The perception of local communities in non-financial reports of companies

Authors

  • Daria Murawska Warsaw University of Life Sciences, Institute of Sociological Sciences and Pedagogy, ul. Nowoursynowska 166, building no. 4, 02-787 Warszawa https://orcid.org/0000-0002-6035-4535

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.77.03

Keywords:

local communities, stakeholders, Corporate Social Responsibility, non-financial reports

Abstract

Local communities are one of the important areas in the perspective of social development in the 21st century. Enterprises increasingly identify them as key stakeholder. This process is visible especially in companies that declare that they operate in a socially responsible manner. Currently, non-financial reports, which present key data on the achievements and priorities of activities in the field of Corporate Social Responsibility (CSR), become one of the basic tools of corporate communication. Non-financial reports are prepared based on standards and guidelines developed by independent international organizations and associations. The article verifies two aspects of addressing the subject of local communities in non-financial reports. First, it was analyzed to what extent the adopted standards require organizations to report in detail their activities for or with the participation of local communities, and then to what extent companies communicate their activities concerning local communities.

References

Aluchna M., Roszkowska-Menkes M. (2019), Non-financial Reporting. Conceptual Framework, Regulation and Practice, [in:] A. Długopolska-Mikonowicz, S. Przytuła, Ch. Stehr (eds.), Corporate Social Responsibility in Poland Strategies. Opportunities and Challenges, Springer Nature Switzerland, Cham, pp. 213–236 https://doi.org/10.1007/978-3-030-00440-8_14
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-00440-8_14

Anam L., Kacprzak J. (eds.) (2017), Raportowanie niefinansowe. Poradnik dla raportujących, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa.
Google Scholar

Arcelor Mittal Poland (2019), Nasza stal buduje Twój świat. Raport zrównoważonego rozwoju https://poland.arcelormittal.com/fileadmin/Content/raporty/Raport_Zrownowazonego_Rozwoju_ArcelorMittal_Poland_2019.pdf (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar

Badura-Mojza A. (2017), Działania CSR wobec społeczności lokalnej wdrożone przez spółki branży paliwowej – stadium przypadku, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu”, vol. 73, no. 2, pp. 119–133.
Google Scholar

Bek-Gaik B., Krasodomska J. (2018), Informacje niefinansowe jako obszar współczesnej sprawozdawczości przedsiębiorstw – definicja, źródła i proponowane kierunki badań, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, vol. 2(974), pp. 25–40 https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0974.0202
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0974.0202

Bhāle S., Bhāle S. (2018), CSR – In Pursuit of Sustainable Growth and Economic Development, [in:] G. Gal, O. Akişik, W. Wooldridge (eds.), Sustainability and Social Responsibility: Regulation and Reporting, Springer Nature, Singapore, pp. 3–28 https://doi.org/10.1007/978-981-10-4502-8_1
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-10-4502-8_1

Bini L., Bellucci M. (2020), Integrated Sustainability Reporting. Linking Environmental and Social Information to Value Creation Processes, Springer Nature Switzerland, Cham https://doi.org/10.1007/978-3-030-24954-0
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-24954-0

European Commission (2011), A renewed EU strategy for 2011–2014 on Corporate Social Responsibility, COM (2011) 681.
Google Scholar

Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka (2019) http://raportroczny2019.sniezka.pl (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar

Fernandez-Feijoo B., Romero S., Ruiz S. (2014), Effect of Stakeholders’ Pressure on Transparency of Sustainability Reports within the GRI Framework, “Journal of Business Ethics”, vol. 122(1), pp. 53–63 https://doi.org/10.1007/s10551-013-1748-5
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-013-1748-5

Fijałkowska J., Krasodomska J., Macuda M., Mućko P. (2019), Sprawozdawczość niefinansowa. Regulacja i standaryzacja raportowania niefinansowego przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Google Scholar

Flower J. (2015), The International Integrated Reporting Council: A story of failure, “Critical Perspectives on Accounting”, vol. 27, pp. 1–17 https://doi.org/10.1016/j.cpa.2014.07.002
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.cpa.2014.07.002

Freeman R.E. (1984), Strategic Management: A Stakeholder Approach, Pitman, Boston.
Google Scholar

Gołaszewska-Kaczan U. (2016), Raporty społeczne jako instrument budowania wizerunku firmy społecznie odpowiedzialnej, “Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, no. 43/2, pp. 63–72 https://doi.org/10.18276/sip.2016.43/2-06
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18276/sip.2016.43/2-06

GRI (2021) https://www.globalreporting.org/about-gri/mission-history/ (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar

GRI 413: Local Communities (2016) https://www.globalreporting.org/standards/gri-standardsdownload-center/gri-413-local-communities-2016/ (accessed: 15.01.2020).
Google Scholar

International Integrated Reporting Council (IIRC) (2013), The International Framework www.theiirc.org (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar

ISO 26000 (2010), Guidance on social responsibility, ISO, Switzerland.
Google Scholar

Konfederacja Lewiatan (2014), Dialog z interesariuszami. Jak rozmawiać, czyli jak usłyszeć i jak zostać wysłuchanym? http://konfederacjalewiatan.pl/legislacja/wydawnictwa/_files/publikacje/2014/Dialog_z_interesariuszami.pdf (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar

Misztal A. (2016), Raport społeczny jako narzędzie zarządzania CSR, “Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, no. 43/1, pp. 75–86 https://doi.org/10.18276/sip.2016.44/3-06
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18276/sip.2016.43/1-07

Murawska D. (2020), Business involvement in activities for the benefit of local, Scientific Quarterly “Organization and Management”, vol. 2, no. 50, pp. 133–150.
Google Scholar

OECD (2011), OECD Guidelines for Multinational Enterprises, OECD Publishing https://doi.org/10.1787/9789264115415-encommunities
Google Scholar

Shift Project, Mazars (2015) T, he UN Guiding Principles Reporting Framework with implementation guidance https://www.ungpreporting.org/wp-content/uploads/UNGPReportingFramework_withguidance2017.pdf (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar

Smith M. (1992), Voices from the Well: The Logic of the Virtual Common, [after:] Baran L., Misiewicz M. (2014), Cyberprzestrzeń – nowe miejsce spotkań. Teoretyczna i psychologiczna analiza wirtualnych społeczności, [in:] M. Wysocka-Pleczyk, K. Tucholska, Człowiek zalogowany. Wirtualne społeczności, Biblioteka Jagiellońska, Kraków, pp. 7–16.
Google Scholar

Standard Informacji Niefinansowych (SIN) (2017), Fundacja Standardów Raportowania, Warszawa.
Google Scholar

Standard Informacji Niefinansowych (SIN), Aneks 5 (2017), Fundacja Standardów Raportowania, Warszawa.
Google Scholar

TIM Capital Group (2019), Raport zintegrowany Grupy Kapitałowej TIM za 2019 rok http://raportyspoleczne.pl/wp-content/uploads/2020/08/Raport-zint-GK-TIM-za-rok-2019.pdf (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar

Tylec A. (2018), CSR jako obszar raportowania niefinansowego w świetle rozszerzania zakresu ujawnień, “Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie”, vol. 127, pp. 299–310.
Google Scholar

UN Global Compact (2013), UN Global Compact Policy on Communicating Progress https://www.unglobalcompact.org/welcome/business/communication-on-progress (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar

UN Global Compact, GRI (2013), Making the Connection: Using the GRI G4 Guidelines to Communicate Progress on the UN Global Compact Principles https://www.unglobalcompact.org/library/306 (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar

UNCTAD (2008), Guidance on Corporate Responsibility Indicators in Annual Reports, United Nations, New York and Geneva, UNCTAD/ITE/TEB/2007/6 https://unctad.org/system/files/official-document/iteteb20076_en.pdf (accessed: 15.01.2021).
Google Scholar

Wolska G. (2015), Zaangażowanie przedsiębiorstw w realizację koncepcji społecznej odpowiedzialności na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych w Polsce, “Studia Ekonomiczne”, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, no. 236, pp. 85–95.
Google Scholar

Downloads

Published

2021-11-30

How to Cite

Murawska, D. (2021). The perception of local communities in non-financial reports of companies. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (77), 41–54. https://doi.org/10.18778/0208-600X.77.03