Awareness of the risk resulting from massification of the higher education and ways to dealwith it – Student perspective
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.78.03Keywords:
massification, higher education, studies, risk, cultural risk theoryAbstract
One of the key problems of higher education that Poland is currently facing is its massification. Questions about how students function in the face of the disadvantages of the massification of the higher education that affect their lives become important. The most important of them concerns what actions they take to counteract such a state. In order to answer the above questions, a qualitative study was conducted among Polish students from universities and polytechnics, in which the research method was classical free-form interview. After analyzing the research material, there are three activities that students use to prevent risks, and they are in order: gaining additional work experience, continuous training with the help of various courses and acquiring additional qualifications.
References
Antonowicz D. (2015), O nieoczekiwanych konsekwencjach procesu ekspansji szkolnictwa wyższego w Polsce, „Nauka”, nr 4, s. 145–159.
Google Scholar
Beck U. (2004), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Beck U. (2012), Społeczeństwo światowego ryzyka. W poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa, przeł. B. Baran, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Bielska B. (2015), „Magisterkę kupię”. Sprzedawanie i kupowanie prac dyplomowych jako element studenckiej kultury nieuczciwości, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Google Scholar
Buchner-Jeziorska A. (2011), Studia wyższe – bez szans na sukces?!, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 39, s. 17–31.
Google Scholar
Centrum Badania Opinii Społecznej, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii (CBOS, KBPN) (2014), Młodzież 2013 http://www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=673746 (dostęp: 29.05.2021).
Google Scholar
Centrum Badania Opinii Społecznej, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii (CBOS, KBPN) (2016), Młodzież 2016. Prezentacja wybranych wyników badania https://www.cbos.pl/PL/wydarzenia/57_konferencja/Mlodziez_2016_prezentacja_Fundacji_CBOS.pdf (dostęp: 29.05.2021).
Google Scholar
Chorab M. (2016), Funkcjonowanie studentów we współczesnej rzeczywistości uniwersyteckiej, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 2, s. 127–142 https://doi.org/10.18276/psw.2016.2-10
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18276/psw.2016.2-10
Długosz P. (2013), Efekt odwrócenia – przypadek polskiego systemu edukacji, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(63), s. 89–110.
Google Scholar
Dore R. (1980), The Diploma Disease Revisited, „The IDS Bulletin”, t. 11(2) https://www.ids.ac.uk/files/dmfile/Dore11.2final.pdf (dostęp: 29.05.2021).
Google Scholar
Douglas M. (2007), Czystość i zmaza, przeł. M. Bucholc, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Google Scholar
Douglas M., Wildavsky A. (1983), Risk and culture: an essay on the selection of technological and environmental dangers, University of California Press, Berkeley https://doi.org/10.1525/9780520907393
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520907393
Dziedziczak-Foltyn A. (2009), O reformowaniu szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1989–2009 i towarzyszącej temu debacie publicznej, „Przegląd Socjologiczny”, t. 58(3), s. 51–76.
Google Scholar
Giddens A. (2008), Konsekwencje nowoczesności, przeł. E. Klekot, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar
Giddens A. (2010), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny (GUS) (2000), Szkoły wyższe i ich finanse w 1999 r., Warszawa.
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny (GUS) (2007), Szkoły wyższe i ich finanse w 2006 r., Warszawa.
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny (GUS) (2014), Szkoły wyższe i ich finanse w 2013 r., Warszawa.
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny (GUS) (2017), Szkoły wyższe i ich finanse w 2016 r., Warszawa.
Google Scholar
Godłów-Legiędź J. (2016), Szkolnictwo wyższe w procesie transformacji ustrojowej w Polsce a jakość kształcenia, „Studia Prawno-Ekonomiczne”, t. XCVIII, s. 197–219.
Google Scholar
Green F., McIntosh S., Vignoles A. (1999), Overeducation and Skills – Clarifying the Concepts, Centre for Economic Performance, London.
Google Scholar
Gromkowska-Melosik A. (2009), Plagiat. Konteksty edukacyjne i społeczno-kulturowe, „Nauka”, nr 2, s. 61–79.
Google Scholar
Gutkova S. (2012), Wywiad w badaniach jakościowych, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe, t. II, Metody i narzędzia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 111–130.
Google Scholar
Kampka F. (2011), Zaufanie jako sposób ograniczania ryzyka, [w:] K. Stobińska, F. Kampka, W. Połeć (red.), Ryzyko – między kulturą strachu a kalkulowaną niepewnością, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, s. 27–44.
Google Scholar
Klauziński S. (2014), Plastikowi studenci. Zapisują się na studia tylko po legitymację i 50 proc. ulgi http://wyborcza.pl/1,76842,17188288,Plastikowi_studenci__Zapisuja_sie_na_studia_tylko.html (dostęp: 29.05.2021).
Google Scholar
Little W.A. (1997), The Diploma Disease twenty years on: an introduction, „Assessment in Education: Principles, Policy & Practice”, t. 4(1), s. 5–22 https://doi.org/10.1080/0969594970040101
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/0969594970040101
McCabe D.L., Treviño L.K., Butterfield K.D. (2001), Cheating in Academic Institutions: A Decade of Research, „Ethics & Behavior”, t. 11(3), s. 219–232 https://doi.org/10.1207/S15327019EB1103_2
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1207/S15327019EB1103_2
Michalak J. (2004), Refleksje nad pojęciem ryzyka, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, t. LXVI(1), s. 119–131.
Google Scholar
Misztal B. (2000), Prywatyzacja wyższego wykształcenia w Polsce. Wyzwania w świetle transformacji systemowej, [w:] B. Misztal (red.), Prywatyzacja szkolnictwa wyższego w Polsce. Wyzwania w świetle transformacji systemowej, Universitas, Kraków, s. 15–39.
Google Scholar
Pietrzyk M. (2014), Na krakowskich uniwersytetach przybywa plastikowych studentów http://www.dziennikpolski24.pl/artykul/3624574,na-krakowskichuniwersytetach-przybywaplastikowych-studentow,id,t.html (dostęp: 29.05.2021).
Google Scholar
Rozmus A., Kurek-Ochmańska O. (2015), Dynamika szkolnictwa wyższego w okresie transformacji, [w:] M.S. Szczepański, K. Szafraniec, A. Śliz (red.), Szkolnictwo wyższe, uniwersytet, kształcenie akademickie w obliczu koniecznej zmiany, Komitet Socjologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, s. 41–61.
Google Scholar
Stobińska K. (2011), Społeczny kontekst i percepcja ryzyka, [w:] K. Stobińska, F. Kampka, W. Połeć (red.), Ryzyko – między kulturą strachu a kalkulowaną niepewnością, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, s. 9–26.
Google Scholar
Tansey J., Rayner S. (2009), Cultural Theory and Risk, [w:] L.R. Heath, H.D. O’Hair (red.), Handbook of Risk and Crisis Communication, Routledge, New York.
Google Scholar
Thieme J.K. (2009), Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska – Europa – USA, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Wei T., Chesnut S.R., Barnard-Brak L., Schmidt M. (2014), University Students’ Perceptions of Academic Cheating: Triangulating Quantitative and Qualitative Findings, „Journal of Academic Ethics”, t. 12(4), s. 287–298 https://doi.org/10.1007/s10805-014-9219-x
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s10805-014-9219-x
Wypler W. (2014), Oszukiwanie podczas sprawdzianów wiedzy a samoocena i tendencja do usprawiedliwiania zachowania u studentów, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja”, t. 24, s. 109–141.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.