Jellyfish in the Attic. On the Theory and Practice of the Creative Process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.80.02

Keywords:

theory of writing, women’s creativity, writers, feminism, creative writing, cultural studies, female artists

Abstract

Hélène Cixous’s Manifesto The Laughter of Medusa was first published in 1975 and immediately became one of the most frequently quoted texts on écriture féminine – women’s writing. How can the essay be perceived today and has the literary work of women become an emancipatory element or rather fell into a trap of an essentialism? Using the example of theoretical texts, my own work, and many years of experience in conducting creative writing classes, I critically discuss Cixous’s view. I refer to the theoretical works of Marguerite Duras, Izabela Filipiak (Morska), Katarzyna Bonda or Julia Cameron, trying to draw guidelines for women writers mentioned above and juxtapose them with the examples of their literature. I also reach for my own writing workshop and check, if the model of “a madwoman in the attic” by Sandra Gilbert and Susan Gubar is still valid in the 21st century.

Author Biography

Sylwia Chutnik, Uniwersytet Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Dr, pisarka, wykładowczyni Uniwersytetu SWPS

References

Atwood M. (2021), O pisaniu, przeł. A. Pokojska, Karakter, Kraków.
Google Scholar

Banach A. (1971), Nauka pisania, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar

Bonda K. (2015), Maszyna do pisania, Wydawnictwo Muza, Warszawa.
Google Scholar

Cameron J. (2017), Droga artysty. Jak wyzwolić w sobie twórcę, przeł. J.P. Listwan, A. Rostkowska, Wydawnictwo Szafa, Warszawa.
Google Scholar

Cixous H. (1993), Śmiech Meduzy, przeł. A. Nasiłowska, „Teksty Drugie”, nr 4/5/6, s. 168–188.
Google Scholar

Cowan A. (b.r.w.), The Best Books on Creative Writing https://fivebooks.com/best-books/andrewcowan-on-creative-writing/ (dostęp: 4.10.2021).
Google Scholar

Dąbała J. (2000), O twórczym pisaniu, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 209–217.
Google Scholar

Duras M. (2001), Pisać, przeł. M. Pluta, Świat Literacki, Izabelin.
Google Scholar

Filipiak I. (1999), Twórcze pisanie dla młodych panien, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.
Google Scholar

Gautier B. (2000), Zaklęcia czarodziejki Vivien, czyli o autobiografii kobiecej, [w:] G. Borkowska, L. Sikorska (red.), Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
Google Scholar

Gilbert S.M., Gubar S. (1979), A Madwoman in The Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination, Yale University Press, New Haven–Londyn.
Google Scholar

Goldman E. (1970), Living My Life, Dower Publications, Nowy Jork.
Google Scholar

Herbert Z., Święcicki H. (2021), Pisanie to bardzo bolesna przyjemność. Listy 1951–1967, Znak, Kraków.
Google Scholar

Irigaray L. (1998), Ciało-w-ciało z matką, przeł. A. Araszkiewicz, Wydawnictwo eFKA, Kraków.
Google Scholar

Irigaray L. (2010), Ta płeć (jedną) płcią niebędąca, przeł. S. Królak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar

Kapuściński R. (2009), O książkach, ludziach i sztuce, Czytelnik, Warszawa.
Google Scholar

King S. (2001), Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika, przeł. P. Braiter, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Google Scholar

Lachman M. (2019), Kim jest dziś pisarz w (pop)kulturze?, „Konteksty Kultury”, t. 16, z. 1, s. 124–151.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4467/23531991KK.19.009.10664

Lagercrantz O. (2011), O sztuce czytania i pisania, przeł. J. Kubitsky, Czuły Barbarzyńca Press, Warszawa.
Google Scholar

Matuszek-Stec G. (2017), Twórcze pisanie – specyfika studiów podyplomowych (na przykładzie najstarszej w Polsce szkoły pisarzy – Studium Literacko-Artystycznego UJ), „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 60, z. 1, s. 147–155.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8088-905-7.09

Moi T. (1985), Sexual/Textual Politics: Feminist Literary Theory, Routledge, Londyn–Nowy Jork.
Google Scholar

Morska I. (red.) (2021), Jak pracować z wyobraźnią? Księga konspektów, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar

Pinker S. (2016), Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku, przeł. A. Nowak-Młynikowska, Smak Słowa, Sopot.
Google Scholar

Putnam Tong R. (2002), Myśl feministyczna. Wprowadzenie, przeł. J. Mikos, B. Umińska-Keff, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Shulman A.K. (1991), Danes with Feminists, „Women’s Review of Books”, t. IX, nr 3 https://www.lib.berkeley.edu/goldman/Features/danceswithfeminists.html (dostęp: 13.10.2021).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/4021093

Szopa K. (2017) „Nieziszczone narodziny”. Cixous i Irigaray, czyli kobiety z Czarnego Kontynentu, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2(20), s. 11–26.
Google Scholar

Świrszczyńska A. (1980), Wybór wierszy, Czytelnik, Warszawa.
Google Scholar

Woolf V. (2018), Eseje wybrane, przeł. M. Heydel, Karakter, Kraków.
Google Scholar

Woolf V. (2019), Własny pokój, przeł. A. Graff, Osnova, Warszawa.
Google Scholar

Wrycza-Bekier J. (2018), Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy, Helion, Gliwice.
Google Scholar

Published

2022-03-30

How to Cite

Chutnik, S. (2022). Jellyfish in the Attic. On the Theory and Practice of the Creative Process. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (80), 11–22. https://doi.org/10.18778/0208-600X.80.02