. (2015), Protesty kibiców piłkarskich w Polsce w XXI wieku. Analiza ruchu społecznego, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 11(2), s. 84–114.
Google Scholar

Collins R. (2011), Łańcuchy rytuałów interakcyjnych, przeł. K. Suwada, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków.
Google Scholar

Dobrasz D. (2021), Lech Poznań mentalnie jest na dnie. Maciej Skorża widzi problemy: „To nie mieści mi się w głowie. Nie chce pewnych rzeczy mówić głośno”, https://gloswielkopolski.pl//lech-poznan-mentalnie-jest-na-dnie-maciej-skorza-widzi-problemy-to-nie-miesci-mi-sie-w-glowie-nie-chce-pewnych-rzeczy-mowic/ar/c2-15591617 (dostęp: 30.10.2022).
Google Scholar

Gileta-Klępka K. (2015), Boże chroń fanatyków. Wartości deklarowane przez kibiców w oprawach meczowych, [w:] I. Matusiak-Kempa, A. Naruszkiewicz-Duchlińska (red.), Idee i wartości w języku i kulturze, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, s. 139–151.
Google Scholar

Grodecki M. (2020), Contingent nationalism: The genesis of ultras’ nationalist discourse, „International Review for the Sociology of Sport”, nr 56(6), s. 759–778.
Google Scholar

Grodecki M. (2021), Occasional Nationalists: The National Ideology of Ultras, „Nationalities Papers”, nr 49(3), s. 562–575.
Google Scholar

Izzo G., Munteanu C., Langford B., Ceobanu C., Dumitru I., Nichifor F. (2011), Sport fans’ motivations. An investigation of Romanian soccer spectators, „Journal of International Business and Cultural Studies”, nr 1, s. 1–13.
Google Scholar

Kaczmarek M. (2015), Kibice Lecha Poznań upamiętnili rocznicę Powstania Wielkopolskiego (zdjęcia, film), https://lechpoznan.com/kibice-lecha-poznan-upamietnili-rocznice-powstania-wielkopolskiego/ (dostęp: 30.10.2022).
Google Scholar

Kossakowski R. (2014), Solidarność mechaniczna zrekapitulowana – o przydatności teorii Emila Durkheima w opisie kibiców piłkarskich, „Studia i Monografie AWF we Wrocławiu”, nr 114, s. 101–114.
Google Scholar

Kossakowski R. (2021), Hooligans, Ultras, Activists. Polish Football Fandom in Sociological Perspective, Palgrave Macmillan, Cham.
Google Scholar

Kossakowski R., Nosal P., Woźniak W. (2020), Politics, Ideology and Football Fandom. The Transformation of Modern Poland, Routledge, London.
Google Scholar

Kucia M., Wilczyńska B. (2014), Antysemityzm stadionowy. Analiza i interpretacja zjawiska, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 171–200.
Google Scholar

Kulczyński M. (2021), Rok bez kibiców na trybunach, https://www.lechpoznan.pl/aktualnosci,2,rok-bez-kibicow-na-trybunach,37299.html (dostęp: 7.02.2023).
Google Scholar

Mazurkiewicz M. (2021), The mass mobilization of Polish football fans in the face of Covid-19, [w:] P.M. Pedersen, B.J. Ruihley, B. Li (red.), Sport and the Pandemic. Perspectives on Covid-19’s Impact on the Sport Industry, Routledge, New York.
Google Scholar

Moskal A. (2014), Piłkarskie plemię Czerwonych Diabłów, [w:] R. Kossakowski, L. Michałowski (red.), Sport. Sportowcy. Kibice. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Orbis Exterior, Pszczółki, s. 177–207.
Google Scholar

Niezlomni.com (2017), Mocne uderzenie kibiców Lecha Poznań w prezydenta miasta. Pokazali, co naprawdę o nim myślą [FOTO], https://niezlomni.com/mocne-uderzenie-kibicow-lecha-poznan-prezydenta-miasta-pokazali-naprawde-o-nim-mysla-foto/ (dostęp: 10.11.2022).
Google Scholar

Nosal P., Kossakowski R. (2017), Doświadczenie czarnego łabędzia, mity logistyczne i okręt Tezeusza. Trzy mechanizmy wytwarzania i wzmacniania zbiorowej tożsamości kibiców, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 61(2), s. 3–28.
Google Scholar

Nosal P., Kossakowski R., Woźniak W. (2021), Guerrilla patriotism and mnemonic wars: cursed soldiers as role models for football fans in Poland, „Sport in Society. Cultures, Commerce, Media, Politics”, nr 24(11), s. 2050–2065.
Google Scholar

Sahaj T. (2012), Aktywność stadionowa kibicowskich grup „ultras” jako przejaw specyficznej komunikacji społecznej, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3, s. 27–49.
Google Scholar

Silver B.J. (2009), Globalny proletariat. Ruchy pracownicze i globalizacja po 1870, przeł. M. Starnawski, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
Google Scholar

Soliński M. (2006), Piknicy, ultrasi i chuligani – wewnętrzne zróżnicowanie grupy subkulturowej kibiców piłkarskich w Polsce, „Studia Humanistyczne AGH”, nr 4, s. 89–105.
Google Scholar

Stadionowioprawcy.net (2019), Ogólnopolski zjazd kibiców w Białymstoku, https://stadionowioprawcy.net/news/ogolnopolski-zjazd-kibicow-w-bialymstoku/ (dostęp: 2.11.2022).
Google Scholar

Stadionowioprawcy.net (2021), Stanowisko kibiców Lecha Poznań, https://stadionowioprawcy.net/news/stanowisko-kibicow-lecha-poznan/ (dostęp: 6.02.2023).
Google Scholar

Szczepkowski J. (2021), Building and maintaining the relationship with football fans during COVID-19, „Journal of Physical Education and Sport”, nr 21(2), s. 1270–1275.
Google Scholar

Weszlo.com (2018), Indonezyjscy bojówkarze Lechii oblegają Poznań!, https://weszlo.com/2018/03/17/indonezyjscy-bojowkarze-lechii-oblegaja-poznan/ (dostęp: 2.11.2022).
Google Scholar

Weszlo.com (2019), Festiwal szyderki przy Bułgarskiej, https://weszlo.com/2019/04/03/festiwalszyderki-przy-bulgarskiej/ (dostęp: 10.11.2022).
Google Scholar

Winogradzki K. (2019), Marsz Równości w Białymstoku. Jest aresztowanie za pobicie 14-latka, https://wiadomosci.wp.pl/marsz-rownosci-w-bialymstoku-jest-aresztowanie-za-pobicie-14-latka-6405762933872257a (dostęp: 2.11.2022).
Google Scholar

Woźniak W. (2013), O użyteczności koncepcji paniki moralnej jako ramy analitycznej w badaniach przemocy około futbolowej, [w:] R. Kossakowski, K. Stachura, A. Strzałkowska, M. Żadkowska (red.), Futbol i cała reszta. Sport w perspektywie nauk społecznych, Wydawnictwo Orbis Exterior, Pszczółki, s. 247–267.
Google Scholar

Wrzesień W. (2013), Krótka historia młodzieżowej subkulturowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Żytnicki P. (2013), Jak Wiara Lecha zmalowała „litewskiego chama”, https://www.sport.pl/pilka/7,65042,14582665,jak-wiara-lecha-zmalowala-litewskiego-chama.html (dostęp: 2.11.2022).
Google Scholar

Published

2023-03-30 — Updated on 2023-06-07

Versions

How to Cite

Wieteska, M. (2023). Self-presentation and bulletin board. Content analysis of the tifo displays on the example of the Lech Poznań ultras in 2017–2021. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (84), 59–73. https://doi.org/10.18778/0208-600X.84.04 (Original work published March 30, 2023)