The perception of local communities in non-financial reports of companies
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.77.03Keywords:
local communities, stakeholders, Corporate Social Responsibility, non-financial reportsAbstract
Local communities are one of the important areas in the perspective of social development in the 21st century. Enterprises increasingly identify them as key stakeholder. This process is visible especially in companies that declare that they operate in a socially responsible manner. Currently, non-financial reports, which present key data on the achievements and priorities of activities in the field of Corporate Social Responsibility (CSR), become one of the basic tools of corporate communication. Non-financial reports are prepared based on standards and guidelines developed by independent international organizations and associations. The article verifies two aspects of addressing the subject of local communities in non-financial reports. First, it was analyzed to what extent the adopted standards require organizations to report in detail their activities for or with the participation of local communities, and then to what extent companies communicate their activities concerning local communities.
References
Aluchna M., Roszkowska-Menkes M. (2019), Non-financial Reporting. Conceptual Framework, Regulation and Practice, [in:] A. Długopolska-Mikonowicz, S. Przytuła, Ch. Stehr (eds.), Corporate Social Responsibility in Poland Strategies. Opportunities and Challenges, Springer Nature Switzerland, Cham, pp. 213–236 https://doi.org/10.1007/978-3-030-00440-8_14
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-00440-8_14
Anam L., Kacprzak J. (eds.) (2017), Raportowanie niefinansowe. Poradnik dla raportujących, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa.
Google Scholar
Arcelor Mittal Poland (2019), Nasza stal buduje Twój świat. Raport zrównoważonego rozwoju https://poland.arcelormittal.com/fileadmin/Content/raporty/Raport_Zrownowazonego_Rozwoju_ArcelorMittal_Poland_2019.pdf (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
Badura-Mojza A. (2017), Działania CSR wobec społeczności lokalnej wdrożone przez spółki branży paliwowej – stadium przypadku, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu”, vol. 73, no. 2, pp. 119–133.
Google Scholar
Bek-Gaik B., Krasodomska J. (2018), Informacje niefinansowe jako obszar współczesnej sprawozdawczości przedsiębiorstw – definicja, źródła i proponowane kierunki badań, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, vol. 2(974), pp. 25–40 https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0974.0202
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0974.0202
Bhāle S., Bhāle S. (2018), CSR – In Pursuit of Sustainable Growth and Economic Development, [in:] G. Gal, O. Akişik, W. Wooldridge (eds.), Sustainability and Social Responsibility: Regulation and Reporting, Springer Nature, Singapore, pp. 3–28 https://doi.org/10.1007/978-981-10-4502-8_1
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-10-4502-8_1
Bini L., Bellucci M. (2020), Integrated Sustainability Reporting. Linking Environmental and Social Information to Value Creation Processes, Springer Nature Switzerland, Cham https://doi.org/10.1007/978-3-030-24954-0
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-24954-0
European Commission (2011), A renewed EU strategy for 2011–2014 on Corporate Social Responsibility, COM (2011) 681.
Google Scholar
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka (2019) http://raportroczny2019.sniezka.pl (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
Fernandez-Feijoo B., Romero S., Ruiz S. (2014), Effect of Stakeholders’ Pressure on Transparency of Sustainability Reports within the GRI Framework, “Journal of Business Ethics”, vol. 122(1), pp. 53–63 https://doi.org/10.1007/s10551-013-1748-5
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-013-1748-5
Fijałkowska J., Krasodomska J., Macuda M., Mućko P. (2019), Sprawozdawczość niefinansowa. Regulacja i standaryzacja raportowania niefinansowego przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Google Scholar
Flower J. (2015), The International Integrated Reporting Council: A story of failure, “Critical Perspectives on Accounting”, vol. 27, pp. 1–17 https://doi.org/10.1016/j.cpa.2014.07.002
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.cpa.2014.07.002
Freeman R.E. (1984), Strategic Management: A Stakeholder Approach, Pitman, Boston.
Google Scholar
Gołaszewska-Kaczan U. (2016), Raporty społeczne jako instrument budowania wizerunku firmy społecznie odpowiedzialnej, “Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, no. 43/2, pp. 63–72 https://doi.org/10.18276/sip.2016.43/2-06
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18276/sip.2016.43/2-06
GRI (2021) https://www.globalreporting.org/about-gri/mission-history/ (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
GRI 413: Local Communities (2016) https://www.globalreporting.org/standards/gri-standardsdownload-center/gri-413-local-communities-2016/ (accessed: 15.01.2020).
Google Scholar
International Integrated Reporting Council (IIRC) (2013), The International Framework www.theiirc.org (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
ISO 26000 (2010), Guidance on social responsibility, ISO, Switzerland.
Google Scholar
Konfederacja Lewiatan (2014), Dialog z interesariuszami. Jak rozmawiać, czyli jak usłyszeć i jak zostać wysłuchanym? http://konfederacjalewiatan.pl/legislacja/wydawnictwa/_files/publikacje/2014/Dialog_z_interesariuszami.pdf (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
Misztal A. (2016), Raport społeczny jako narzędzie zarządzania CSR, “Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, no. 43/1, pp. 75–86 https://doi.org/10.18276/sip.2016.44/3-06
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18276/sip.2016.43/1-07
Murawska D. (2020), Business involvement in activities for the benefit of local, Scientific Quarterly “Organization and Management”, vol. 2, no. 50, pp. 133–150.
Google Scholar
OECD (2011), OECD Guidelines for Multinational Enterprises, OECD Publishing https://doi.org/10.1787/9789264115415-encommunities
Google Scholar
Shift Project, Mazars (2015) T, he UN Guiding Principles Reporting Framework with implementation guidance https://www.ungpreporting.org/wp-content/uploads/UNGPReportingFramework_withguidance2017.pdf (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
Smith M. (1992), Voices from the Well: The Logic of the Virtual Common, [after:] Baran L., Misiewicz M. (2014), Cyberprzestrzeń – nowe miejsce spotkań. Teoretyczna i psychologiczna analiza wirtualnych społeczności, [in:] M. Wysocka-Pleczyk, K. Tucholska, Człowiek zalogowany. Wirtualne społeczności, Biblioteka Jagiellońska, Kraków, pp. 7–16.
Google Scholar
Standard Informacji Niefinansowych (SIN) (2017), Fundacja Standardów Raportowania, Warszawa.
Google Scholar
Standard Informacji Niefinansowych (SIN), Aneks 5 (2017), Fundacja Standardów Raportowania, Warszawa.
Google Scholar
TIM Capital Group (2019), Raport zintegrowany Grupy Kapitałowej TIM za 2019 rok http://raportyspoleczne.pl/wp-content/uploads/2020/08/Raport-zint-GK-TIM-za-rok-2019.pdf (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
Tylec A. (2018), CSR jako obszar raportowania niefinansowego w świetle rozszerzania zakresu ujawnień, “Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie”, vol. 127, pp. 299–310.
Google Scholar
UN Global Compact (2013), UN Global Compact Policy on Communicating Progress https://www.unglobalcompact.org/welcome/business/communication-on-progress (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
UN Global Compact, GRI (2013), Making the Connection: Using the GRI G4 Guidelines to Communicate Progress on the UN Global Compact Principles https://www.unglobalcompact.org/library/306 (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
UNCTAD (2008), Guidance on Corporate Responsibility Indicators in Annual Reports, United Nations, New York and Geneva, UNCTAD/ITE/TEB/2007/6 https://unctad.org/system/files/official-document/iteteb20076_en.pdf (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar
Wolska G. (2015), Zaangażowanie przedsiębiorstw w realizację koncepcji społecznej odpowiedzialności na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych w Polsce, “Studia Ekonomiczne”, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, no. 236, pp. 85–95.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.